Jump to content

Stockholm ASL Tournament 2004


CTABKA

Recommended Posts

The ASL community of Stockholm, Sweden are glad to invite you to the second year of the STOCKHOLM ASL TOURNAMENT 2004 , Friday 21st-Sunday 23rd. in a pleasent School (with sleep&showers possibilities). Tornadoskolan, Skarpnäck.

 

There will be a 5 round tournament Swiss-Style, with no Optional rules in effect unless agreed upon or included in the Scenario SSR. The 2nd Edition RuleBook with all Errata realesed will be in use there will also be some special tournament-rules added to a few scenarios (see below) in an attempt to increase the enjoyment of play.

 

"""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""

 

Round #1 Friday 11:30 - 17:00 East Front 41-42 Germans vs Russians

 

RB3 BREAD FACTORY #2.......AP12 CREAM OF THE CROP.........LSSAH#12 CONTACT!

 

"""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""

 

Round #2 Friday 18:00 - 24:00 West- or South Front 43-44 Germans vs Americans

 

G25 THE T- PATCHERS.........G30 MORGAN´S STAND.............J88 ESCAPE TO WILTZ

 

"""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""

 

Round #3 Saturday 08:30 - 16:00 West- or South Front 43-45 Germans vs British

 

TOT15 THE STEEL-EYED BOYS...SP62 ILS NE PASSERONT PAS...SP76 FLAMING OF THE GUARD

 

""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""

 

Round #4 Saturday 17:00 - 24:00 West Front -40 Germans vs French

 

ASL U CHANCE D`UNE AFFAIRE......A94 LAST DEFENCE LINE.......GD1 LA GUERRE FINIE!

 

"""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""

 

Round #5 Sunday 08:00 - 14:00 East Front 44-45 Germans vs Russians

 

ASL 8 THE FUGITIVES...........WCW 7 EYE OF THE TIGER.........OB 3 CLOSE QUARTERS

 

""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""

 

Stockholm ASL Tournament - rules (SAT-rules): the SSR "Kindling is NA." has been added to all scenarios without such an SSR. G30 (MORGAN`S STAND): In SSR1 change "wooden bridge" to "stone bridge". At the end of SSR3 the following text have been added "The American 8-0 leader becomes Battle Hardened (A15.3) each time the American reinforcement dr fails.

 

ASL8 (THE FUGITIVES): A new SSR (#8) have been added to the scenario- "8. For the German player the west edge (not east) is considered his Friendly Board Edge (A20.53) and if he succeeds to exit a Recalled AFV off that board edge it would still be accounted for exit VPs (contrary to A26.3).".

 

All SAT-rules and Errata have been printed on the scenarios that will be sent/given to any future participants. Please don`t hesitate to contact us if you have any questions.

 

"""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""

 

Scenario Errata: G30 (MORGAN`S STAND): In SSR3, line 2 the symbol "<" should be underlined.

 

ASL U (CHANCE D`UNE AFFAIRE): In SSR4, line 3 replace "the MPh" with "Movement Phases".

 

OB 3 (CLOSE QUARTERS): Replace "47B" with "47BB" (German set up text).

 

"""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""

 

Melvin Falk

Link to comment
Share on other sites

Hej Grabbar

Det mesta är upplagt på hemsidan nu men fortfarande så har jag inte fått upp VASL-filerna för scenarios och jag skall också lägga upp pdf-filer på de scenarios som kommer att spelas på turneringen.

Andra saker som behöver göras är att ordna några av länkarna som inte fungerar just nu då jag gjorde detta som ett hastverk.

Sidan med priser är inte heller ännu upplagd eftersom jag måste skaffa fram lite bilder först.

ABSerna kommer att publiceras den 1:a maj, 2004.

Adressen är:

www.algonet.se/~rognholt/index.htm

 

För Stockholm ASL Tournament

Peter Rogneholt

Melvin Falk

Link to comment
Share on other sites

Kan någon vara god och vidarbefodra E-brevet "Stockholm ASL Tournament"

till MMP- ASL Mailing list (gmane.games).

Jag skickade brevet i helgen men det tycks inte ha kommit fram,

antaagligen använder jag fel adress eller något annat okänt fel.

Tackar för någons hjälp.

