Jump to content

Scandinavian Open 2005


Martin Svärd

Recommended Posts

Är Scandinavian Open öppet för rookies också?

Hade varit kul att pröva trots knappa

kunskaper och erfarenheter :-)

ALLA turneringar är öppna för Rookies också!

 

Klart du ska komma, men du får nog anmäla dig snabbt. Känner på mig att platserna kommer gå åt som bränsle i ardennerna '44!

 

:D

Link to comment
Share on other sites

Spider,Dec 5 2004, 11:55 PM]Skickade en anmälan så snart jag fick mail från Andreas. Typ 1 vecka sedan, men har inte hört något från Mikael o Co i Danmark. Har någon annan fått svar eller något livstecken från herrarna söderut?

Skickade också anmälan för en vecka sedan men den lästes först i går kväll, fick läskvittot i går vid 23-tiden i varjefall.

Link to comment
Share on other sites

Tror dom kommer få problem med antal spelare, vi kollade lite snabbt upp antal från Norge och fick 8 st! 40 platser är för lite! (Trevliga problem iofs)

Fast begränsningen är väl bara för huvudturneringen, eller? Inget som hindrar folk att åka dit och spela ASL för att det är kul i så fall... Synd förresten att hemsidan inte är särskilt uppdaterad... <_<

 

Men som sagt, det är ju ett trevligt problem att en turnering är populär!

 

:)

 

- Håkan

Link to comment
Share on other sites

Att inte svara på ett email på över en vecka är inte speciellt proffsigt skött. Hursomhelst har i alla fall danskarna fixat så att ratingen fungerar igen. Ett tag så hade de två senaste åren tappats bort.

 

Scandinavian Open är en av de absolut bästa turneringarna. Helt klart! :D

Link to comment
Share on other sites

:( har inte fått någon respons alls....

 

Antar att 32 platser fylls ut tämligen fort... fick ju först iväg min anmälan på 16.07 den 1:a december.... Hoppas jag kom med och får leka med de stora pojkarna :)

Link to comment
Share on other sites

Fick ett (mass)mail från Michael nyss. Eftersom det är ett enormt tryck på turneringen och bara Janusz än så länge anmält sig till mini-turneringen, så tas 32 personersbegränsningen bort. Alla är välkomna, även om det innebär att det kanske blir svårt att krona en vinnar. Ett mycket, mycket bra beslut tycker jag. :D

Link to comment
Share on other sites

Bara för att jag inte har något bättre för mig så tog jag mig tid att kolla upp rankingen på alla förhandsbokades nationalitet till Scandinavian Open 2005s nuvarande ratinggenomsnitt.

 

Såhär är ställningen länderna emellan!!!

 

1. Sverige: 1564.27 (11 föranmälda med rating)

2. Norge 1522.25 (3 föranmälda med rating) (Ola du sa att det var 8 från Norge, men Michael redovisade bara 4?)

3. Danmark: 1520.9 (10 föranmälda med rating)

 

Alltså: Sverige rules!!! :D

Link to comment
Share on other sites

2. Norge 1522.25 (3 föranmälda med rating) (Ola du sa att det var 8 från Norge, men Michael redovisade bara 4?)

 

Fick mail från Mikael, vi är 4 st som varit med tidigare + Ole som är ny (ingen rating) de andra 3 är inte riktigt klara än, vi får se om de blir med.

 

Apropå "Sverige rules!", egentligen så borde väl jag räknas in i Sverige, men det drar ju å andra sidan ned ratingen. :P

Edited by ON TOP ASL
Link to comment
Share on other sites

Om du räknas med i den Svenska ratingen blir den: 1564,16. Du drar alltså ned den ratingen med hela: 0.11 ratingpoäng. Vid en avrundning drar du inte ner Sverige någonting alls!

 

Däremot drar du också ner norrmännen om du räknas som svensk. Den nya norska ratingen blir: 1508,67. Fallet för norrmännen blir hela: 13,58. Vilket resulterar i att de kommer efter Danmark, som ju inte berörs av Olas hopp hit och dit.

 

:D

 

Som ni alla förstår vi det här laget har jag absolut ingenting att göra. (väntar på en konferens). :)

Link to comment
Share on other sites

Hur tävlingsinriktad en turnering är är ju mera upp till dom som spelar än själva turneringen.

 

Sedan håller jag med Martin att teman är kul. Helst som i Holland med en speciell

dag/nattrunda i en omgång där man får anmäla sig i vilken man vill spela.

 

Sedan är ju endast Östfront-scenarion som i Stockholm lysande - men det är lysande p.g.a. att det är just Östfront-scenarion.

 

Hade det t.ex. varit endast Battle Of The Bulge scenarion hade det inte varit så lysande.

