Jump to content

MOL


Jerry

Recommended Posts

Jaha…..

Tre ryska squads står i en hex 
en tysk stridsvagn står adjacent 

Kan alla tre försöka kasta MOL eller endast en …?

eller räknas man som firegroup även mot en strv…..?

började med ASL innan Palme-mordet

 

Link to comment
Share on other sites

Tror att det enda SW som inte behöver ingå i en FG är ordnance/FT/DC or the subsequent shots of multiple ROF weapons. Molotovs är om jag fattar rätt ett SW. A MOL is not represented by a counter, but is considered an inherent SW. men alla SW får väll göra en attack när den har möjlighet? Jag antar att alla får chansen bara det görs på samma MP/MF. Men jag är absolut inte säker.

 

Link to comment
Share on other sites

Det är inte helt solkart tänker jag. Målet är ju att slå ut fordonet, inte att skjuta mot infanteri. Hade det varit tre Squads med varsin ATR hade ju alla kunnat skjuta varsitt skott. MOL som också skjuter mot Infanteri däremot får endast ett skott per FG, och där går Mandatory FG (A7.55) in. 

A22.612 nämner AFV som predesignated target vilket gör det hela lite trixigare. 

Å andra sidan står det ju faktiskt väldigt tydligt i A7.55 att det endast blir en attack:

"7.55 MANDATORY FG: If Good Order units/weapons in the same Location are going to fire at the same target (i.e., at both the same Location and the same unit and the same “simultaneous” [8.1] MF/MP expenditure; see D3.5) during the same phase they must form a FG [EXC: Fire Lane; 9.22]; they may not attack separately except with ordnance/FT/DC or the subsequent shots of multiple ROF weapons (9.2)."

 

Så, Ryssarna får i detta fallet först kasta en MOL med en enhet, sedan vänta på att fordonet använder en MP till, kasta med nästa enhet, och så vidare.

 

Det är min tolkning iallafall.

  • Thumbs up 1
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...