¨Melvin

Link to comment
Share on other sites

Hej grabbar

Jag har just lagt upp en del pdf-filer på de scenarios som kommer att spelas i Stockholm, 2004.

Ni är välkomna att ladda ner dem omdet är några av dem ni inte har. Jag skall försöka få upp de andra också men jag har inte tillgång till någon scanner så det kan dröja.

De flesta VASL-filer är också uppe nu och jag hoppas att få de sista klara tills imorgon.

Jag har även lagt upp de scenarios som spelades 2003 på webb-sidan.

Hoppas på att få se många av er i Stockholm.

www.algonet.se/~rognholt

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hej Grabbar och Ola

 

Fick just ett mail från Peter Struijf (arrangör av Arnhem-turneringen), han skulle hemskt gärna komma till Stockholms-turneringen men skulle helst vilja övernatta hos någon för helgen alternativt få låna sovsäck och liggunderlag.

Är det någon som kan hjälpa till ?

 

(Ola, tala inte om för honom att den notoriske Commissar Piotr kommer att sätta eld på hans sovsäck som hämnd för att "Kindling is NA")

Link to comment
Share on other sites

Hej Grabbar

Jag har börjat titta på scenariona till Stockholm och spelade G30 Morgan's Stand med Asad förra söndagen.

Mycket roligt scenario som jag aldrig tidigare hade spelat. Tror heller aldrig att jag har spelat med en Brummbar i ASL.

Efter spelningen av det här scenariot så tänkte jag påpeka att det är dags att läsa på om hur Canister fungerar eftersom Amerikanen har en bil med sådan ammunition.

Nu i lördags spelade jag LSSAH 12 Contact och AP12 Cream of the Crop med Björn och vi hade jätteroligt. Cream of the Crop är ju ett fantastiskt scenario men man behöver kolla upp Platoon Movement och all ammunition som tidiga StuGIII:or har. Mycket spelvärt scenario hur som.

Contact var också intressant och ett bra scenario att fräscha upp sig med eftersom det bara är infanteri.

Nu är det bara att ta tag i resten av scenariona också så att man åtminstone hinner spela igenom den en gång.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

The ASL community of Stockholm, Sweden are glad to invite you to the second year of the STOCKHOLM ASL TOURNAMENT 2004 , Friday 21st - Sunday 23rd , MAY. In a pleasent School (with sleep&showers possibilities). Tornadoskolan, Skarpnäck.

 

There will be a 5 round tournament Swiss-Style, with no Optional rules in effect unless agreed upon or included in the Scenario SSR. The 2nd Edition RuleBook with all Errata realesed will be in use there will also be some special tournament-rules added to a few scenarios (see below) in an attempt to increase the enjoyment of play.

 

"""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""

 

Round #1 Friday 11:30 - 17:00 East Front 41-42 Germans vs Russians

 

*RB3 BREAD FACTORY #2

R1- Decrease the Russian SAN to 4 from 5.

R2- R1+Replace a 4-5-8 with a 4-4-7 in the Russian OB.

R3- R2+Add a MMG to either German starting force.

 

G1- Add a 2-3-7 to the initial Russian force.

G2- G1+Delete a LMG from either German starting force.

G3- G2+Delete a 4-6-7 from the German reinforcement group.

 

 

*AP12 CREAM OF THE CROP

R1- Add an ATR to the German OB.

R2- R1+Replace a German 8-0 with an 8-1.

R3- R2+Replace two 4-6-7s with two 4-6-8s in the German OB.

 

G1- Decrease the German SAN to 2 from 3.

G2- G1+Delete a 2-4-7 from the Gerrman OB.

G3- G2+Replace the MMG with a HMG in the Russian OB.

 

 

*LSSAH#12 CONTACT!

R1- Replace a 4-4-7 with a 2-3-7 in the Russian OB.

R2- R1+Decrease the Russian SAN to 3 from 4.

R3- R2+Replace the German 9-1 leader with a 10-2.

 

G1- Delete the two ATRs from the German OB.

G2- G1+Add a 2-3-7 to the Russian OB.

G3- G2+Delete the MMG from the German turn 1 force.

 

"""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""

 

Round #2 Friday 18:00 - 24:00 West- or South Front 43-44 Germans vs Americans

 

*G25 THE T- PATCHERS

G1- Delete a 2-4-7 from the German OB.

G2- G1+Delete a LMG from the German OB.

