Jump to content

Vit fosfor-fråga


carlsson

Recommended Posts

Hmm, jag har väldigt mycket för mig att WP påverkar (dvs slå Moralslag) enheter som rör sig i WP-platsen efter att den blivit lagd, men nu hittar jag ingen sådan regel... Reglerna är till och med klara över att så INTE är fallet.

 

Har det varit så innan möjligen?

 

Medan vi ändå är inne på WP; Det står också att om en CH uppstår med WP, så är TEM-skyddet positiv DRM istället för negativ, sedan står det att en CH uppstår om man slår en sexa med den färgade tärningen.

Då är min fråga; Gäller detta även vid en vanlig CH, dvs DR 1,1?

 

:rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Hmm, jag har väldigt mycket för mig att WP påverkar (dvs slå Moralslag) enheter som rör sig i WP-platsen efter att den blivit lagd, men nu hittar jag ingen sådan regel... Reglerna är till och med klara över att så INTE är fallet.

 

Har det varit så innan möjligen?

 

Inte vad jag kan minnas.

 

Medan vi ändå är inne på WP; Det står också att om en CH uppstår med WP, så är TEM-skyddet positiv DRM istället för negativ, sedan står det att en CH uppstår om man slår en sexa med den färgade tärningen.

Då är min fråga; Gäller detta även vid en vanlig CH, dvs DR 1,1?

 

:rolleyes:

 

Ja, enligt A24.31:

"However, if a CH (or Air Burst when using Indirect Fire) is obtained with WP, TEM are applied to the NMC as positive DRM instead."

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

NU (eller rättare sagt, i Köpenhamn i fredags) föll polletten ner!

 

En WP från en OBA/Ordnance ger Critical Hit från 1,1

En WP från infanterigranater ger CH när den drabbade enheten slår en 6 på den färgade tärningen.

 

Så enkelt var det. :P

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Hmm, jag har väldigt mycket för mig att WP påverkar (dvs slå Moralslag) enheter som rör sig i WP-platsen efter att den blivit lagd, men nu hittar jag ingen sådan regel... Reglerna är till och med klara över att så INTE är fallet.

Inte? A24.31: "... must take a NMC when they move into it ..."

 

...eller menade du att enheten rör sig inom samma Location (t.ex. för att plocka upp ett vapen)? I så fall blir det nog inget slag, även om jag inte riktigt vet vilken regel som uttryckligen säger just det.

Link to comment
Share on other sites

Hmm, jag har väldigt mycket för mig att WP påverkar (dvs slå Moralslag) enheter som rör sig i WP-platsen efter att den blivit lagd, men nu hittar jag ingen sådan regel... Reglerna är till och med klara över att så INTE är fallet.

Inte? A24.31: "... must take a NMC when they move into it ..."

 

...eller menade du att enheten rör sig inom samma Location (t.ex. för att plocka upp ett vapen)? I så fall blir det nog inget slag, även om jag inte riktigt vet vilken regel som uttryckligen säger just det.

 

A24.31 är lite lurig:

"All units (including friendly ones) except a non-CE, CT AFV in a Location with a WP counter must take a NMC when they move into it or the WP is placed in that Location (not when it drifts)"

 

Första delen av meningen talar om WP counter och den andra endast om WP.

 

Så om det t.ex. ligger en WP counter i ett hex med ett hus med ground level och 1st level och en enhet går in level 1, tar hand då en WP NMC ?

 

Kanske detta är en plats där Location skulle vara Hex i stället ?

Eller kanske det skulle stå "WP" isf "WP counter"

Link to comment
Share on other sites

A24.31 är lite lurig:

"All units (including friendly ones) except a non-CE, CT AFV in a Location with a WP counter must take a NMC when they move into it or the WP is placed in that Location (not when it drifts)"

 

Första delen av meningen talar om WP counter och den andra endast om WP.

 

Så om det t.ex. ligger en WP counter i ett hex med ett hus med ground level och 1st level och en enhet går in level 1, tar hand då en WP NMC ?

 

Kanske detta är en plats där Location skulle vara Hex i stället ?

Eller kanske det skulle stå "WP" isf "WP counter"

Hehe, mera tolkningar! :D

 

Jag skulle vilja tolka den så att den säger detta:

 

"All units (including friendly ones) except a non-CE, CT AFV in a Location with a WP counter must take a NMC when they move into it..."

 

Detta säger att om man går in i en locaton där man har placerat WP (alltså där en "WP-counter" ligger), så måste man slå en NMC.

 

"..or the WP is placed in that Location..."

 

Säger att om man befinner sig i en location när WP (en WP-counter) placeras där så åker man på en NMC.

 

Alltså efter att "..or the WP is placed in that Location..." är genomfört så kommer det att ligga en "WP-counter" där.

 

Anledningen att dom säger endast WP i den andra delen av meningen och inte WP-Counter är förmodligen för att när du skjuter din WP på en location så ligger det inte en där redan om ni förstår vad jag menar.

 

Det intressanta är väl att det enda som sägs är att om du flyttar in i en "Location" där WP-countern har blivit placerad eller om du befinner dig i den "Location" som någon attackerar med WP så åker du på en NMC.

