Jump to content

Arnhem Tournament 2004


carlsson

Recommended Posts

Ett par kommetarer till bilderna (TACK! för en massa fina bilder):

 

- En V1 har vingar mitt på och ser ut som ett litet flygplan (det är en sådan som du har fotat). En V2 ser mer ut som en raket och brukar målas i schackrutigt.

 

- Du har vid någon bild skrivit "SU-2" när du menar "IS-2".

 

- På bilden med en tjeckisk KSP ser man också en FlaK 30 el. 38 i bakgrunden.

Link to comment
Share on other sites

Ett par kommetarer till bilderna (TACK! för en massa fina bilder):

 

- En V1 har vingar mitt på och ser ut som ett litet flygplan (det är en sådan som du har fotat). En V2 ser mer ut som en raket och brukar målas i schackrutigt.

 

- Du har vid någon bild skrivit "SU-2" när du menar "IS-2".

 

- På bilden med en tjeckisk KSP ser man också en FlaK 30 el. 38 i bakgrunden.

Varsågod! :)

 

Coolt, ska rätta till detta snarast! Tack för rättelserna!

Link to comment
Share on other sites

Jo då "Eternal city" spelades, men jag vet inte om dom avbröt eller spelade till slut. För min del avbröts båda spelen i de två omgångarna med stora scenarion, i ena fallet gav min motsåndare upp och i det andra gav jag upp. Känns inte kul att avsluta på det sättet dock. Jag hade föredragit om man haft rimligt stora scenarion i samtliga omgångar.

Link to comment
Share on other sites

Mitt stora scenario Bloody Bobruisk blev klart klockan tre på natten. Vi spelade alla rundorna och det hela föll ned till sista slaget i sista close combat. Jag måste undvika ambush, slå ut honom med min 2 mot 1 samtidigt som han inte slår ut mig med sin 1-4 (3-2-8 och 2-3-7 mot 2-2-8). Inget ambush och sedan slog jag snakeeyes så han fick inte chansen att slå tillbaka. Rätt lustigt att spela nio timmar och allt faller ned till en fifty-fifty chans (cirka).

Link to comment
Share on other sites

Känns inte kul att avsluta på det sättet dock. Jag hade föredragit om man haft rimligt stora scenarion i samtliga omgångar.

Detta var det jag var rädd för innan jag åkte till turneringen i Köpenhamn!

Att behöva avsluta ett scenario innan det är färdigspelat. Iofs finns det domare som kan avgöra, men det blir helt enkelt inte detsamma.

Alla turneringar borde innehålla scenarios så att det för olika spelare finns möjlighet att avgöra spelningar inom tidsramen.

 

Detta var aldrig ngt problem i köpenhamn, men det var faktiskt det största "men" jag hade innan jag åkte.

 

It aint over til it's over. - Aldrig ge upp i ASL.

Link to comment
Share on other sites

Detta var det jag var rädd för innan jag åkte till turneringen i Köpenhamn!

Att behöva avsluta ett scenario innan det är färdigspelat. Iofs finns det domare som kan avgöra, men det blir helt enkelt inte detsamma.

 

Det som är riktigt tråkigt enligt min åsikt med att behöva avbryta ett scenario är inte det faktum segraren bedöms via ett antal domare (med jag är inte så tävlingsinriktad) utan det faktum att scenario inte får/kan spelas vidare.

 

Hur kul är det att spendera kanske 4-6 timmar på ett roligt scenario som kanske står och väger för att sedan inte ha möjlighet att spela klart det ? - riktigt surt :angry:

Link to comment
Share on other sites

sedan slog jag snakeeyes

 

:lol: Du har dom kvaliteer som en bra ASL spelare behöver - "snejka" det sista och avgörande slaget! :lol:

 

Ett parti som slutar i sista sista fasen är kan man säga motsatsen till Roberts trista avslutade spel - hur kul som helst! Sen blir det ju inte mindre kul om man lyckas så bra som Classe gjorde. :D

Link to comment
Share on other sites

Vad jag har förstått har man förstått problematiken och kommer att erbjuda mindre scenarion i alla omgångar nästa år.

Tyckte jag läste i ett email från Peter och Liz att dom till nästa år (om antalet deltagare är stort >32) funderade på att ha första rundan redan på torsdagskvällen.

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker ett scenario på en hel dag är lite väl. Tänk om man möter en över eller underlägsen motståndare? Spelet tar slut efter fyra timmar och sen får man sitta där och tråka. Men generellt håller jag med. Det är kul med stora scenarion och inte bara en massa små. En blandning kanske är bäst?

Link to comment
Share on other sites

Det som var bra med scenariovalen i Arnhem var att dom stora var i den sista omgången dom dagarna då dom spelades.