G3- G2+Delete a 4-6-7 from the German OB.

 

A1- Replace the American 9-1 leader with an 8-0.

A2- A1+Delete a 3-4-7 from the American OB.

A3- A2+Delete a 6-6-7 from the American OB.

 

 

*G30 MORGAN´S STAND

A1- Decrease the American SAN to 3 from 5.

A2- A1+In SSR 5, increase the number of PFs to 5 from 3.

A3- A2+Delete the 3-4-6 from the American OB.

 

G1- Add the following sentence at the end of SSR 2~ "But they are afflicted by Ammunition Shortage first when the American reinforcement dr succeeds (see SSR 3). " .

G2- G1+Add a wounded (1-3-8) Hero to the initial American OB.

G3- G2+Add a 3-4-6 to the initial American force.

 

 

*J88 ESCAPE TO WILTZ

G1- Each American (non-captured) functioning SW is worth 0.5 (exit) VP.

G2- G1+Delete a LMG from the German Turn 1 force.

G3- G2+Decrease the German SAN to 2 from 3.

 

A1- Replace a 4-4-7 with a 4-6-7 in the German Turn 2 force.

A2- A1+Replace a 4-4-7 with a 4-6-8 in the German Turn 1 force.

A3- A2+Delete the 3-4-7 from the American OB.

 

"""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""

 

Round #3 Saturday 08:30 - 16:00 West- or South Front 43-45 Germans vs British

 

*TOT15 THE STEEL-EYED BOYS

G1- Bore Sighting is NA. Delete 6x? from the German OB.

G2- G1+Add a 9-2 Armour Leader to the British OB, this Armour Leader

is not accounted for Casualty Victory Points.

G3- G2+Delete a HMG from the German OB.

 

B1- Delete a dm Lt MRT 50mm from the British OB.

B2- B1+Delete a dm MMG from the British OB.

B3- B2+Replace three 4-5-7 with three 4-4-7 in the British OB.

 

 

*SP62 ILS NE PASSERONT PAS

G1- Add a 2-4-8 to the British OB.

G2- G1+Bore Sighting is NA. Delete 3x? from the German OB.

G3- G2+Add a 7-0 leader to the British OB.

 

B1- Delete a PIAT from the British OB.

B2- B1+Add a LMG to the German reinforcement group.

B3- B2+Add a 2-3-8 to the initial German force.

 

 

*SP76 FLAMING OF THE GUARD

B1- Add a 2-4-8 to the German OB.

B2- B1+Replace a British 8-1 leader with an 8-0.

B3- B2+Add a 10-2 Panzer Leader to the German OB.

 

G1- Add a 2-4-8 to the British OB.

G2- G1+Replace a German 8-1 leader with an 8-0.

G3- G2+Delete the MMG from the German OB.

 

""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""

 

Round #4 Saturday 17:00 - 24:00 West Front -40 Germans vs French

 

*ASL U CHANCE D`UNE AFFAIRE

G1- Replace the French 8-0 leader with an 8-1.

G2- G1+Replace a MMG with a HMG in the French OB.

G3- G2+Replace a LMG with a MMG in the French OB.

 

Fr1- German 5-4-8s/2-3-8s are exempt from PAATC (A11.6).

Fr2- Fr1+Add a Hero to the German Turn 3 force.

Fr3- Fr2+Add an 8-1 leader to the German Turn 6 force.

 

 

*A94 LAST DEFENCE LINE

Fr1- Replace a 4-6-7 with a 4-6-8 in the German OB.

Fr2- Fr1+Replace a 4-6-7 with a 4-6-8 in the German OB.

Fr3- Fr2+Delete the two LMGs from the French OB.

 

G1- Replace the German 8-1 leader with a 7-0.

G2- G1+Replace a 4-5-7 with a 4-5-8 in the French OB.

G3- G2+Delete the dm MMG from the German OB.

 

 

*GD1 LA GUERRE FINIE!

Fr1- Decrease the French SAN to 3 from 4.

Fr2- Fr1+Delete a LMG from the French OB.

Fr3- Fr2+Delete the 2-3-7 from the French OB.

 

G1- Add a LMG to the initial French force.

G2- G1+Replace a French LMG with a MMG.

G3- G2+Delete the 2-4-8 from the German OB.