Edited by Scipio
Link to comment
Share on other sites

Hmmmm.... Snabb regelsökning gav följande resultat:

 

C1.71: "... Normal SMOKE rules (3.76; 8.5-.6, A24.2-.8) apply [EXC: during the PFPh and DFPh, a WP FFE subjects all vulnerable units/PRC in every Blast Area hex - not just those in Locations where WP counters are placed - to an A24.31 NMC]. ..."

 

Undantaget verkar faktiskt säga att man normalt inte drabbas av en WP NMC om man är på en övervåning och heller inte blir träffad av WP direkt... :o

 

Vad gäller vad som (borde) stå så betyder ovanstående att jag tror på att det faktiskt är helt rätt som det står. När det i andra delen av meningen står "WP" så antar jag att det är en "förkortning" av "WP counter" och inget annat.

 

...snart hittar jag säkert ytterligare någon regelreferens som gör att jag byter åsikt igen! :D

Link to comment
Share on other sites

Det intressanta är väl att det enda som sägs är att om du flyttar in i en "Location" där WP-countern har blivit placerad eller om du befinner dig i den "Location" som någon attackerar med WP så åker du på en NMC.

 

Det skulle väl i så fall innebära att jag i mitt exempel - Hus Ground Level med WP counter, 1st Level) inte skulle behöva to an WP NMC när jag går in i 1st Level för den Location:en har ju ingen WP counter i sig (WP countern ligger i ground level location) ?

 

Jag säger inte att det är fel utan är endast intresserad om ni andra tolkar det så också.

Link to comment
Share on other sites

Det skulle väl i så fall innebära att jag i mitt exempel - Hus Ground Level med WP counter, 1st Level) inte skulle behöva to an WP NMC när jag går in i 1st Level för den Location:en har ju ingen WP counter i sig (WP countern ligger i ground level location) ?

Jag tolkar det också så.

Link to comment
Share on other sites

Är det nån som har rökt för mycket svamp här eller? Jag fattar INGENTING.

 

I MIN regelbok står följande:

24.31 Casualties: The chemical agents in WP caused discomfort and could result in demoralization/casualties. All units (including friendly ones) except a non-CE, CT AFV in a Location with a WP counter must take a NMC when the WP is placed [EXC: non-moving units in Mph] in that Location (not when it drifts or they move into it) or when hit by WP on the Area Target Type [EXC: if the WP does not rise to that elevation (24.4)]. See C1.71 for OBA. The NMC causes DM status (10.2), and also causes loss of concealment if the affected unit is in LOS of a Good Order enemy ground unit. Leadership, CE DRM and TEM apply as negative DRM to the NMC (treating grenades as if a Direct Fire attack for TEM purposes). However, if a CH (or Air Burst when using Indirect Fire) is obtained with WP, TEM are applied to the NMC as positive DRM instead. A CH with WP grenades occurs if the colored DR of the MC DR is a 6.

 

Notera: "(not when it drifts or they move into it)"

 

 

Ändring mellan v1 och v2?

Korrigering senare som jag inte har noterat?

Svamp?

 

:blink:

Link to comment
Share on other sites

Det jag citerar från är eASLRB v2, som alltså skall vara v2-reglerna. Det finns både en och annan felstavning, och kanske har det smugit sig in någon annan felaktighet också - men troligen är det här en ändring mellan v1/v2.

 

Visst är det kul med "sneak errata"? :)

 

Det här var förresten en bra påminnelse om att jag skall försöka lägga upp en lista över ändringar mellan v1 och v2 tillsammans med min e-regelbok. Startar strax en ny tråd...

Link to comment
Share on other sites

Är det nån som har rökt för mycket svamp här eller? Jag fattar INGENTING.

 

I MIN regelbok står följande:

24.31 Casualties: The chemical agents in WP caused discomfort and could result in demoralization/casualties. All units (including friendly ones) except a non-CE, CT AFV in a Location with a WP counter must take a NMC when the WP is placed [EXC: non-moving units in Mph] in that Location (not when it drifts or they move into it) or when hit by WP on the Area Target Type [EXC: if the WP does not rise to that elevation (24.4)]. See C1.71 for OBA. The NMC causes DM status (10.2), and also causes loss of concealment if the affected unit is in LOS of a Good Order enemy ground unit. Leadership, CE DRM and TEM apply as negative DRM to the NMC (treating grenades as if a Direct Fire attack for TEM purposes). However, if a CH (or Air Burst when using Indirect Fire) is obtained with WP, TEM are applied to the NMC as positive DRM instead. A CH with WP grenades occurs if the colored DR of the MC DR is a 6.

 

Notera: "(not when it drifts or they move into it)"

 

 

Ändring mellan v1 och v2?

Korrigering senare som jag inte har noterat?

Svamp?

 

:blink:

 

Nu när jag tittar i min pappersversion (alltså den riktiga v2) så står det faktiskt som du har skrivit ovan.

Link to comment
Share on other sites

Kollade också i min riktiga regelbok, och det står mycket riktigt som Andreas först skrev. Kollade dessutom i v1-reglerna, och den text jag citerade finns inte där heller. Undrar varifrån kommer den formulering som smugit sig in i min eASLRB?!? :(

 

Det jag inte har kollat än är officiella errata till v2-reglerna. Kan hända att någon av de andra som är med i projektet korrigerat texten för errata? Om inte, så fattar jag inte alls varför det skulle stå så...

 

Skall omgående korrigera min eASLRB.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...