Jump to content

Booby traps


Guten

Recommended Posts

Jag försöker lära mig vad som gäller för booby traps och har svårt att få ihop allt i huvudet och känner att jag inte förstår hur man praktiskt använder de..

I SSR för scenariot står det att ryssarna har nivå A i kapasitet för boobytraps. Men sen förstår jag inte om detta är separata attacker i olika styrkor eller om de är kopplat till mopping up/searching och den dr man gör som liknande att en gömd fiendestyrka finns i byggnaden.. 

Kan ngn förklara hur ni praktiskt sätter upp inför scenario med dessa och hur det fungerar när fienden går in i dessa och hur dom aktiveras? 

/patrik

Link to comment
Share on other sites

Booby Traps är ju inte något som existerar "på kartan". Det är något som aktiveras när man slår Booby Trap-värdet (11 eller 12 för nivå A). Reglerna simulerar att man hittar något som är försåtminerat, t ex ett lik, en möbel, en dörr, eller något annat som går att försåtsminera i en krigszon.

Regelmässigt står det så här, nerkortat:

B28.9 BOOBY TRAPS: 

  1. Booby Trap attacks are triggered by an Original TC DR of ≥ 11 for level A. 
  2. Infantry normally immune to PTC must take them for Booby Trap resolution purposes only, and their PTC cannot activate a Sniper.
  3. A Booby Trap attack causes Casualty Reduction to at least one (if any) Personnel unit (as determined by Random Selection, and not necessarily the unit that took that TC) in that Location.
  4. Booby Traps do not affect units of the side that placed them, except as per Random Selection caused by an enemy TC.
  5. See also A12.154.
     

Detta betyder alltså att om ryssarna har nivå A så aktiveras en försåtsminering varje gång tysken (antar jag?) slår 11 eller 12, i samband en TC, t ex en Pin Task Check (1). Är man redan Pinnad, Broken, är en Berserk eller Hero t ex, så slår man ändå, men enbart för Booby Trap (2). Enheten som utlöser försåtsmineringen drabbas av Casualty Reduction, finns det fler enheter i samma Location så slår man Random Selection mellan samtliga enheter på platsen (3). I teorin kan ryssen också drabbas, om det t ex pågår en Melee på platsen, eftersom RS sker mellan samtliga enheter (4). Tysken kan drabbas av CR om denne gör en Search, eftersom ryssen har Booby Trap (5).

 

Hoppas detta gör det lite klarare!

Edited by carlsson
Lagt till 'Broken' för att göra det tydligare.
  • Thumbs up 1
Link to comment
Share on other sites

Måste bara fråga...... är det någon som använder detta med att om man redan är pinnad så slår man i alla fall för booby trap... ?

Vi hoserulade bort det i Red Barricades i alla fall 

Link to comment
Share on other sites

13 minutes ago, Jerry said:

Måste bara fråga...... är det någon som använder detta med att om man redan är pinnad så slår man i alla fall för booby trap... ?

Vi hoserulade bort det i Red Barricades i alla fall 

Lyllos tysken då! Jag ser ingen anledning till att ta bort den regeln.

Men betydelsen av "immune to PTC" går ju naturligtvis att debatera. 

Link to comment
Share on other sites

Tack ja de blev isf klarare, om de är som jag då tolkar att du inte utser locations för booby traps utan dom finns generellt i spelet under scenariots gång?

Jag föll in i att de står i reglerna att man kunde använda alla eller en del av sin faktor.. Då tänkte jag som att man själv typ gjorde boobytraps i valda hexes gömda och i olika styrkor eller nåt 😏

Men då blev de ju mkt enklare kring detta.. tror jag 😀 

Link to comment
Share on other sites

  10 hours ago, carlsson said:

Detta betyder alltså att om ryssarna har nivå A så aktiveras en försåtsminering varje gång tysken slår 11 eller 12, i samband med en TC, t ex en Pin Task Check (1). Är man redan Pinnad, eller är en Berserk eller Hero t ex, så slår man ändå, men enbart för Booby Trap (2). Enheten som utlöser

Expand  

Du glömmer att nämna det absolut vanligaste fallen som är när;

Broken German units måst till att slå PTC för Bobby trap purposes.

 

Ryska attacker som är bra utan house rule är nu mot tyska obrutna/brutna enheter som ej kan bli NMC (unless immuna mot cowering) men ändå PTC-Booby Trap

2 FP +3 TEM 

4 FP +4 TEM

6 FP +5 TEM

8 FP +6 TEM

etc

  • Thumbs up 1
Link to comment
Share on other sites

14 hours ago, CTABKA said:
 

Du glömmer att nämna det absolut vanligaste fallen som är när;

Broken German units måst till att slå PTC för Bobby trap purposes.

Bra poäng! Har lagt till det i mitt inlägg för att göra det tydligare

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...