 

"""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""

 

Round #5 Sunday 08:00 - 14:00 East Front 44-45 Germans vs Russians

 

*ASL 8 THE FUGITIVES

R1- Increase the German SAN to 3 from 2.

R2- R1+Replace a 4-5-8 with a 2-4-8 in the Russian OB.

R3- R2+Replace a 6-2-8 with a 3-2-8 in the Russian OB.

 

G1- Russian 6-2-8s/3-2-8s are Assualt Engineers.

G2- G1+Add a DC to the Russian reinforcement group.

G3- G2+Delete a 4-3-6 from the German OB.

 

 

*WCW 7 EYE OF THE TIGER

R1- The German Panzer Leader increases the ROF# of his AFV by one.

R2- R1+Decrease the Russian SAN to 3 from 4.

R3- R2+Add a PSK to the German OB.

 

G1- The Russian Armor Leader increases the ROF# of his AFV by one.

G2- G1+Delete a LMG from the German OB.

G3- G2+Delete a 3-4-8 from the German OB.

 

 

*OB 3 CLOSE QUARTERS

G1- Delete a 2-2-8 crew from the German OB.

G2- G1+Delete a WIRE from the German OB.

G3- G2+Delete a 4-6-7 from the German OB.

 

R1- Delete the 2-3-7 from the Russian OB.

R2- R1+Delete a dm MTR 50mm from the Russian OB.

R3- R2+Replace a German 8-0 leader with a 9-1.

 

""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""

 

Stockholm ASL Tournament - rules (SAT-rules): the SSR "Kindling is NA." has been added to all scenarios without such an SSR. G30 (MORGAN`S STAND): In SSR1 change "wooden bridge" to "stone bridge". At the end of SSR3 the following text have been added "The American 8-0 leader becomes Battle Hardened (A15.3) each time the American reinforcement dr fails.

 

ASL8 (THE FUGITIVES): A new SSR (#8) have been added to the scenario- "8. For the German player the west edge (not east) is considered his Friendly Board Edge (A20.53) and if he succeeds to exit a Recalled AFV off that board edge it would still be accounted for exit VPs (contrary to A26.3).".

 

All SAT-rules and Errata have been printed on the scenarios that will be sent/given to any future participants. Please don`t hesitate to contact us if you have any questions.

 

"""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""

 

Scenario Errata: G30 (MORGAN`S STAND): In SSR3, line 2 the symbol "<" should be underlined.

 

ASL U (CHANCE D`UNE AFFAIRE): In SSR4, line 3 replace "the MPh" with "Movement Phases".

 

OB 3 (CLOSE QUARTERS): Replace "47B" with "47BB" (German set up text).

 

"""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""

Link to comment
Share on other sites

Hej Grabbar

 

En del av scenariona kan laddas ner från hemsidan.

Fler scenarios kommer att bli nedladdningsbara och ABSer kommer också att läggas upp på hemsidan så snart jag har lagat min dator som kraschade just efter att jag hämtat hem ABSerna för redigering.

 

Faktum är att jag just som jag skriver detta håller på att ladda ner de drivare jag behöver till min dator för att jag skall kunna koppla upp mig mot nätet från den.

 

Den som väntar på något gott, måste alltid vänta för länge.

 

www.algonet.se/~rognholt

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hej Grabbar

 

Jag ber om ursäkt att jag inte varit så aktiv den senaste tiden.

Har inte kunnat ladda upp fler scenarios som pdf-filer till hemsidan då mitt tillgängliga utrymme på sidan inte tillåter det.

 

Jag undrar dock hur många det är som kommer till turneringen utav dem som är med på detta Forum. Ju fler vi blir desto roligare naturligtvis och ytterligare en gång skulle jag vila påpeka för spelare som inte anser sig tillräckligt bra att delta på en turnering att detta inte spelar någon som helst roll.

Det bästa med turneringar är att vi som inte är så duktiga får en chans att lära oss mer och detta av mycket duktiga spelare.

 

Alla är väl mötta och välkomna men jag skulle som sagt var gärna se er tala om för mig om ni dyker upp eller inte och jag är övetygad om att samåkningsmöjligheter finns för de som behöver detta.

