Jump to content

Nybörjare Uppsala


micken

Recommended Posts

Hallå.

 

Jag söker efter någon/några att lära mig ASL med i Uppsala.

Stockholm kan också fungera.

 

Jag har spelat lite ASLSK1 med en kompis och börjat traggla igenom Scenario 1 i Beyond Valor på egen hand.

 

 

Michael

Edited by micken
Link to comment
Share on other sites

Avvakta med Fighting Withdrawal! Den innehåller mer undantag än regler (Finnish, Self-Deploy etc).

 

Rekommenderar ASL A - Guards Counterattack följt av ASL B - The Tractor Works vilket var startscenarierna i gamla Squad Leader. Dessa bygger på mer naturligt med regler. Scenariorna skall gå att ladda ner från MMP (i alla fall gick det innan)

Link to comment
Share on other sites

Avvakta med Fighting Withdrawal! Den innehåller mer undantag än regler (Finnish, Self-Deploy etc).

 

Rekommenderar ASL A - Guards Counterattack följt av ASL B - The Tractor Works vilket var startscenarierna i gamla Squad Leader. Dessa bygger på mer naturligt med regler. Scenariorna skall gå att ladda ner från MMP (i alla fall gick det innan)

 

Jag kikade på classic A och B. Vilka kartor skall det vara? I pdf'en så syns det inte.

Jag har också skaffat mig ASL Journal #10. Verkligen kul att läsa spelreferatet och

det känns väldigt lärorikt också!

Edited by micken
Link to comment
Share on other sites

Är karta 1, ena halvan för ASLA och andra halvan för ASLB. Sedna kan man slå ihop scenariorna och spela ASLC - The Streets of Stalingrad (med tanks om man vill)

Link to comment
Share on other sites

Är karta 1, ena halvan för ASLA och andra halvan för ASLB. Sedna kan man slå ihop scenariorna och spela ASLC - The Streets of Stalingrad (med tanks om man vill)

 

Karta 1 finns visst i BV. Utmärkt bra, jag ska köra dom här scenarierna.

Link to comment
Share on other sites

Kan det vara smart att köra SK3 ett par vändor ? Jag har resonerat så att jag lär mig grundläggande spelmekanik från SK1 och plockar resten från regelboken. Det mesta känns rätt begripligt trots att regelboken bokstavligt sagt är ett tungt stycke att bita i.

 

Första gången jag såg ASL var på Tradition i Stockholm. Jag kommer inte ihåg exakta året (1985,86), men ASL måste varit rätt färskt. Jag är nu väldigt tacksam över att jag inte hoppade på tåget reden då. Det slutade med att jag då köpte panzerblitz vilket var lite mindre regler (men kul!). Om jag då hade skaffat ASL så hade nog mina krigsspelsdagar varit förbi innan första kapitlets slut.

 

Jag har skaffat två regelböcker och en gav jag bort till min spelkompis här i stan. Vi har familj bägge två så det är tyvärr rätt svårt att synka ihop spel tillfällen.

 

Jag hoppas verkligen kunna hitta lite folk att spela med.

Link to comment
Share on other sites

Du är i den hex som du gör bypass i. Blir du pinnad/bryter hamnar du automatiskt i den terräng du gått runt och routar därifrån.

Observera också att andra fientliga enheter kan skjuta defensive first fire på pinned/broken enheten i bypass, innan den anses vara inne i skogen/huset.

Link to comment
Share on other sites

På tal om bra nybörjarscenarion vill jag verkligen tipsa om U31 The Front in Flames.

 

Jag tycker att det är roligare än Guards Counterattack då det går att spela väldigt snabbt (4 rundor..!) och startpositionerna slumpas ut. Omspelningsvärdet är därför ganska stort och några regelfel behöver inte betyda tråkigheter med ett så kort scenario.

 

Dessvärre behöver du köpa samlingen Turning the Tide, men det gör du gärna, eller hur? wink.png

 

Håller med ovanstående om att Beyond Valor är lite överkurs som första dust med reglerna. Ännu värre blir det i scenario 2.

Link to comment
Share on other sites

På tal om bra nybörjarscenarion vill jag verkligen tipsa om U31 The Front in Flames.

