Jump to content

Nycker inom ASL !


ON TOP ASL

Recommended Posts

men Ola, hur kan du tycka så illa om Japaner? En nation som du inte ens spelat? Det är ju ASL för f**!!!
Kom igen ola! IJA är helt klart det roligaste infanteriet att spela med!

 

Varför jag inte spelar japs eller PTO eller liknande!?

Det startade med att jag kopierade alla scenarios jag kom över, från de moduler jag hade och kunde spela. Dvs, jag har en hög med kopierade scenarios från, HOB, SP, ASLUG, MMP etc... utan ett enda japs scenario! Alla bara ETO med förkärlek för Russian, American, British + German. Alltså ej heller några Italienska eller franska scenarios!

 

Well, detta resulterade i att jag inte har spelat andra nationaliteter eftersom jag inte har scenarios (dessutom jobbigt att gå tillbaka och kpoiera allt så man får det komplett) eller moduler. Dessutom är ju PTO kartorna så tråkiga! <_<

 

Efter hand har jag också upptäckt att jag inte kan och antagligen heller aldrig kommer att lära mig alla regler till ASL. (Det har man ju märkt efter alla förvirrade regel-diskussioner här och på andra forum att mycket är oklart.)

Så att lära sig fler regler för nya nationer har inte verkat så brådskande.

 

Dessutom, om man ser på scenarios, vem vill spela Italienare? Eller Japs, bara infanteri! Taktiskt sett spelar jag redan japanskt, anfaller friskt framåt och bryter inte eftersom jag slår så lågt. :D

Link to comment
Share on other sites

En egenhet jag har i ASL är att jag knappt kan med US marines. Jag har inte några regeltekniska argument mot Marines, bara att min egen högst subjektiva känsla är helt åt h****** när jag spelar med dom. Det vore en helt annan sak om marines hade 7 i moral och +1 ytterligare extra (utöver +1) i moral vid seaborn assault. Men som scenariodesigners använder marines nu, när de strider i djungler mot japaner tiotals mil från sjön.... phhhh jag får bitter smak.

 

:(

Link to comment
Share on other sites

Men som scenariodesigners använder marines nu, när de strider i djungler mot japaner tiotals mil från sjön.... phhhh jag får bitter smak.

 

Men men. Skulle det vara konstigt om USA 1945 kunde fram ett par divisioner som var lika bra som SS?

Låt oss jämföra:

Eldkraft: +1 till känkarna

Räckvidd: +1 till jänkarna

Moral: lika

Bruten moral: +1 till tyskarna

De har bägge allt understruket.

 

tyskarna har ATMM och panzerfaust inherent, jänkarna rök 1 högre samt WP. Marines kan också deploy utan ledare.

 

Känns detta verkligen helt obalancerat? I en stadsstrid Marines mot SS skulle nog tyskarnas bättre kulsprutor och LMGs, PF och lättare rally vara viktigare än eldkraften och räckvidden. Förmodligen också i landsbygdsstrid.

 

Jag älskar Kinesiska kommunister, men känner bara till ett scenario där de slåss mot Japaner (Red dragon), annars är det mot nationalisterna. De har nämligen den enskilt bästa enheten i ASL, kuratorn.

 

Janusz

Link to comment
Share on other sites

Så måste jag ju lägga till min egenhet att slå en o en tärning!

Rate/färgad tärning först. På ASO följde jag regler för tärningsslag ifall motståndare tyckte det, vill egentligen inte stöta mig med spelare och accepterar detta vid en turnering.

Men slår helst en o en och lågt! :P

 

Och Klas, JAG VET att du kommer skriva någon regeldef. på detta. Låt bli! :D

Link to comment
Share on other sites

Så måste jag ju lägga till min egenhet att slå en o en tärning!

Rate/färgad tärning först. På ASO följde jag regler för tärningsslag ifall motståndare tyckte det, vill egentligen inte stöta mig med spelare och accepterar detta vid en turnering.

