Jump to content

ASL Starter Kit


carlsson

Recommended Posts

EN smart sak med kartorna, om jag fattat det rätt, är att terrängen är begränsad, dvs kaptiel B blir litet. Inga rowhouses, ingen wall bredvid TEM=inga WA-regler (den som är där först får WA), och så vidare. Smart drag.

 

Janusz

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

ASL Starter Kit benämns ju som #1. innebär det att man kommer komma ut med ytterligare minst ett starter kit ? Och kommer det i så fall att vara tyskar vs amerikanare/britter (jag har fått för mig att #1 är tyskar mot ryssar, rätta mig om jag har fel) för att attrahera de nybörjare som hellre spelar på västfronten? Eller ska det vara en brygga mellan #1 och ASL "proper" med lite mer regler?

 

Har precis beställt ASL Starter Kit #1 nu, och väntar med spänning på att få hem det och vidga mina vyer. Har bara spelat SL förut och det var nog 10 år sen(!). Har alltid gillat systemet men har haft svårt med motståndare så det har legat lite på is, men det ska det bli ändring på :)

 

/Andreas

Link to comment
Share on other sites

Det MMP har sagt är att om ASLSK #1 går bra, kommer det antagligen ut

#2 (kanoner) och #3 (fordon). Vad jag vet har man inte sagt något om nationaliter som skall ingå. Man har ju satsat ganska hårt på ASLSK så jag skulle bli förvånad om den inte gick bra.

Link to comment
Share on other sites

Russian, German, and American. Don't have a counter manfest, but it's 280 counters, one full countersheet. MGs, FLs, DCs for SW; no ordnance, that's for kit 2.

Från MMP.

 

Sneak peak, kartor!

http://www.multimanpublishing.com/preorder.../boardA-web.jpg

http://www.multimanpublishing.com/preorder.../boardB-web.jpg

 

OBS: Det har varit ett tema med felaktiga board edge hex/terrain, det skall vara fixat till release!

Edited by ON TOP ASL
Link to comment
Share on other sites

När Starter Kit kom ut på preorder i vintras, så beräknades det komma ut tredje veckan i Mars. Det är snart tredje veckan i Mars, men ingenting verkar ha hänt. Är det någon som har info när boxen kommer ut?

Enligt uppgift på consimworld och ASLML så skall alla delar ha kommit

till MMP och dom skall börja att "plocka ihop" delarna och skicka ut.

 

Pre-order möjligheten skulle antagligen försvinna på lördag.

Link to comment
Share on other sites

Vilken info!!!  :D  Vem spred det ryktet? Är det trovärdigt, menar jag?

Keith Dalton från MMP tror jag att det var.

 

Från ASLML arkivet:

 

Greetings, all:

 

The ASL Starter Kit #1 should start shipping Monday, March 15, 2004. All the parts are in. Collation will begin tomorrow. We will be moving this off the preorder list sometime Saturday, so if you know anyone on the fence, now is the time to jump in and take the ASL plunge.

 

Keith Dalton

MMP Marketing Director

Edited by The Emperor's Finest
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Nu har dom första börjat få sina exemplar av ASLSK:

Out of the wrapper

 

Ser verkligen spännande ut. Det kommer nog vara värt att skaffa ett bara för att kunna introducera nya spelare via starter kiten i stället för att slå dom feta regelpärmarna i huvet på dom vid första tillfället...

 

MMP har också lagt ut lite info om vad som skiljer ASLSK regelmässigt från "riktiga" ASL:

HOW STARTER KIT #1 DIFFERS FROM FULL ASL

Link to comment
Share on other sites

Tack för informationen! :)

 

MMP har alltså bantat ner ASL till ett minimum vilket både har sina för och nackdelar. Fördelen är naturligtvis att nybörjare och inte bara fanatiska nybörjare har en rimlig chans att spela ASL. Dessutom tar det inte lika oändligt lång tid att börja spela ASL, efter att man köpt spelet.

 

Nackdelarna är att dom tagit bort mycket av det roliga och komplexa i spelet. Heat of Battle, prisoners, Commissars :( mm.