 

Jag tycker att det är roligare än Guards Counterattack då det går att spela väldigt snabbt (4 rundor..!) och startpositionerna slumpas ut. Omspelningsvärdet är därför ganska stort och några regelfel behöver inte betyda tråkigheter med ett så kort scenario.

 

Dessvärre behöver du köpa samlingen Turning the Tide, men det gör du gärna, eller hur? wink.png

 

Håller med ovanstående om att Beyond Valor är lite överkurs som första dust med reglerna. Ännu värre blir det i scenario 2.

 

Jag kan skaffa Turning the Tide. Behöver jag något annat eller räcker det med grejerna i BV?

Link to comment
Share on other sites

 

Jag kan skaffa Turning the Tide. Behöver jag något annat eller räcker det med grejerna i BV?

 

Det ska räcka med BV. Tyskar mot ryssar. Bräde 1. Båda sidor har någon/några LMG och det är allt.

Edited by Megaloman
Link to comment
Share on other sites

 

Det ska räcka med BV. Tyskar mot ryssar. Båda sidor har någon/några LMG och det är allt.

 

OK. Jag ska spela VASL nästa vecka med B-E , får se vilket scenario det blir. Efter det så ska jag se över om jag ska skaffa mer grejer.

Link to comment
Share on other sites

Föreslår att du gör det enkelt för dig.

 

Gå ner till min gamla tråd längre ner i nybörjarforumet.

 

Där hittar du dels The Front in Flames (Låg som scenario W2 på MMPs hemsida 2009 och därför vågade jag ladda ner det, ligger för övrigt kvar på nätet hittade det direkt).

 

Där finns också 4 st programmerade instruktioner hur man går från SK1 till fullt ASL via just ovanstående scenario.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 2 months later...

Tar mig friheten att svara om våran match. Den blev inte av tyvärr. Jag vart tvungen till att göra övertid på jobbet pga en tråkig deadline. Hoppas dock att få till en SKYPE - match efter semestern,

 

Nu blir det av! (tror vi)

 

Vad hände med mitt konto här (micken) ?

 

Nu är allt i sin ordning. :)

Edited by micken
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hade en kul inledning på AP 8 - A bloody Harvest i går. Tyvärr så var jag tvungen att avbryta i förtid då mina ungar krånglar med sömnen nu för tiden.

 

 

Ja mycket kul, ska bli spännande att se om jag hinner till målet! (klart tveksamt).

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Rekommenderear deltagande på våra svenska event: ASL Stockholm 26-28 Maj, kanske Friendly Fire i Augusti, Supporting Fire i Borås 17-19 November.

 

Utöver det har vi ASL-dagar i Borås en helgdag i månaden och ASL-kickoff i januari igen.

 

Välkommen tillbaka till hobbyn! :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Jag(total rookie) är baserad utanför Uppsala. Jag och en senior har planerat att få till lite ASL i SISAS lokaler i Uppsala. Kan hojta till här när det blir aktuellt. Finns visst fler ASL uvar som man kan väcka liv i om det börjas spelas igen på SISA. Dock kostar medlemskap i SISA 450kr.

 

Jag är PÅ. och kan tänka mig att pröjsa medlemsskap.

Link to comment
Share on other sites

Härligt. Jag är ju rookie och bara kört igenom ett par sk scenarion solo men det beror mest på att jag inte fått mitt BV än. Kan tänka mig köra på VASL också.

 

Jag är också nybörjare och redan ringrostig eftersom det var ett bra tag sen nu jag spelade senast.

 

Min epost finns i signaturen!

Edited by micken
Link to comment
Share on other sites

Fick en rejäl inkörning eller kanske överkörning i VASL av B-E igår. Försökte ta mig över kartan förbi hans tyskar i Strayers Stray. Mycket om ASL blev tydligare, en del blev otydligare :)

 

Det är nog inte helt fel att sitta och spela solo och fundera på förflyttningar och regler. Men att spela mot någon som kan är ett måste som nybörjare.

 

Stort tack till B-E som kämpade både med mig och familjebestyr. Stort tålamod måste jag säga.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det var verkligen kul men om jag kan titulera mig kunnig när det gäller ASL är mer än tveksamt.

 

Jag rekommenderar PBEM också för att få till spelande. Jag gillar formatet och det har gjort (i alla fall i för mig) att man hinner med att fundera och läsa regler utan live spelandets stress. Rekommenderas.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...