 

Peter Rogneholt

www.algonet.se/~rognholt

rognholt@algonet.se

Link to comment
Share on other sites

Nu är det bara fyra dagar kvar till Stockholm Open! :D

 

Dags att ladda tärningarna, läsa igenom regler man är osäker på, plocka fram de saker som ska med...

 

Jag ämnar genomföra en specialtaktik denna turnering: Inte spela igenom ett enda scenario inför turneringen. :o

 

Varför denna taktik kan man fråga sig? Jo, med erfarenhet från scandinavian open som jag verkligen ansträngde mig för, gick det inte alls som jag ville att det skulle gå. Första scenariot glömde jag ta in förstärkningar, och det var viktiga förstärkningar! Nästa scenario glömde jag sätta upp mina trupper under frågetecken även om Japanen började scenariot utanför brädet, nästa scenario glömde jag HIP på en enhet... Jag var helt klart övertränad, så nu gör jag motsatsen: Jag undertränar inför Stockholm Open.

 

:D

Link to comment
Share on other sites

Hej Grabbar

 

Se upp för Martin, han försöker bara låtsas som att han inte är förberedd. I själva verket har han setts i Stockholmstrakten springandes runt med ASL-grejer varän han befunnit sig och försökt ragga upp folk att träna emot.

 

Har även hört ett rykte om att han introducerat ASL som skolämne för att han skall få fler att träna emot utan att vi andra spelare i området skall få reda på hur enormt förberedd han är.

 

Glöm ej heller bort att Martin är livsfarlig i Close Combat, så undvik detta mot honom under turneringen. Vi vill ju verkligen inte se att han vinner det priset igen, han har just slutat skryta om den bedriften så det skulle vara trevligt om man slapp tjatet från honom om hans egen förträfflighet ytterligare ett tag.

Link to comment
Share on other sites

Hej å hå!

 

Jag kommer att med Carlssons hjälp kunna ställa upp som slagpåse i turneringen.

 

Och även jag ansér att spela scenarios i förväg är en dödssynd, så det så!

 

Vill Commissarien ha någon ytterligare anmälan än denna frågas?

Link to comment
Share on other sites

Vem har sagt att jag slutat tjata om min egen förträfflighet? ;)

 

Skämt o sido, det ska bli kul att träffas! Och nu är det bara tre dagar kvar! :D

 

En fågel har viskat i mitt öra att en viss Henrik Sannesson ämnar komma till turneringen. Han undrar huruvida lottningen inför första omgången kommer att ske. Jag har hört av Classe att den kommer införas någon typ av rankingstystem. I så fall, kommer den att påverka vem man får möta första gången? Eller blir det som förra året, att det sker en lottning och därefter kollar man om man får möta någon från ens hemtrakter, förra årets fall Finland, och så gör man lite byten. Eller hur har ni tänkt?

 

:)

Link to comment
Share on other sites

Hej Grabbar

 

Jag är ute på hal is när jag besvarar denna fråga eftersom jag inte diskuterat detta med övriga arrangörer av turneringen men jag har för mig att vi sagt att det skall fungera enligt följande.

 

Alla personer som för första gången är med i turneringen går in på 1000 ranking-poäng.

 

De som har varit med tidigare har modiferat sina 1000 start-poäng, uppåt för vinster och nedåt för förluster, de exakta poängvärdena förra årets deltagare har arbetar Classe med att ta fram eftersom vårt system för första året inte var färdigställda.

 

Första omgången går till på så sätt att motståndare seedas, det vill säga att de med högst poäng möter de med lägst poäng (möjligen så att de 5-10 högst rankade möter de 5-10 lägst rankade via lottning) och övriga lottas mot varandra helt slumpmässigt. Om de som lottas mot varandra normalt sett kommer från samma region och oftast spelar mot varandra i vardagen så kommer detta att regleras av turneringsledningen (Melvin F, Peter R, Classe R) efter eget skön.

 

Hoppas att detta gav en hygglig inblick i tankarna kring denna fråga.

Link to comment
Share on other sites

Hej Grabbar

 

Trevligt att Sannesson dyker upp, det var längesedan man träffade honom och ju fler som dyker upp desto trevligare för samtliga. Man kanske till och med kan skapa ytterligare lite nya kontakter som gör att man får spela mer FtF (Face to Face) i framtiden.

 

Andreas, du ser väl till att få med dig produkter så att du får lite försäljning, flera personer har mailat till mig och hört efter om det finns någon i Sverige som säljer ASL-produkter.

