Jump to content

Hur spelar vi egentligen?


Maglica

Recommended Posts

Det verkar som om det mesta spelandet sker i kamratgäng då antalet aktiva turneringar verkar vara lågt. Under förra året var det vad jag känner till bara

två "öppna" ASL-träffar, en i Linköping och en i Stockholm. Det verkar ju som om de stora allmänna spelkonventen inte inte har med ASL längre.

 

Själv spelar jag mest med några få utvalda personer som jag trakasserar tills

dom ställer upp. Har även haft lite större kamratgäng hemma (8-10) personer då vi spelat ASL över en helg. Denna typ av aktiviteter är dock svårt att göra

större pga praktiska skäl.

 

Hur spelar ni andra?

 

/Robert

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle tro att de flesta har ett kamratgäng man spelar med. Jag vet också att det finns många gamla spelare som inte spelar längre för att de inte har några spelkompisar etc. Förhoppningsvis ska vi råda bot på det snart! :)

 

ASL Sweden kommer att ha regelbundna träffar i Borås, på Spelföreningen Armagedon. Det vore bra om andra lokala kamratgäng hade liknande events runt om i Sverige. Nu har vi i alla fall möjligheten att dela med oss av våra önskemål, som förhoppningsvis kan nå ut till en större publik, så även ensamma spelare kan återuppta sin hobby igen!

 

Själv spelare jag tre kampanjer parallellt just nu (RB, PB och ABtF), med olika gäng. Många nybörjare har slått sina första dubbelettor under 2003, det kan jag lova! :) Några scenarion har också slunkit in, men tyvärr alldeles för lite. Ska mixa in det lite mer under 2004.

 

Jag har insett att det absolut bästa för att få igång sitt spelande, är att ha regelbundna dagar man spelar på. PB spelar vi varje måndag, ABtF varannan Torsdag och Söndag, medan RB inte kan schemaläggas av arbetstekniska skäl (två av killarna som är med jobbar luriga tider) så det får man ta när man hinner med!

 

Men som sagt, regelbundenhet - det är bra både för en själv, sin fritid och sin familj!

 

/carlsson

Link to comment
Share on other sites

Jag har en nybörjare som är otroligt sugen. Han har spelat typ 10 scenarion sammanlagt, bara lite grann med tanks, och vill redan kasta sig över ABtF eller PB. Han har ingen aning om vad NATT innebär :o)

 

Min fråga är om PB fungerar som start. Är det inte en del natt, och gliders och skit? Tysken har väl en del pansar, men har britten det. OBA?

 

Janusz

Link to comment
Share on other sites

Det verkar ju som om de stora allmänna spelkonventen inte inte har med ASL längre.

Överlag så har de militära brädspelen (som tar lite tid att spela) fått stryka på foten för de mer snabbspelade brädspelen.

 

MEN

 

Som regelbunden konventsbesökare/konventsarrangör så tror jag inte att det skulle vara något hinder att hålla en träff/turnering på något av de olika konventen. Det hela handlar bara om att ta kontakt med konventen i god tid och få plats.

 

 

Andra möjligheter är ju att kontakta ett studieförbund och på det sättet få tillgång till lokal.

Link to comment
Share on other sites

Det verkar ju som om de stora allmänna spelkonventen inte inte har med ASL längre.

Överlag så har de militära brädspelen (som tar lite tid att spela) fått stryka på foten för de mer snabbspelade brädspelen.

 

Vilket i och för sig är lite konstigt eftersom man tycker att vid konventen

har man tid (om man tar sig) att spela större/längre spel.

 

MEN

Som regelbunden konventsbesökare/konventsarrangör så tror jag inte att det skulle vara något hinder att hålla en träff/turnering på något av de olika konventen. Det hela handlar bara om att ta kontakt med konventen i god tid och få plats.

 

Personligen saknar jag inte ASL på dom stora konventen, nu när den finns

tillräckligt många "rena" ASL träffar/turneringar.

