Jump to content

Subsequent first fire?


Cpt. Hopper

Recommended Posts

Hallå där ute i värnen!

Jag har efter femton års frånvaro äntligen hitta tillbaka till barndomssynden ASL.

Nu när jag läser upp mig på reglerna,(1st Ed), så tycker jag att reglerna för subsequent first fire verkar minst sagt luddiga. Hur många gånger kan en squad skjuta egentligen i Mph och DFPh? När jag läser vissa regler så står det att man bara kan skjuta en gång om man inte har en SW som får skjuta om. Kan någon snälla förklara detta på ett pedagogiskt sätt så att en gamal uv som jag fattar.

M V H

Cpt. Hopper

Link to comment
Share on other sites

Ok enkelt sagt så här:

 

First fire skjuter man först med sin squad (markerad med first fire).

 

Sedan kan man vilja skjuta en gång till! (när den nedsliga

fi inte bröt den första gången), dock bara om fi enheten spenderer fler MP!

Då kallas det subsequent first fire och man skjuter area-fire, dvs halv FP (markera med final fire). Vidare kan man bara skjuta på den närmsta enhetet som ens squad ser!! (har LOS till).

 

Till slut kan man skjuta (om man är modig, eller desperat som det ofta brukar handla om) Final protective fire. Då skjuter man som sub. first fire men om man rullar över sin moral så bryter man själv!! Och man får bara skjuta detta när man är adjacent till fi.

 

Så enkelt som det blir :)

Link to comment
Share on other sites

Just ja glömde lite :)

 

Final protective fire får man skjuta hur många gånger som helst på fiender som står intill dig (adjacent),tills fi eller en själv bryter!

Dock måste ju Fi spender movement points för att du skal få skjuta vidare.

 

När det gäller SW så kan man skjute vidare med dem om man for ROF (rate of fire) med vapenet. I annat fall kan man välja att skjuta sustain fire i samband med final protective fire med risk att vapnet går sönder!

Link to comment
Share on other sites

Wow! Snabba ryck vad gäller svar på min fråga. Man tackar ödmjukast "I can see the light again". Nu kan jag återvända till mitt slagfält med äran i behåll. Föresten är det stor skillnad på 1st Ed ASL och 2nd, m.a.o. är det lönt att köpa det nya?

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...