 

Tycker MMP har gjort ett bra jobb och kommit till rätt slutsatser, även om det inte finns något alternativ för oss som kan spelet att börja spela starter kit. (även om jag kommer att göra det för att testa! :ph34r: )

 

:D

Link to comment
Share on other sites

MMP har alltså bantat ner ASL till ett minimum vilket både har sina för och nackdelar. Fördelen är naturligtvis att nybörjare och inte bara fanatiska nybörjare har en rimlig chans att spela ASL. Dessutom tar det inte lika oändligt lång tid att börja spela ASL, efter att man köpt spelet.

 

Nackdelarna är att dom tagit bort mycket av det roliga och komplexa i spelet. Heat of Battle, prisoners, Commissars :( mm.

 

Tycker MMP har gjort ett bra jobb och kommit till rätt slutsatser, även om det inte finns något alternativ för oss som kan spelet att börja spela starter kit. (även om jag kommer att göra det för att testa! )

Ser det som ett underbart start-läge för nybörjare.

 

När man kan visa ett lättförståeligt regelhäfte i stället för en pärm kan man nog få med sig mer spelare

Link to comment
Share on other sites

När man kan visa ett lättförståeligt regelhäfte i stället för en pärm kan man nog få med sig mer spelare

 

Håller med där, även fast mycket av tjusningen med att många oförutdsedda knepigheter som brukar inträffa (HoB, Sniper m.m.) försvinner så blir det nog mycket mer begripligt att försöka sätta in en nybörjare i detta utan att dom måste bli distraherad av alla detaljer som man lika gärna kan vänta till lite senare med att sätta in sig i.

 

Som det är nu så kan det vara värt att gömma undan alla ASL-moduler och tillbehör man har i hyllorna innan man bjuder hem en nybörjare...det kan minst sagt verka avskräckande att bli mött av tre tjocka pärmar med regler och tre hyllmeter med moduler och brickor för en som just skall försöka spela sitt första scenario... :wacko:

Link to comment
Share on other sites

Håller med både Roger och Tomas, ASL är idag både avskräckande och nybörjarovänligt i största allmänhet. En ovetande kan knappt börja spela spelet utan mentor eller annan kontakt med någon som redan kan spelet. Muren mellan nybörjare och de som kan spelet har varit för hög. Starter Kit är det ASL världen behövt sen Squad Leader gick i graven. :)

Link to comment
Share on other sites

Tar mig friheten att lägga in en recension av George Bates på ASL Starter Kit. För er som undrar så får Trojan Games in dessa vilken dag som helst!

 

OK, kids, I've spent so much time the last 2 days wading through this baby

that I'm behind on 2 projects, my chores at home, AARs from last weekend and

my PBeM games (I have remembered to shower). So I have something to show

for this "wasted time", as my wife calls it, I thought I'd share what I've

found with the rest of the class, particularly anybody who has held back

from acquiring it yet. Some of these thoughts have already surfaced in

other posts as I've typed the last 36 hours. Apologies in advance for

things repeated.

 

For those of you who want to hit "delete" and move on, I'll give the overall

grade first: A-

This product succeeds at doing what has needed to be done since the curtain

came down on AHGC in '98. We now have a self-contained introduction to the

hobby that the current generation of pimply-faced nerds & geeks born during

the '80s can both afford and understand. The chrome is off, the rules are

bite-sized and we're back to a "beer (or Mountain Dew? Diet Coke?) &

pretzels" game that can be learned _and_ played (twice!) in an afternoon.

More fun than a barrel o' monkeys for less than one Andrew and one Abe.

Then, if the crowd is hungry for more, they can dive deeper into the ASL

canon.

 

Now for the details. I think I'll follow the handy parts list MMP sticks in

their products these days.

 

Box:

Serviceable and attractive. Same construction as the recent historical

studies. What I like best is this simple sentence on the front, "This game

contains everything you need to begin playing Advanced Squad Leader." 'nuff

said.

 

Mapboards:

I think we're seeing the wave of the future here folks, and it is cardstock.

It's the obvious middle-ground between cost & sturdiness. I haven't taken

them down to Kinko's yet, but having spent 7 years of my career there I

think I can safely say they're going to take laminate even better than the

unmounted maps because they're firm, not floppy. Now, don't roll boxcars

and find they've been eaten by the rollers!!! I'm a little disturbed that

my boards were trimmed a bit off center, with the top of hex number 1 grid

lines being shaved off while there is a little surplus on the end of the

number 10 hexes. But this is a matter of +-1mm, and I can live with it.