Link to comment
Share on other sites

Vi har spelat lite ASL (och andra hexrutebaserade krigsspel) på LinCon i några år nu. Dels en

del vanliga ASL-scenarion, men även lite HASL (Pegasus Bridge).

 

Annars är det väl mikro som är mest populära krigsspelskategorin i konventssammanhang. Det

brukar spelas Command Decision och Spearhead på de flesta större spelkonvent.

Link to comment
Share on other sites

ASl är ju ett spel som funnits länge och som "veterannewbie" eller nåt så undrar jag hur sjutton ni andra löser man löser famlilj kontra ASL problemet.

 

ASL kräver sin tid och den har man inte. VASL funkar hyfsat men ASL är roligast md combined arms, HIP etc och det drar ner hastigheten till en snigels lägsta växel. Det ger negativ effekt på nöjet tyvärr...

 

Är combat mission enda utvägen?

 

/Stefan

Link to comment
Share on other sites

ASl är ju ett spel som funnits länge och som "veterannewbie" eller nåt så undrar jag hur sjutton ni andra löser man löser famlilj kontra ASL problemet.

 

Genom att prioritera och planera längre i förväg. Att åka på turneringar brukar vara en bra lösning då man spelar mycket och intensivt under en kort tid, och planeras långt i förväg. Jag vet att många tycker att VASL är ett alternativ, men själv har jag aldrig fastnat för den typen av spel - som heller inte tar mindre tid även om man blir mer flexibel.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Genom att prioritera och planera längre i förväg. Att åka på turneringar brukar vara en bra lösning då man spelar mycket och intensivt under en kort tid, och planeras långt i förväg.

Nyckelordet är som Martin säger: Prioritera och Planera

 

Kan bara se mig själv som vart aktiv inom styrelsearbete och konventsarbete i Spelföreningen Armagedon. Detta har ju då lett till att jag nästan alltid arbetat på konventen i sverige och gett mindre tid till spelandet.

 

Nu å andra sidan lämnar jag över det till nästa generation och börjar spela ASL istället på min fritid istället för idellt arbete.

 

Valet mellan Stockholm Open och LinCon var ju lätt. LinCon har man ju besökt ca 10 ggr tidigare så nu är det nya marker som gäller :)

 

Sen underlättar det ju för mitt spelande att jag är singel oxå :P (Huruvida DET är positivt eller inte kan man ju fråga sig)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Jag har varit intresserad av ASL länge och köpt på mig det mesta under 10års tid, men bara spelat ett par gånger :( . Ska börja själv ta tag i det och lära mig spelet för att vara med på GothCon XXX, där de ska ha en ASL-turnering B) .

Intresset är att spela både scenario och kampanjerna. Det som är bra med turneringar är att man träffar andra spelare (spelat WH40k turneringar tidigare).

Link to comment
Share on other sites

Vi är 3 som spelar regelbundet - varje tisdag efter jobbet mellan 1800 och 2200 (eller längre :)). Har spelat scenario fram tills för en månad sedan då vi började med vår först kampanj - KGP II. Det underlättar mycket att ha en fast tid. Då vet alla fruar att det är det som gäller - ungefär som en träningstid. :) Problemet är nyrekrytering! Jag har lyckats skrämma bort 2 av 4 prospekts...:(. Jag är nog en 6+1:a!!!!!

Link to comment
Share on other sites

Håller med - fasta tider är oerhört viktigt.

Synnerhet ASL som inte bara är att spela en timma, som t ex ett slemmigt tv-spel.

 

Alien - hoppas du kommer till GothCon! Vet inte var du bor, men vi lirar på Armagedon i Borås varje tisdag! (Tisdagar verkar vara en het ASL-dag i riket :))

Link to comment
Share on other sites

Jag bor i Göteborg, så det är nära till GothCon.

Har börjat läsa reglerna och ska börja spelträna med en kompis.

Dock har jag v1 av reglerna så jag hoppas det skiljer sig allt för mycket från v2 .

:unsure:

 

Tack för inbjudan i alla fall :) .

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...