Men slår helst en o en och lågt! :P

 

Och Klas, JAG VET att du kommer skriva någon regeldef. på detta. Låt bli! :D

Jahopp Ola, då kommer vi aldrig spela mot varandra... ;)

 

Det FINNS INGET jobbigare än folk som slår tärningarna en och en. Man kan få psykbryt för mindre... Dessutom förlänger det speltiden avsevärt...!

 

:D

 

/Inte Klas, men gnetig ändå

Link to comment
Share on other sites

Men men. Skulle det vara konstigt om USA 1945 kunde fram ett par divisioner som var lika bra som SS?

 

Jag måste poängtera att mina argument mot US marines känslomässiga, inte logiska.

 

Men du tar egentligen upp en annan het potatis, nämnligen när du jämför olika nationers eldkraft, moral osv... Det är helt ok att jämföra om tyskarna är för bra gentemot ryssarna till exempel, en helt annan sak att jämföra finnarna med japanerna som aldrig är gjorda med avsikt att möta varandra i strid i ASL. Det är inte relevant.

 

Mitt svar på ditt påstående att USA kunde ta fram ett par divisioner jämförbara med SS, så finns det redan representerat i ASL, även om man tar bort US marines. 4-6-7 ss möter 6-6-7. Eller hur? Siffrorna på brickorna är hela tiden relevanta bara när man jämför den andra nationen man spelar mot. "Blir känslan rätt?" och "Är förhållandet mellan de nationer som möter varandra nu rätt?" Är frågan vi ska ställa oss, inte "är siffrorna rätt?"

Link to comment
Share on other sites

"Blir känslan rätt?"

 

*sagt med spöklik stämma, sittande i lotusställning*

Känslan är helt rätt. Amerikanska 15-mans grupper, med världens bästa vapen och oändligt med materiell, mot undernärda, dåligt utbildade Japaner. Stora, fina starka grabbar med cigarr och BAR, mot små, fula, skevögda stackare som pratar konstigt.

 

Har du inte sett texten? "Proudly made in the United states of America"?

 

Nä, ärligt, vad menar du med att känslan är fel? Cibik's ridge är ett av det mest spännande scenarion jag spelat. Kontentan blev: 120 man förlorade, vi tog inte kullen.

 

Janusz

Link to comment
Share on other sites

Men men. Skulle det vara konstigt om USA 1945 kunde fram ett par divisioner som var lika bra som SS?

Det som är riktigt kontroversiellt är väl inte att jämföra med SS, utan att jämföra Marines med andra amerikanska elitförband som t.ex. 82nd Airborne...

 

Det är nu så i ASL att jänkare har en viss "image" som kanske inte stämmer med verkligheten (jag tror nog att det fanns amerikanska förband som var "lika modiga" som tyskar). USiska trupper har ett lägre i moral och fördelar på nästan alla andra sätt (högre bruten moral, högre eldkraft/räckvidd, mer smoke, mer fordon, mer OBA, etc.).

 

Så är ASL designat. Det gillade inte en trångsynt ex-marine som var med och designade reglerna till CoB 10+ år efter att grunddesignen var klar. Därför har marines 8 i moral - därför att Steve Swann var marinkårssoldat och ville försvara sin "heder" och struntade i om det var konsekvent med resten av ASL.

 

Känns detta verkligen helt obalancerat? I en stadsstrid Marines mot SS skulle nog tyskarnas bättre kulsprutor och LMGs, PF och lättare rally vara viktigare än eldkraften och räckvidden. Förmodligen också i landsbygdsstrid.

Är scenariot designat av Steve Swann? I så fall vinner naturligtvis marines!

 

Konstigt nog så är det ingen som har klagat över balansen i alla scenarion där "urkassa" 747 (sämre än marines på allt) slåss mot SS-trupper...?