Tom Repetti's question about the use of cookie-cutter buildings needs

answering. A quick examination shows that yD8 & yo10 are perfect clones,

while zF5 appears to be a "Mini Me" of yM4. I have to call this chintzy,

too, in spite of the need to keep costs under control. Other terrain are

roads (paved & unpaved), woods (and woods road), orchard and grain. All

level 0. The ASL SK world is flatter than a classroom full of middle school

girls in Kobe. Not much else of note here, except that the vast majority of

buildings are stone, so our newbies will be getting over-used to +3 mods.

BTW, there are no 10-3 leaders in the counter mix.

 

Countersheet:

Wow, look at that segue! New Yorker, here I come...

The countersheet is of the same standard we have seen in the HSs and in

FKaC. I love these sheets because MMP has finally got a printer with sharp,

accurate dies. The cuts are center-on and clean. No more stubble on the

counter sides, either. All "hanging chads" have been relegated to the

corners, which our flocks of newbies will soon learn to trim. I can hear

the hazing at the Dubuque Cornfield Wars 2004 now, "Hey, Meat, you've got

sloppy counters. When you get to the Show, you can leave your counters

untrimmed, and the press will call you 'colorful'. Here, it just means

you're a slob, so pick up a nail cutter at 7/11 and get to work."

Last year Will Fleming raised a question about spray-on fixative smearing

the counter ink. I don't know if he ever got an answer to his concerns, and

I don't use the stuff myself. Still it appears to be fairly common in the

community, so it might be helpful to see some follow-up.

Now for content. Germans are in the majority, probably because they have

the greatest variety of squad types. All but the 838 ubermenschen are

represented. This makes the US 747 top dog on the ASL SK street. Though

there is only one 667, there are 1st & 2nd line rifle and even greenies in

good numbers. I was looking forward to seeing more Russian 447s and 426s to

fill gaps in my swarming Soviet masses, but there are only 5 & 6 of them,

respectively. In addition, Ivan gets 14(!)x458 and 3x527, with no 628s in

the mix. Ah well... SW are limited to MGs, FTs & DCs. The Soviets

(naturally) come out on the short end of the stick; no HMG, .50cal or FT,

and just one of those overweight, cantankerous Maxim guns plus 3 LMG.

Nazi's get a liberal supply of LMGs with 2 MMGs and an HMG. Americans are

blessed with 2 MMGs and a .50 cal, but no water-cooled HMGs.

 

Rulebook:

Some have suggested that the Starter Kit is not Programmed Instruction, but

I would suggest that it is in a very broad sense. Although new rules are

not added each scenario, what is presented to novices here is a very limited

amount of Chapters A & B that should penetrate the noggin by the time the 6

scenarios have concluded. With any luck the Starter Kit #2 will be along

soon and our initiates will get a second dose of infantry rules and new

terrain plus EC. Then there'll be #3 with another step. Looks purt' near

like PI to me, Clem, but you can call it what you like. It's _still_ good

for the hobby.

This is 12 pages of easy to read typeface with plenty of clear color

illustrations and examples. Rules are explained according to their order in

the SoP, for the most part. I like these rules in that they tell players

_what to do_, as opposed to the ASLRB which defines terms and establishes

the parameters of each rule. In this sense, the SK rulebook is clearer and

more understandable than it's counterpart sections of Chapter A & B. The

SKs together may end up making the ASLRB more of a "reference guide."

What's left out for next time? Here's an unofficial, incomplete list:

spraying fire, snipers, underlined ELR, fire lanes, concealment, HtH CC,

cavalry, fires, EC and wind, bypass, HOB, prisoners, dm MGs... How many of

us will instinctively roll for Wind Change at first and watch our new

students of the game say, "Huh?"

Adding another A3 or 11x17 sheet would create four additional pages of text.

Or if you shrank the cover illustration, credits, MMP ad and a few other

places you might get back two columns. If you were at MMP, what would you

include in the extra space? More on that later.