 

Allt enl. min åsikt givetvis. :D

Link to comment
Share on other sites

"Hur tävlingsinriktad en turnering är är ju mera upp till dom som spelar än själva turneringen."

 

Håller med till stor del men det begränsas lite av hur arrangemanget är. Om man inte kan välja scenario och slår om sidan utan att bidda är det svårare att vara tävlingsinriktad på en turnering. Däremot kan man ju vara hur icke tävlingsinriktad som helst på vilken turnering som helst. Själv tycker jag det är en bra mix med lite olika inriktning.

Link to comment
Share on other sites

Nu har jag gjort en första analys av scenariona till Scandinavian Open 2005. Trots att jag inte nödvändigtvis tänker spela scenariona innan turneringen så tänker jag i alla fall förbereda set up för varje scenario och ta bort dom jag kommer att kryssa. Mitt första intryck är att det verkar vara mycket intressanta och bra scenarion som Michael tagit ut i år. Mycket bättre än förra året, då många var rena rama "doggar". Men också mycket svåra scenarion. Ta SP 110: "The Chernichivo Shuffle", SP118 "Seizing the Sittang Bridge" och SP115 "The Five Pound Prize" till exempel. Omöjliga att få till bra uppställningar på.

 

Vad tycker ni?

Link to comment
Share on other sites

Hur tävlingsinriktad en turnering är är ju mera upp till dom som spelar än själva turneringen.

Jag vet inte om jag kan hålla med - jag har varit på t.ex. Intensive Fire, Ad Hoc, Scandinavian Open och turneringen i Stockholm. Det är en klar skillnad på hur tävlingsinriktat det blir! Vissa tillställningar har ju t.ex. ingen genomtänkt turnering alls, och då blir det av förklarliga skäl inte så tävlingsinriktat...

 

Jag har f.ö. inte bestämt mig för om jag vill åka än. Jag brukar ha svårt att bestämma långt i förväg, så jag blev riktigt rädd när det pratades om begränsat antal.

Link to comment
Share on other sites

Jag vet inte om jag kan hålla med - jag har varit på t.ex. Intensive Fire, Ad Hoc, Scandinavian Open och turneringen i Stockholm. Det är en klar skillnad på hur tävlingsinriktat det blir! Vissa tillställningar har ju t.ex. ingen genomtänkt turnering alls, och då blir det av förklarliga skäl inte så tävlingsinriktat...

 

Låt mig omformulera mig.

 

Hur tävlingsinriktad man själv är/spelar styr man själv - inte själva turneringen.

 

Det är är ju fullt möjligt att åka till t.ex. Köpenhamn/Stockholm endast för att få spela 5 stycken ASL scenarion, utan att bry sig om att det är en turnering eller inte.

 

Det blir ju vad man själv gör det till - sedan kan man givetvis råka få möta någon som är mera tävlingsinriktad och då får man ju acceptera det.

Link to comment
Share on other sites

Hur tävlingsinriktad man själv är/spelar styr man själv - inte själva turneringen.

 

Det är är ju fullt möjligt att åka till t.ex. Köpenhamn/Stockholm endast för att få spela 5 stycken ASL scenarion, utan att bry sig om att det är en turnering eller inte.

Så där säger du bara därför att du inte har en chans att vinna i vilket fall som helst! :D

 

Nej, ärligt talat så visst styr man det själv. Det är dock viss skillnad på olika turneringar, och det tycker jag är trevligt. Det är kul att då och då åka till SO där man vet att själva turneringen är bra arrangerad och det ofta är duktiga spelare med som man kan få spö av. Sedan när man ledsnat på den typen av turneringar så kan man dra till IF och ha det trevligt med britter som är lika intresserade av att pimpla öl och prata dumheter som att spela! :D

Link to comment
Share on other sites

Men också mycket svåra scenarion. Ta SP 110: "The Chernichivo Shuffle", SP118 "Seizing the Sittang Bridge" och SP115 "The Five Pound Prize" till exempel. Omöjliga att få till bra uppställningar på.

 

Vad tycker ni?

Vad menas med "omöjliga att få till bra uppställningar på" ? Vad skiljer dessa från alla andra scenarion?

Link to comment
Share on other sites

Vad skiljer dessa från alla andra scenarion?

 

Ta The Chernichivo Shuffle till exempel. En kombination av Trenches, Pillboxes, som tvingas sättas upp i mitten av bräde 49. Ryssen kommer från två kanter med 7 pansarvagnar. Och kravet för vinst är att hålla ut till sista rundan. En miss i setuppen och det är kört på en gång.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Carlssons fullpackade bil(Nu med takbox) skall avgå från Borås med en hoper galningar (Andreas C, Stefan N, Roger S och mig)

 

 

(senast jag hörde nått skulle det vara denna konstellationen)

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...