Link to comment
Share on other sites

Så är ASL designat. Det gillade inte en trångsynt ex-marine som var med och designade reglerna till CoB 10+ år efter att grunddesignen var klar. Därför har marines 8 i moral - därför att Steve Swann var marinkårssoldat och ville försvara sin "heder" och struntade i om det var konsekvent med resten av ASL.

 

Så här står det i FAQ filen angående ML8 på Marines:

 

[11.11] Why do the US Marines have ML 8?

The short "official" answer is, apparently, they have to be that tough to survive fighting the Japanese, especially when making Beach Assaults. During playtest, ML7 Marines often broke and died for failure to rout from the beach, which did not seem correct to the designers.

Many people feel that this is unfair to the regular US infantry (whose "Elite" troops only have a ML of 7). Too bad; deal with it. It's a game thing (and a source of a great (and greatly humorous) rivalry between the Marines and the Paratroopers/Rangers on the ASLML).

 

Kanske är det så att U.S. Marines i ASL är designade som om dom alltid gör en Beach Assault mot Japaner.

Link to comment
Share on other sites

Kanske är det så att U.S. Marines i ASL är designade som om dom alltid gör en Beach Assault mot Japaner.

Jänkarna gillar stränder helt enkelt. Det syns ju tydligt i många filmer, de har alltid strandpartyn och vattenrelaterade grejer.

 

Seriöst; En allvarlig miss i spelsystemet. Det hade enkelt kunna göra en US Special Rule, "Whenever US Units makes Beach Assaults, their ML is one higher than the printed one (even when Broken)."

 

Men, nu är det som det är, och inget att bråka om. Spela PTO är kul, oavsett om man är jänkare eller ej!

 

:)

Link to comment
Share on other sites

Så här står det i FAQ filen angående ML8 på Marines:

Ja, jag vet det. Tror du att de skulle skriva i FAQ:en att marines har ML 8 för att Steve Swann vill det???

 

Kanske är det så att U.S. Marines i ASL är designade som om dom alltid gör en Beach Assault mot Japaner.

Struntprat. Som påpekats så finns det andra - bättre - sätt att fixa den saken. Dessutom finns det scenarion med marines som inte är landstigningsscenarion - och hur mycket är den officiella förklaringen värd då? Anledningen till att de har ML 8 är som det är är att någon ville ha det så - inte för att det var enda sättet att få marines att fungera.

 

Jag vill också minnas att det i någon annual (eller på ASLML) har kommit fram information om att marines till en början hade ML 7. Det ändrades, p.g.a. input från speltestare - som t.ex. Steve Swann.

Link to comment
Share on other sites

Låt dem vara Fanatic på stranden? Undantag i routreglerna?

Håller helt med! Det borde ha gått lösa utan att låta marines bli övermänniksor. Jag är tveksam till att de verkligen hade så himla bra moral. Med tanke på vilket skräp som släpades till korea 5 år senare. De var snarare 665:or :)

 

Men man löser det enklast med att inte ens pucha dem :) Då slipper man oroa sig om deras moral.

Link to comment
Share on other sites

Ja, jag vet det. Tror du att de skulle skriva i FAQ:en att marines har ML 8 för att Steve Swann vill det???

 

Det beror väl på vem som skriver FAQ-filen ?

 

Struntprat. Som påpekats så finns det andra - bättre - sätt att fixa den saken

 

Hurvida du uppfattar min fråga som struntprat får stå för dig, men bara för att det kanske finns bättre sätt att få Marines att fungera i beach assaults än att ge dom 8 i Morale, betyder ju inte det att dom är designade just för beach assaults.

 

Och att dom då kanske inte passar med sin "övermänsklighet" i icke-Beach Assault scenarion.

Link to comment
Share on other sites

Nä, ärligt, vad menar du med att känslan är fel?

 

Jag håller med om det att det luktar som om någon vietnamveteran som skrivit reglerna för marines.

