Jump to content

offboard setup


truganini

Recommended Posts

Är inne i en VASL PBeM-match å en fråga kom upp om offboard setup. Frågan lyder:

 

Säg att jag har tre stacks som jag planerar ska äntra kartan på hex Y1 ... måste jag då lägga upp alla mina tre stacks bredvid hex Y1 innan de ska in och på så vis visa vart de kommer att gå in?

 

Som vanligt har jag läst i regelboken och tycker mig inte hitta nåt krav på att man måste visa innan vart man tänker gå in. Det står ju i A2.51 att man får sätta upp på vilken hel hex som helst på en oanvänd karta.

 

Känner mig som forumets kanske trögaste spelare som måste fråga hela tiden

:blink:

 

Tur att alla är så tillmötesgående och hjälpsamma.

Uppskattas!

Link to comment
Share on other sites

Är inne i en VASL PBeM-match å en fråga kom upp om offboard setup. Frågan lyder:

 

Säg att jag har tre stacks som jag planerar ska äntra kartan på hex Y1 ... måste jag då lägga upp alla mina tre stacks bredvid hex Y1 innan de ska in och på så vis visa vart de kommer att gå in?

 

Som vanligt har jag läst i regelboken och tycker mig inte hitta nåt krav på att man måste visa innan vart man tänker gå in. Det står ju i A2.51 att man får sätta upp på vilken hel hex som helst på en oanvänd karta.

 

Som du säger står det i A2.51 att man får sätta upp i vilket offboard (whole) hex som helst.

 

Sedan bara för att man sätter upp bredvid en on-board hex så innebär ju inte det att man visar att det är där man kommer att gå in på kartan - man kan ju förflytta sig offboard:

 

Från A2.51:

However, offboard units may move normally on the offboard map so as to enter the mapboard on a hex which is not adjacent to the one they set up in, provided they were not scheduled to enter via a specified hex which is not blocked

 

Tänk på att man inte får "overstacka" offboard heller.

Link to comment
Share on other sites

Ja, så är det. Meningen med att lägga fram trupperna offboard först är just att visa var du kommer att komma in. Om du fick flytta hursomhelst offboard så fanns det ju ingen mening med att lägga upp trupperna i förväg, eller hur?

 

Notera också att regler för stacking och förflyttning fungerar som vanligt offboard, och du får inte ställa upp trupperna i overstack.

Link to comment
Share on other sites

Ser precis att jag och Klar svarade lite olika. Klas har helt rätt - man får flytta runt offboard om man inte vill komma in exakt där man ställt upp. Det jag menade var att man visar ungefär var man kommer att komma in - man kan ju inte flytta hur långt som helst, och om man inte kommer in på spelplanen under den omgång man sätter upp trupperna så elimineras trupperna som inte kom in.

Link to comment
Share on other sites

Det jag menade var att man visar ungefär var man kommer att komma in - man kan ju inte flytta hur långt som helst, och om man inte kommer in på spelplanen under den omgång man sätter upp trupperna så elimineras trupperna som inte kom in.

 

Håller med. Fast med fordon kan man ju omgruppera lite längre offboard än med infanteri förstårs.

 

Jag kan inte minnas att jag någonsin har satt upp bredvid en hex fast med intentionen att flytta en längre sträcka offboard, med avsikten att lura motståndaren att tro att jag skulle gå in i den hex jag satte upp bredvid.

 

Finns säkert något läge där det kan vara till nytta.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...