Link to comment
Share on other sites

Andreas, du ser väl till att få med dig produkter så att du får lite försäljning, flera personer har mailat till mig och hört efter om det finns någon i Sverige som säljer ASL-produkter.

 

Jag tar med det jag har, men jag har precis fått två jättebeställningar, så de flesta modulerna tog precis slut... :huh:

 

Men lite gott och blandat ska jag nog lyckas skrapa ihop! :)

Link to comment
Share on other sites

Hej Grabbar

 

Angående seedning har jag inhämtat ytterligare synpunkter och ändrat ståndpunkt själv angående hur jag tycker att det skall vara.

 

Min nya ståndpunkt är att de 8 spelare som är högst rankade skall lottas mot övriga i startfältet men i övrigt är det helt slumpmässigt men med justeringar gjorda så att de som normalt sett spelar mot varandra inte skall behöva göra det i så stor utsträckning som möjligt.

 

Någon annan som har synpunkter ?

Link to comment
Share on other sites

Hej Grabbar

 

Tanken är att de som är högst rankade inte skall mötas i första rundan för att öka chanserna att de duktigaste spelarna inte tidigt i en turnering skall slå ut varandra och därmed inte få till stånd den final som det kanske "skulle" vara.

 

Det första jag skrev blev konstigt eftersom de duktigaste spelarna då per automatik skulle spela mot de "minst erfarna" och det skulle ge den effekt du nämner Andreas.

 

Med den senare varianten får man istället mer av den effekten som jag vill eftersträva utan att för den skull med automatik "bestraffa" de som inte är lika högt rankade.

 

Natuligtvis behövs det lite tid innan ett sådant här system "sätter" sig eftersom det tillkommer deltagare och så vidare, dessutom tar det en viss tid innan det utkristalliserat sig vilka spelare som skall betraktas som "duktiga".

 

En gissning från min sida är att man skulle kunna förvänta sig att rankingen börjat se ut så som den bör efter tre år ungefär.

Link to comment
Share on other sites

Hej Grabbar

 

Tanken är att de som är högst rankade inte skall mötas i första rundan för att öka chanserna att de duktigaste spelarna inte tidigt i en turnering skall slå ut varandra och därmed inte få till stånd den final som det kanske "skulle" vara.

 

Inte för att det spelat någon större roll för mig, men jag håller nog med Andreas lite. Helt fri lottning i första rundan är inte helt fel - en bra spelare måste du vara beredd på att spela bra redan från början - lite som OS i boxning.

 

Risken att att det blir "final" redan i första rundan är ju ganska liten om det finns fler än 2 som aspirerar på att vinna hela turneringen.

Link to comment
Share on other sites

Risken för det är väl inte speciellt stor? Efter första omgången möter man ju någon med samma win/loss, så den man möter i andra rundan har förlorat första rundan om man själv har gjort det. Andra rundan kan man ha oturen att möta en väldigt bra spelare igen, om två bra spelare lottades mot varandra i första omgången. Risken att man gör det i tredje omgången lär vara försvinnande liten, och förutsätter nästan att någon i omgång två vann över en spelare som hade bättre ranking.

 

Det som är roligt med turneringsformen är att man, så länge man vinner, känner att det blir mer och mer spännande ju längre man klarar sig. Man kan mäta hur bra det gick genom att titta på i vilken omgång man åker ut - och om man lottas mot en bra spelare i första omgången så förtar det den effekten. Som åskådare så kan man lätt få en överblick över ställningen i turneringen och vilka som verkar ha en chans att vinna.

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker den högst rankade slumpas mot någon av de sex lägst rankade, sedan slumpas den näst högst rankade mot de sex som då är lägst rankade o.s.v. Högt rankade kommer inte att mötas från början och är man lågt rankad är risken iof stor att man måste spela mot en högt rankad spelare men man kan få spela mot någon med medelranking också.

