Jump to content

Tournament - Festung Budapest 13–15 May, 2022


CTABKA

Recommended Posts

Hej Mel, 

Kul att du kör på med dina turneringar i Rimforsa. Jag har uppskattat dom jag deltagit på och årets turnering ser mycket spännande ut. Dessvärre har jag troligen en krock denna gång, då jag planerar en resa. Å andra sidan vet man ju aldrig hur man kan resa i dessa tider, så kanske tvingas jag ställa in o då skall jag försöka ta mig till Rimforsa.

  • Thumbs up 1
Link to comment
Share on other sites

Jag vill komma, men jag och hustrun väntar på besked huruvida en föreställning på Scandinavium kommer att äga rum eller inte, just den helgen (vi har haft biljetter i snart tre år nu, som hela tiden blivit uppskjutet, pga ni vet vad). Det ska komma besked under Januari månad.

Återkommer när jag vet! 

  • Thumbs up 1
Link to comment
Share on other sites

18 hours ago, carlsson said:

Jag vill komma, men jag och hustrun väntar på besked huruvida en föreställning på Scandinavium kommer att äga rum eller inte, just den helgen (vi har haft biljetter i snart tre år nu, som hela tiden blivit uppskjutet, pga ni vet vad). Det ska komma besked under Januari månad.

Återkommer när jag vet! 

Blir inte hustrun sur när du skjuter upp Scandinavium i tre år för spela ASL? 
😇

 

Edited by Fiedler
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Scenariot omdanat från två sidor till en sida, såsom de som arbetade på Avalon Hill hade gjort, samt färgkopierat upp flera Budafest kartor, specifikt anpassat till scenariot.

 

20220113_130341.jpg

20220113_130501.jpg

Edited by CTABKA
  • Thumbs up 3
Link to comment
Share on other sites

51 minutes ago, Maglica said:

Snyggt! Tur att du inte är lat.  😆

10h arbete allt som allt, 8 kartor och scenario komprimering.

Notera att OT-34 ikonen is a very large target eller annars är Panther ikonen a very Small target i relation till varandra, ett allt vanligare proofing fel på nya scenarior.

Link to comment
Share on other sites

  • carlsson changed the title to Tournament - Festung Budapest 13–15 May, 2022

Två sidors scenariot omdanat till en A4 sida samt kartan specifikt för scenariot är klart. Notera att det ser annorlunda med vad man börjar med och vad man kan välja, men det är som orginal scenariot, men det som man inte kan "välja bort" är nu inkluderat med AT Start OB och det gör det enklare att se vad man kan välja eller inte välja.

20220115_103352.jpg

 

 

20220203_090945.jpg

20220115_191458.jpg

Edited by CTABKA
  • Thumbs up 3
Link to comment
Share on other sites

Dessa fyra scenariorna är utvalda:

FB9 The Shooting Gallery - 2nd February

FB10 Return of The Black Coy - 3rd February

FB12 The Black Ravens are Flying - 5th February

FB19 Stalingrad Redux - 9th February

In all 4 scenarios the Axis suffer Ammo shortage Level 4.

Alla 4 scenarior är på 2-sidor och alla 4 kommer bli färdigställda till ett vanligt scenario på 1-sida.

40 kartor är nu kopierade och färdiga.

20220115_225246.jpg

  • Thumbs up 2
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Här kan man se hela kartan.

Nordöstra hörnet: Shooting Gallery 

Sydöstra hörnet: Stalingrad Redux 

Sydvästra hörnet: Return of The Black Coy 

Södra kanten: The Black Ravens are Flying

 

F1377469-DAB8-4940-9BC0-927B2C2CB570.jpeg

Edited by CTABKA
  • Thumbs up 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Turenringsregler som påverkar spelningar av scenariorna något till det bättre.

6. BOOBY TRAPS: Contrary to rule B28.9, units never take any type of TC, unless the TC DR may also result in something else other than triggering a Booby Trap attack.

7. OFFBOARD ARTILLERY: When attempting Battery Access for an OBA Module and no more than one black and/or red chit(s) have been permanently removed from the Draw Pile and the second permanently-removed red chit is drawn, return it to the Draw Pile instead, and that ends the Observer’s OBA actions for that Player Turn (i.e., the second red chit can only be removed from the Draw Pile if at least two black chits have been permanently removed from the Draw Pile for that OBA Module). An Original Contact/Maintenance DR of 12 does not cause the breakdown of a Radio or elimination of a Field Phone, although an Original DR of 12 does cause the loss of Radio-/Phone-Contact.

 

8. FLAMETHROWERS: The Basic TK# for the OT-34 BF32 is 6 at one hex and 4 at two hexes and 3 at three hex range. The same decreased TK# applies for an Infantry FT (i.e., 6 at one hex range and 4 at two hex range). Modifications of the Basic TK# (C7.2) apply.

  • Thumbs up 1
Link to comment
Share on other sites

On 2/10/2022 at 2:30 AM, CTABKA said:

Turenringsregler som påverkar spelningar av scenariorna något till det bättre.

6. BOOBY TRAPS: Contrary to rule B28.9, units never take any type of TC, unless the TC DR may also result in something else other than triggering a Booby Trap attack.