 

Amerikanernas låga moral tycker jag ger rätt känsla för amerikanerna. För det första ger det känslan av att amerikanska armén och dess soldater inte var lika känslomässigt engagerade som de andra nationerna eftersom kriget inte berörde deras kontinent på samma sätt som europeerna. Deras nära och kära var ju hemma och i princip 100% säkra från att drabbas av kriget. Jämför det med en ss soldat som ligger och krigar på något fronavsnitt och just fått reda på att hans hemstad blivit bombad till smulor.

 

För det andra ger 6 i moral kombinerat av hög eldkraft känslan av att det är en demokrati som slåss på ett sätt som minimera förlusterna i så stor utsträckning som möjligt. Inte som någon nazist eller kommunistdiktatur där man titt som tätt medvetet låter soldater slåss trots brutala förluster.

 

Förutom dessa två argument så tycker jag att det känns fel att amerikanerna ska har högre moral än japanerna. Ta vilken stillahavsö som helst som amerikanerna och japanerna krigade om. Får man känslan när man ser eller läser om det att japanerna har lägre moral än amerikanerna? Inte jag, de amerikanska soldaterna rusar snabbt som tusan upp på stranden, och så fort dom nått den blir dom pinnade och väntar på support. Japanerna slåss fanatiskt och slutar inte förrän sista man och sista kula tagit slut.

 

:)

Link to comment
Share on other sites

Det vore intressant att veta hur du vet att Stewe Swann är anledningen till detta och att det var endast p.g.a. honom som det blev så.

Jag vet inte att det är därför. Däremot så kan jag observera att:

 

* Steve Swann var med och arbetade på Gung Ho! Vet inte om du vill ha vidare bevisning för det, jag antar att hans namn borde stå i credits. Jag har för mig att det här är information från ASLML - men, det kan ju vara fel.

 

* Steve Swann är f.d. marine. Det är något som jag har hört från ett flertal olika håll: ASLML, har för mig att det finns i reklam från CH(?), o.s.v.

 

* Steve Swann har skrivit ett flertal artiklar om elitförband i ASL som publicerats i ASL Annual. Designen av marines påminner väldigt mycket om dessa artiklar, och väldigt lite om tänket i övriga ASL.

 

* Enligt personer som har kommunicerat med Steve Swann är han trångsynt och har en överdriven bild av sig själv och U.S.M.C.

 

* Den förklaring som ges "officiellt" håller helt enkelt inte. Den är inte tillräckligt bra för att förklara varför marines är så olika resten av ASL.

 

Jag vet inte, men slutsatsen jag drar är att Steve Swann påverkade designen av marines i stor utsträckning.

Link to comment
Share on other sites

Hurvida du uppfattar min fråga som struntprat får stå för dig, men bara för att det kanske finns bättre sätt att få Marines att fungera i beach assaults än att ge dom 8 i Morale, betyder ju inte det att dom är designade just för beach assaults.

 

Och att dom då kanske inte passar med sin "övermänsklighet" i icke-Beach Assault scenarion.

Hmmm... Det du sade var att:

 

Kanske är det så att U.S. Marines i ASL är designade som om dom alltid gör en Beach Assault mot Japaner.

Det är struntprat. Om de vore designade enbart för seaborne assault, varför finns det en massa officiella scenarion - inklusive en kampanj - där de inte används på det sättet?

 

Jag måste erkänna att jag inte hänger med i ditt resonemang - jag tycker att du säger först att marines är designade bara för seaborne assaults, och sedan att de inte är designade för enbart det??? Du säger också att de inte är designade för seaborne assaults och därför inte passar på andra ställen???

 

Ett förslag: vore det inte enklare om du förklarade vad du tror i stället för att hålla på och föreslå en massa teoretiska invändningar? Det är dels lite lättare att faktiskt besvara det du säger om du försöker presentera en sammanhängande ståndpunkt, och dels så slipper du säga emot dig själv (förhoppningsvis)?

Edited by pmanlig
Link to comment
Share on other sites

För det andra ger 6 i moral kombinerat av hög eldkraft känslan av att det är en demokrati som slåss på ett sätt som minimera förlusterna i så stor utsträckning som möjligt. Inte som någon nazist eller kommunistdiktatur där man titt som tätt medvetet låter soldater slåss trots brutala förluster.