Link to comment
Share on other sites

Här är ratingen efter första året:

 

1 Claes R 1,164

2 Melvin F 1,162

3 Daniel Q 1,139

4 Johan S 1,134

5 Johan L 1,128

6 Martin S 1,051

7 Björn D 1,050

8 Robert M 1,049

9 Antti 1,047

10 Peter R 1,028

11 Andreas C 960

12 Olle G 952

13 Veikko 946

14 Klas M 941

15 Håkan M 929

16 Fredrik L 900

17 Tuomo L 897

18 Mats D 850

19 Fredrik H 773

 

Liknande system som i Köpenhamn har använts. Skillnaden är att alla börjar på tusen poäng och de första matcherna räknas högre än senare för att man snabbare ska "svänga in" mot sin rätta rating. Skriver ned detaljerna om detta till turneringen.

 

Det är iof lite skumt när den som räknar ut ratingen får bäst rating, lika bra och säga det själv, men även på Peters preliminära ratinguträkning hade jag högst :)

Edited by Classe
Link to comment
Share on other sites

Det är iof lite skumt när den som räknar ut ratingen får bäst rating, lika bra och säga det själv, men även på Peters preliminära ratinguträkning hade jag högst :)

Inte skumt alls, skulle jag vilja säga - skulle väl också marknadsföra resultatet om jag lite högre upp på listan... :P

 

- Håkan

 

(och jag tror inte att det är något skumt med uträkningen så jag kan nog stå för uttalandet "Inte skumt alls" även utan att lägga till en smiley)

Link to comment
Share on other sites

Snyggt rankingsystem!

 

Bättre än danskarnas som är så flummigt.

 

Risken för det är väl inte speciellt stor? Efter första omgången möter man ju någon med samma win/loss, så den man möter i andra rundan har förlorat första rundan om man själv har gjort det. Andra rundan kan man ha oturen att möta en väldigt bra spelare igen, om två bra spelare lottades mot varandra i första omgången. Risken att man gör det i tredje omgången lär vara försvinnande liten, och förutsätter nästan att någon i omgång två vann över en spelare som hade bättre ranking.

 

Med total slump blir det fler ojämna möten, än om man går efter ranking första gången. Nackdelen med att ranka spelare är naturligtvis att första mötet nästan alltid blir ojämt, speciellt om paret som spelar har spretigast ranking, men efter första omgången är fältet betydligt jämnare än om man slumpar helt. Men det är ju förstås bara vad jag tycker...

Link to comment
Share on other sites

Jag ser ingen "delete" knapp, men man kan ju alltid editera inlägget och sudda ut allt man skrivit. Vet inte om inlägget försvinner helt då, men texten gör det i alla fall.

 

Janne

Link to comment
Share on other sites

Hej Grabbar

 

Jag tackar för era synpunkter om seedning och de kommer att tas tillvara vid de slutliga överläggningarna imorgon mellan mig, Classe och Mel.

 

Slutgiltigt besked kommer att avges vid turneringsstart klockan 11.00 på fredag.

 

Med hopp om att få se så många som möjligt av er på plats och jag önskar er alla lycka till (så länge ni inte spelar mot mig).

 

PS Tack för den uppdaterade rankingen Classe, skall försöka hinna uppdatera hemsidan mellan allt packande av ASL-pryttlar. DS

Link to comment
Share on other sites

Nu är vi på plats och ska snart börja första rundan!

 

Problemet är att vi saknar en spelare, vi är ojämna som det är nu... Det vore alltså superbra om det fanns någon i närheten som hade lust att komma ner till Skarpnäck och spela ASL!

 

Vad säger ni, nån som törs...?

 

:rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Jahopp, då är det bara en runda kvar och det har varit en suverän turnering på alla sätt! Alla verkar ha trevligt!

Deltagarna representeras av, förutom svenskar, även danskar och holländare.

Idag åt vi ärtsoppa med punch och pannkakor, ett suveränt inlägg i turneringen!

 

Jag kan rekommendera alla, oavsett nybörjare eller inte, att komma till Stockholm ASL Open nästa år.

 

Over and out! Nu är det läggdags...

 

:lol:

Link to comment
Share on other sites

Vill tacka alla som var med under helgen i Stockholm för en väldigt lyckad tillställning! Ett extra tack till arrangörerna Melvin, Peter R och Classe, samt de som jag mötte; Björn, Daniel, Johan L, Olle och självaste Andreas Carlsson.

 

Jag hade så kul att jag inte förstår alla ni som gjorde det aktiva valet att inte komma. ;)

 

Hoppas det blir ett lika lyckat Stockholm Open nästa år igen!

 

:D

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...