 

Scenarios:

Sam Belcher just did a great job of summarizing the scenario content, so

I'll bow to him and move on quickly. One is a Pete Shelling opus so that

will serve to introduce our acolytes to the Master.

Can these scenarios be played fairly & enjoyably with all Chapter A rules?

Hellufino yet, but there's nothing wrong with trying. Can't imagine it

would make that much difference. We'll find out after they've been played

for a while.

 

A quick interlude here on all the text in the module. I'm afraid I feel

that I still see far too many easily preventable errors for a commercial

product like this. For example:

- There is a glaring error involving DM removal in the Rally Example

(recently pointed out, I believe). Bound to create newbie confusion.

- Unnecessary use of passive voice abounds. SVO. KISS.

- Easy ones like, "... the grenadiers ... haved to face ..." in a scenario

aftermath. If my English Comp teacher were still alive...

- Reference to 6te Armee commander as "Paulus", not "von Paulus". May be

rejected at the borders by FRG customs just on principle.

My suggestion, hard though it may be on the bottom line, is that MMP's

proofreading and editing cadre is not up to the task. A professional editor

is needed on every project to keep the text at an acceptable level of

quality. I wouldn't put up with this in a product manual or a presentation,

and I think this is an equivalent case. Anybody out there who writes for a

living want to volunteer to help?

This is the hardest thing I have to say about a product I like very, very

much. I hope it will be taken in the spirit intended.

 

QRDC:

When this acronym pops up, I _really_ feel like we're back in SL. Back to

one 8.5x11, too. I see our tender young minds will be getting fed the

orthodox line as only the IFT is represented. The addition of the MF/PP

chart from one of the earlier Journals (or was it an Annual?) is a very nice

touch.

 

Dice:

Not much to note here, but for some strange reason the colored die is a few

mm smaller across each side. Probably doesn't matter statistically, but it

really feels odd. Somebody trying to get rid of inventory?

 

What to leave out?

Overall, it's hard to argue with the choices that MMP has made for what

should constitute the "basic" infantry game. Spraying fire wouldn't have

been that hard to include, nor would Snipers, but they are definitely not

core. Still, I don't want to start seeing a lot of new guys get into the

bad habit of not consciously looking for a possible SAN on every die roll.

Bypass and fire lanes definitely belong in an "intermediate" game. So does

concealment, although it is critical to successful play. I think my vote

would go to a modified HOB w/o surrender. Heroes, battle hardening and

berserk add a lot of spice to the game. But perhaps that's too much

countersheet and rulebook space after all. Sigh...

 

Acknowledgements:

It looks like Ken Dunn and Pete Phillips in particular were big contributors

to MMP's effort to create this product. Goes without saying that without

MMP and the playtest crews nothing would have happened. I'm curious also if

Robert Wolkey's iASL initiative from a while ago was part of what helped get

this off the ground. I understand he had to abandon this effort for lack of

time, but if he was part of the inspiration, I hope he gets some

recognition. Wolkster has always been very vocal about bringing new blood

into the hobby.

 

To summarize, this feels a lot like going back to Squad Leader again, and

I'm very happy to have it. Personally, I made a very strange jump into ASL,

having owned the rulebook but nothing else for many years and with only a

few SL series experiences under my belt. Then, I got lost in my career for

10 years. I came back into it solitaire in '99 and found the smoke rising

from the ruins of AHGC. Since then, with the generous help of Will Fleming

and Malcolm Rutledge, I've gradually found my legs, but many things still

don't come naturally to me. This product may help me finally get the kinks

out of my basic game and start playing in a more fast-paced, coherent

manner. I think my next six scenarios have just been picked!

 

Roll low every one! I gotta go to bed.

 

George Bates

Yokohama, Japan

Link to comment
Share on other sites

För er som undrar så får Trojan Games in dessa vilken dag som helst!

Det är inte det meddelandet vi som beställt vill ha, vi vill ha meddelandet att dom har kommit så man kan få det den 3/4.....

Edited by Brain
Link to comment
Share on other sites

Läste igenom det igår natt...

 

Gick väldigt fort med tanke på hur lättlästa reglerna var.

Känns som en mycket bra väg att lära ut ASL och jag hoppas att Kit #2 och #3 kommer inom en snar framtid.

 

Skall se ifall jag får någon att provspela det på GothCon.