Detta tar alltså bort mycket av Booby Trap-effekten, som annars kan drabba en Hero eller bruten enhet. Gillar du inte Booby Traps? ;)

Link to comment
Share on other sites

On 2/12/2022 at 1:22 PM, carlsson said:

Detta tar alltså bort mycket av Booby Trap-effekten, som annars kan drabba en Hero eller bruten enhet. Gillar du inte Booby Traps? ;)

Varför tror du att det tar bort mycket av Booby Traps effekten, min bedömning är att utan House Rule aktiveras ca 0,0 till 1.2 Booby Trap per scenatio (snitt 0.6 kan variera något beroende på scenario storlek och utformning) och med House rule något lägre, antar ca 0.0-1.0 (snitt 0.5) Hur kan "detta ta bort mycket av BTr-effekten" ?

Halva kommentaren till LHR som är relevant till vanliga scenarior.

BOOBY TRAPS: ..... The reason that "immune" (already pinned, broken, berserk/Hero, Units immune to PAATC, Climbing, etc, etc) units, don´t roll for Booby Trap purposes (contrary to B28.9) with this house rule is to increase speed of play -- we have no desire to roll any amount of DRs, for the sole purpose to see if a booby trap is triggered when rolling a DR of 12. This house rule should be implemented into the rules

Edited by CTABKA
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 months later...

All updated scenarios,

FB17 Stalingrad Redux - VCs with no CVPs. Russian MMG replaced with HMG.

FB9 Shooting Gallery - VCs with no CVPs. Russian 9-2 Ldr Replaced with 8-0.

FB10 Return of the Black Coy - Decreased Russian SAN to 3. Hungarians may ignore the +3 HoB DRM.

FB12 The Black Ravens are Flying - VCs with no CVPs.

Dessa scenarior tilldelas på plats.

20220505_211828.jpg

20220505_211839.jpg

20220505_211848.jpg

20220505_211901.jpg

Edited by CTABKA
  • Thumbs up 2
Link to comment
Share on other sites

Tack alla för att jag fick vara med på min första turnering. Förhoppningsvis inte den sista. Härligt välkomnande atmosfär. Och väldigt kul att spela så mycket. Jag har lärt mig väldigt mycket. 

Och speciellt tack till Melvin som med mycket jobb arrangerat ett mycket bra event. 👏👏👏

  • Thumbs up 3
Link to comment
Share on other sites

Och jag tackar också för ett suveränt arrangemang, massor med jobb nerlagt på att sammanställa specialreglerna för FB, och balansera scenarier, fixa kartor mm, det är verkligen att komma till ett dukat bord, Melvins gubbdagis har här en trogen gäst som gärna återkommer, vad blir det månne för tema nästa gång?

  • Thumbs up 1
Link to comment
Share on other sites

FB10 Return of The Black Coy

Balances used in the tournament:

FB10 Return of the Black Coy - Decrease Russian SAN to 3. Hungarians may ignore the +3 HoB DRM.

Post-tournament balance suggestions: 

Decrease Russian SAN to 2. Increase Axis SAN to 6. Hungarians may ignore the +3 HoB DRM. Axis units in hexes numbered 24-26 are considered eliminated for VCs purposes (i.e., for the Russian VCs choice #1, eliminate 18 CVP).

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Tournament - Festung Budapest 2022, May 13 - 15,
15 scenarios played.

Winner – Andreas Carlsson

Round 1, “FB17", STALINGRAD REDUX, Russian Victory, Andreas Carlsson, Magnus Söderberg, German.
Round 1, “FB17", STALINGRAD REDUX, German Victory, Christoffer Peyre, Christian Lindberg, Russian.
Round 1, “FB17", STALINGRAD REDUX, Russian Victory, Svante Sandblom, Asad Rustum, German.
Round 1, “FB17", STALINGRAD REDUX, German Victory, Melvin Falk, Robert Maglica, Russian.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Round 2, “FB9", THE SHOOTING GALLERY, Russian Victory, Andreas Carlsson, Melvin Falk, German.
Round 2, “FB9", THE SHOOTING GALLERY, Russian Victory, Svante Sandblom, Christoffer Peyre, German.
Round 2, “FB9", THE SHOOTING GALLERY, German Victory, Magnus Söderberg, Christian Lindberg, Russian.
Round 2, “FB9", THE SHOOTING GALLERY, Russian Victory, Asad Rustum, Robert Maglica, German.
------------------------------------------------------------------------------------------
Round 3, “FB10", RETURN OF THE BLACK COY, Russian Victory,  Andreas Carlsson, Svante Sandblom, German.
Round 3, “FB10", RETURN OF THE BLACK COY, Russian Victory,  Christoffer Peyre, Melvin Falk, German.
Round 3, “FB10", RETURN OF THE BLACK COY, German Victory,  Christian Lindberg, Robert Maglica, Russian.
Round 3, “FB10", RETURN OF THE BLACK COY, Russian Victory,  Asad Rustum, Magnus Söderberg, German.
----------------------------------------------------------------------------------------------
Round 4, “FB12", THE BLACK RAVENS ARE FLYING, German Victory, Asad Rustum, Magnus Söderberg, Russian.
Round 4, “FB12", THE BLACK RAVENS ARE FLYING, German Victory, Svante Sandblom, Melvin Falk, Russian.
Round 4, “FB12", THE BLACK RAVENS ARE FLYING, Russian Victory, Christoffer Peyre, Christian Lindberg, German.
  • Thumbs up 4
  • Dice 1
Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...