Det finns faktiskt tillfällen där USianer slåss minst lika modigt som trupper från diktaturer. Ta t.ex. och läs om striderna i Chenaux(?) som finns med i KGP2. Amerikanska fallskärmsjägare som attackerar en liten by med SS - innan striderna är slut så har de tagit 75% förluster, vilket är ganska extremt...

 

Poängen med att det är lite konstigt att marines har högre moral än Japaner är i alla fall ganska bra...

Link to comment
Share on other sites

Hmmm... Det du sade var att:

 

Kanske är det så att U.S. Marines i ASL är designade som om dom alltid gör en Beach Assault mot Japaner.

 

Det är struntprat. Om de vore designade enbart för seaborne assault, varför finns det en massa officiella scenarion - inklusive en kampanj - där de inte används på det sättet?

 

Det var menat som en fråga och inte ett påstående (ber om ursäkt om det inte framgick, då jag glömde ? förut - kan se att det kunde tolkads som ett påstående).

 

Jag är inte säker på att så är fallet , men jag har också lite svårt att se att en enda person skulle driva igenom en sådan sak.

 

Men det kan mycket väl vara att så är fallet, och då skulle jag lägga skulden på den som var developer av Gung Ho, som då läts sig övertalas av dessa personer (som tyckte att marinen var "övermänniskor".

 

Men kanske hade den/de svårt att säga nej till en gammal Marine. :D

Link to comment
Share on other sites

Det var menat som en fråga och inte ett påstående (ber om ursäkt om det inte framgick, då jag glömde ? förut - kan se att det kunde tolkads som ett påstående).

Svaret på den frågan lär ju vara "nej" med tanke på att marines förekommer i andra typer av scenarion. Annars är det ju uppåt väggarna om designen bara gjordes för landstigningsscenarion!

 

Jag är inte säker på att så är fallet , men jag har också lite svårt att se att en enda person skulle driva igenom en sådan sak.

Huh? Nu är du lite osammanhängande igen... Jag antar att du pratar om ifall/hur mycket Steve Swann påverkade?

 

Jag tror inte heller att han var helt ensam, däremot tror jag att han var huvudorsaken till att det blev som det blev. Övriga inblandade lär ju inte ha varit helt och hållet emot den design som blev, men drivkraften (och mycket research) tror jag har kommit från en eller ett fåtal personer.

 

Men det kan mycket väl vara att så är fallet, och då skulle jag lägga skulden på den som var developer av Gung Ho, som då läts sig övertalas av dessa personer (som tyckte att marinen var "övermänniskor".

Varför inte skylla på båda i så fall? :D

 

Jag håller med om att den som har designansvaret för Gung Ho! naturligtvis är delaktig. Det jag menade när jag pekar på Steve Swann är att idéerna troligen kommer därifrån, inte att han ensam är ansvarig.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Har spelat ett par ökenscenarion på sista tiden och så började jag undra... Om du Ola har samma fobi för öken som för PTO?

HA HA, ja man kan ju undra! :D Nej inga fobier, men det har helt enkelt aldrig blivit av. Vore ju kul att pröva Vehicle Dust taktik och liknande, men som sagt det verkar aldrig bli av att dra fram de där ökenkartorna.

 

Desert Overlays.

Spelade däremot scenariot SP97 "Twilight Of The Reich" som var med på ASO. Det var riktigt kul, sandydner som gjorde HD och en massa BOG-checks. kan rekommenderas -behövs boards från AoO iofs :-(.

Link to comment
Share on other sites

Puh, då är allt hopp inte ute i alla fall. :D

 

Har också spelat Twilight of the Reich och kan även jag rekommendera scenariot. Något som dock är synd är Victory Conditions gör att scenariot tenderar att sluta med att tyskarnas supertanks ställer sig i rök i motion i slutet för att vinna.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...