Jump to content

fråga om MOL


Guten

Recommended Posts

Hej!

Försöker spela igenom S2 i Beyond Valor och lära mig alla SSR som finns med. 

När det gäller MOL så blev jag undrande över en sak. Eller flera saker men börjar med en fråga 🙂

En fiende tysk går in i hex adjecent till fiendetrupper som finns i 2 olika hexes. Dessa bildar en FG och vill skjuta first fire. Då vill jag ju försöka slå för att få använda 4 FP som MOL och bonus. MEN, kan jag testa detta för båda trupperna? Eller blir det ett test för att se om hela FG får använda och endast 4 FP isf?

Och har jag förstått det rätt att alla trupper som får använda MOL kan använda oavsett i vilken fas men att man endast får använda det en gång per trupp? (och där blev det ju direkt 2 frågor..)

 

mvh

Patrik

Link to comment
Share on other sites

Endast en Mol Check per FG, och endast om de inte är markerade med First Fire (eller Prep Fire då, men det blir självförklarande).

Exempel:

  • 2 st 447 vill använda MOL.
  • Man deklararerar FG först, och deras intention.
  • Man deklarerar vilken trupp som försöker leta MOL.
  • Man slår för MOL, osv.
Link to comment
Share on other sites

Ok tack för svar! 

I pocketregelboken A22.611 står de "...using a MOL in a PBF/TPBF attack entitles the firer to add four FP to that attack, even if it occurs as part of a final fire or TPBF attack."

Innebär inte de att man kan välja när man ska använda den? 

 

Patrik

Link to comment
Share on other sites

Sorry, var lite otydlig inser jag. Man får välja när. 

Man får inte använda den som Subsequent First Fire, men det går bra som Final Fire (i DFPh, förutsatt att den enheten inte har använt MOL som First Fire).
TPBF används ju mot fiender i samma Location t ex.

Oavsett så får man +4 FP, alltså ingen halvering eller triplering.

Det är lite luriga regler, man får spela med dem ett tag för att komma in i det. :P 

Link to comment
Share on other sites

12 hours ago, carlsson said:

Sorry, var lite otydlig inser jag. Man får välja när. 

Man får inte använda den som Subsequent First Fire, men det går bra som Final Fire (i DFPh, förutsatt att den enheten inte har använt MOL som First Fire).
TPBF används ju mot fiender i samma Location t ex.

Oavsett så får man +4 FP, alltså ingen halvering eller triplering.

Det är lite luriga regler, man får spela med dem ett tag för att komma in i det. :P 

vänta nu lite här..... har jag spelat fel här också ??? Kan man verkligen använda MOL om man är markerad med en first fire bricka  ??    oavsett om man försökt kasta en MOL eller inte , det är väl brickan som räknas ... ?  i annat fall blir det ju lite bookkeeping också .....

Link to comment
Share on other sites

12 hours ago, carlsson said:

Man får inte använda den som Subsequent First Fire, men det går bra som Final Fire (i DFPh, förutsatt att den enheten inte har använt MOL som First Fire).

"A MOL Check dr can be made in neither Subsequent First Fire nor FPF, nor in both Defensive First Fire and later in Final Fire whether MOL were actually used in First Fire or not."

Så om man gjorde en MOL Check dr som Defensive First Fire, kan man inte göra det i Final Fire - oavsett om man "hittade" MOL i DFF eller inte...

Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, Klas Malmström said:

"A MOL Check dr can be made in neither Subsequent First Fire nor FPF, nor in both Defensive First Fire and later in Final Fire whether MOL were actually used in First Fire or not."

Så om man gjorde en MOL Check dr som Defensive First Fire, kan man inte göra det i Final Fire - oavsett om man "hittade" MOL i DFF eller inte...

Nu är jag total nybörjare så är inte i stånd att ifrågasätta reglerna kanske.. men för att förstå detta..

Varför skriver dom så otydligt, räcker de inte att bara skriva "use only as first fire"?

Man kan väl tolka regeln som att man kan testa att slå för MOL endast en gång i antingen first fire eller final fire, men har man slagit och inte fått MOL i first fire så har man ju inte använt MOL och kan då inte heller slå för de igen i final fire?

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Guten said:

Nu är jag total nybörjare så är inte i stånd att ifrågasätta reglerna kanske.. men för att förstå detta..

Varför skriver dom så otydligt, räcker de inte att bara skriva "use only as first fire"?

Man kan väl tolka regeln som att man kan testa att slå för MOL endast en gång i antingen first fire eller final fire, men har man slagit och inte fått MOL i first fire så har man ju inte använt MOL och kan då inte heller slå för de igen i final fire?

Personligen tycker jag det är ganska klart - men det är ju individuellt. 🙂

Man kan väl säga att man kan göra en "MOL Check dr" antingen som First Fire eller i Final Fire. Det är väl kontentan av det hela.

Att göra en "MOL Check dr" är ju lika med att "använda ett Support Weapon" - jag tror det är därför man endast kan försöka en gång.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...