 

Jag vill minnas att ett år i Köpenhamn hade man den "stora" omgång i omgång två en dag.

 

Alltså den/de omgångar med stora/större scenarion skall vara den sista den dagen - då är det bara nattsömnen som ev. går förlorad. Sedan måste processen att utse motståndare i nästa omgång vara datoriserad så att den kan göras på morgonen dagen därpå.

 

I Arnhem tyckte jag personligen att scenarion i omgång 1 var aningen små och dom i omgång 2 var lite för stora (roliga dock). Kanske hade det varit bättre om båda omgångarna hade varit lite mera åt "mitten" vad gäller storlek.

Link to comment
Share on other sites

Det viktigaste är alternativ tycker jag, så att erfarna eller SNABBA spelare kan ta ett större scenario. Gillar själv ej heller upplägg med specifika scenario-teman. Ex STHLM för ett par år sedan hade en runda med enbart PTO. För mig som inte spelar japs/kines var det inte helt frestande.

 

Förutom ett par års deltagande i GBG har jag bara varit på 1 turnering ASO Köpenhamn, och den turneringen var perfekt med blandade scenarios och storlek i min smak.

Link to comment
Share on other sites

Personligen tycker jag om teman!

 

En annan sak som jag och Klas diskuterade i Linköping, och som var lite min idé med årets Friendly Fire, var att varje scenarioomgång blir mer och mer komplex. Komplex i den bemärkelsen att spelaren måste behärska mer regler och att dessa knyts ihop på ett sånt sätt att scenariot helt enkelt blir svårare för en nybörjare att vinna. I den aspekten tycker jag PTO-temat är ett utmärkt alternativ just som finalomgång.

 

 

:)

Link to comment
Share on other sites

varje scenarioomgång blir mer och mer komplex

Tjaaa, kul idé men vet inte om jag är speciellt happy för det. Ni exkluderar ju en del spelare för möjlighet att vinna.

 

I så fall, varför inte ta avgörande game som en "frågestund" den som vet mest om ASL eller regler vinner !? Eeeeehhh :angry:

 

Eller sista avgörande spelning med Night+Cave, om det kommer en "under-dog" så är han chanslös om han inte kan dessa reglerna, tråkigt för den spelaren som redan innan scenariot är spelat vet att han förlorat. I princip gillar jag idén men då skall den användas moderat (en ASL-turnering skall dessutom enligt mig välkomna alla)!

 

i den bemärkelsen att spelaren måste behärska mer regler

Tror säkert att Klas eller du inte skulle hårddra det så långt, men det krävs lite balans här. Tärningarna spelar ju trots allt in också. ;-)

Link to comment
Share on other sites

Egentligen åker jag till turneringar för att träffa folk och spela ASL. Jag bryr mig inte om "vinst"-aspekten i spelet. Förlorar hellre ett jämnt scenario än vinner ett ojämnt. :P

 

Vad gäller att en god spelare premieras så OK. Men jag kan inte låta bli att tänka på vad Olav sa när vi fick höra hur mycket scenarios+kampanjer Falk spelade. Det blir ju som att "Premier League" möter Korpen, det är ju knappt nån idé! B)

Link to comment
Share on other sites

Vad gäller att en god spelare premieras så OK. Men jag kan inte låta bli att tänka på vad Olav sa när vi fick höra hur mycket scenarios+kampanjer Falk spelade. Det blir ju som att "Premier League" möter Korpen, det är ju knappt nån idé! B)

Vad säger att man har en chans mot Melvin bara för att man spelar ett enkelt nybörjarscenario med bara infanteri & ETO? ;)

 

Vad gäller teman så tycker jag att det är en bra grej! Ja, det är bra att man tvingas variera sig lite. Vinnaren i en turnering skall definitivt inte kunna fega och bara spela late-war heavy metal eller vad han nu har specialiserat sig på, utan skall tvingas vara lite mer flexibel än så. Naturligtvis skall man inte överdriva, men att kräva PTO är definitivt inte att gå för långt!

 

För att underlätta för nybörjare så kan man enkelt införa en regel som säger att någon som redan har förlorat en omgång får välja vilket scenario som helst, t.ex. något från tidigare omgångar, och inte behöver hålla sig till de alternativ som ges för turneringen. Vinnaren i en turnering skall inte kunna smita undan, men för den skull behöver man ju inte skrämma bort nybörjare.

 

Ett annat alternativ vore att införa två olika klasser: en nybörjarklass med snälla scenarion och en "proffsklass" där man förväntas kunna anpassa sig. Kan vara lite väl mycket jobb för arrangörer eftersom de måste välja ut dubbelt så många scenarion, dock.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...