Link to comment
Share on other sites

Igår, fredag, spelade jag och Brain ett parti ASLSK i cafeterian på Gothcon. Förbi kom flera personer, runt 10, som tittade en stund, frågade lite, berättade att de hade lust att börja/hade spelat SL, och fick info om ASLSK. Många lappar om ASLsweden/TRojangames delades ut, på de 3 timmar vi satt där.

 

S1, retaking Vierville är ett stort handgemäng, där tyskar och amerikaner slänger in förstärkningar kontinuerligt. Mycket CC, där Brains ensamma södra flank lyckades skapa en 8-0, förlora en HS, överleva med den kvarvarande 747 och döda tre 447, en 7-0 och en 548. Slutligen föll han för 548 och 9-1.

 

De övriga scenariona ser bra ut. En del är stora, upp emot 25 grupper, och förutom S2 verkar de ge en hel del utrymme för manövrering.

 

ASLSK ser genomgående bra ut.

 

Janusz

Link to comment
Share on other sites

Fick mitt Starter Kit av Brain på GothCon, och tittade lite som hastigast när Janusz och Brain satt och spelade.  Nu ska här läsas regler!

 

Tittade också på ovan nämnda personer när de spelade på GothCon.

 

Tyckte att ASLSK såg ut att hålla bra kvalite, counters såg mycket bra ut.

 

Dock vart kartorna tunnare är jag hade trott/räknat med.

Link to comment
Share on other sites

Fick SKt igår. Har inte hunnit kolla så mkt ännu, mne det ser bra ut, även om kartorna, som ngn skrev, var lite tunna. PÅ andra sidan är de ju också lättare, tar mindre plats etc. vilket ju måste betraktas som positivt.

 

Regelhäftet såg bra ut, aptitiligt, lagom tjockt och klokt upplagt. Det finns alla möjligheter att lura in folk med hjäp av kittet! Gillar också hur man har använt SSR för att ge nya spelare ett provsmak av bl.a. Fortified Building, väderförhållanden etc. Detta bör ju ge mersmak. Inlärningskurvan verkar också vettig när man ser på scenariona, även om det kanske ser lite märkligt ut med eldkastare redan i scen. 2. Det enda riktigt allvarliga felet med proukten som jag ser det är väl att den kommer ungefär 15 år för sent.

 

 

Hälsningar

 

Jimmy Engren

Växjö

Link to comment
Share on other sites

Bra med informativa inlägg för de som inte fått starterkittet än, eller är osäkra om de ska köpa eller inte! Min personliga åsikt är att eldkastare i just scenario 2 är exakt som det ska vara. Det ger nämligen ytterligare godartade nostalgiska Squad Leader vibbar från den tiden man spelade Tractor Works! :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Mitt kom i går och ser bra ut.

Boardsen får väl duga, även om jag föredrar de gamla hederliga mounted ones.

Det väsentliga måste ju ha varit att hålla priset nere för att locka köpare, vilket inte är mycket att säga om.

Fascinerande också med reglerna - ett tunt litet häfte som inte ens påminner om den ordinarie regelboken! Någon som tänker binda in sin? :D

 

Matts

Link to comment
Share on other sites

Jag fick mina ASLSK igår! Det ser mycket bra ut. Regelboken är lätt att förstå och förefaller följa ASL till punkt och pricka (i sin bantade form).

 

Jag tycker kartorna är helt ok och kan mycket väl tänka mig att alla framtida kartor görs på liknande sätt (om det kan bidra till att öka upplagan).

Link to comment
Share on other sites

Jag håller med om att det ser bra; precis lagom för att "fånga" fler spelare. Jag har beställt extra som julklapp / present till mina exmedspelare på Squad Leader tiden. Borden är helt ok; hexid i vitt är bra och kanterna är skurna helt perfekt i mitten. Undrar hur borden sett med all hexgridden / all namnen i vitt istället för svart? Fick en vit & en lila tärning.

 

/Lars

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Jag tycker också att ASL starter kit ser bra ut. Det enda jag vill klaga på är att de tunna kartorna är konvexa och måste pressas för att bli flata nog att ha counters på. Hoppas det hjälper att lägga dem under några tunga lexikon. :)

 

Janne

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...