Jump to content

Concelment, reaction fire och Dummies.


B-E Karlsson

Recommended Posts

Tjena. Några frågor om trenches dummies, reaction fire och liknande. Båda frågorna gäller dolda enheter i en trench som också har +2 rök i sig.

Jag har en dummy stack i en trench och min motståndare kör in i den.

1: Försvinner dumbommarna? Jag vill säga nej då concelment loss reglerna bara nämner "an enemy Infantry/Cavalry unit attempts to enter its Location (see 12.15) during the MPh/RtPh." Är det så att jag kan rulla ett NMC för dem så att de stannar kvar dolda på brädet?

 

Samma situation fast i hexen bredvid där jag har en riktig enhet med en ATR. Om jag väljer att skjuta min ATR och sedan reaction fire vad gäller egentligen?

2: Om jag skjuter ett ATR vilken AF har då vagnen?

3: Det blir +2 moving på CCV:en men får jag några minus DRM:s för att jag är i en trench?

 

Tackar på förhand.

Link to comment
Share on other sites

jag försöker. Är ingen auktoritet på reglerna dock  

1. Tappar concealment om det är bypass och avslutar sin movement där. 
 

2. Beror på när du skjuter. Se Overrun tabellen. Fotnot d och e.  
 

3. Nej inte vad jag ser. 

  • Thumbs up 1
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, B-E Karlsson said:

Jag har en dummy stack i en trench och min motståndare kör in i den.

1: Försvinner dumbommarna? Jag vill säga nej då concelment loss reglerna bara nämner "an enemy Infantry/Cavalry unit attempts to enter its Location (see 12.15) during the MPh/RtPh." Är det så att jag kan rulla ett NMC för dem så att de stannar kvar dolda på brädet?

A12.41 gäller...

"Should an unbroken (12.1) vehicle enter a concealed enemys Location without using Bypass or a woods-road, all concealed enemy Personnel [EXC: those exempt from PAATC] in that Location must instantly either be revealed voluntarily (12.14) or take one combined PAATC (1PAATC if any of these ordinarily take 1PAATC) using the lowest current Morale Level among them, modified by the DRM of the best unpinned friendly Good Order leader present. A Dummy stack takes its PAATC with a Morale Level of 7."

 

  • Thumbs up 1
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...