Jump to content

Fordons frågor....


Patrik

Recommended Posts

Kan någon förklara lite enkelt om fordon...

Nu tänker jag mig en helt vanlig stridsvagn tex 75L med inga konstigheter.

Och det blir ju lite följdfrågor efterhand... Ni som kan det fattar nog vad jag menar.

 

Det jag försöker reda ut är när man får köra, skjuta och köra+skjuta. Och på ett enkelt sätt bäst hanterar AFV.

 

 

* När får AFV skjuta ?

 

- Prep fire, utgår jag ifrån...

>Får den sedan köra i Movment ?

 

- Movment Phase

> Om den inte försökte skjuta i Prep, får den då skjuta direkt i Movment eller den måste först köra runt för att skjuta som Bounding Firer (+ det andra, typ change coverd arc osv...)

 

- - -

 

En annan fråga gäller 20L [20] Tanks...

 

Där får jag ju välja om jag vill skjuta med 20L på TH eller 20 IFE

Och i reglerna som jag ser det, står det att jag ska ta med Case A (Change om Coverd Arc)

 

Hur funkar det egentligen med denna... Kan man bara skjuta i Prep Fire med den ? Köra runt och skjuta och enbart ta +Case A ?

Och hur räknkar man när man ska skjuta med den på tex Infanteri i ett sten hus.

 

 

Nu kankse det är lättare att ta detta över telefon/skype? så gärna för mig.

Link to comment
Share on other sites

* När får AFV skjuta ?

 

- Prep fire, utgår jag ifrån...

>Får den sedan köra i Movment ?

 

- Movment Phase

> Om den inte försökte skjuta i Prep, får den då skjuta direkt i Movment eller den måste först köra runt för att skjuta som Bounding Firer (+ det andra, typ change coverd arc osv...)

Dom kan vanligtvis skjutna i alla faser som andra enheter kan skjuta i:

Egen Prep Fire Phase.

Egen Defensive Fire Phase.

Egen Advancing Fire Phase.

I motståndarens MPh, som Defensive Fire Fire.

 

Plus att dom kan skjuta i sin egna Movement Fas - som Bounding First Fire - oavsett om du har spenderat MP eller inte - d.v.s., du kan börja din MPh med att skjuta.

 

Skjuter du i Prep Fire Phase, kan du inte röra dig i din Movement Phase i samma turn.

Link to comment
Share on other sites

En annan fråga gäller 20L [20] Tanks...

 

Där får jag ju välja om jag vill skjuta med 20L på TH eller 20 IFE

Och i reglerna som jag ser det, står det att jag ska ta med Case A (Change om Coverd Arc)

 

Hur funkar det egentligen med denna... Kan man bara skjuta i Prep Fire med den ? Köra runt och skjuta och enbart ta +Case A ?

Och hur räknkar man när man ska skjuta med den på tex Infanteri i ett sten hus.

Case A gäller om du vrider fordonet/tornet i samband med att du skjuter.

 

Skjuter du i den egna MPh (som Bounding First Fire), gäller Case A dock inte, eftersom du måste ha målet inom Covered Arc när du skjuter i MPh.

 

IFE kan användas i alla faser (se ovan) som du kan skjuta i.

Link to comment
Share on other sites

Det finns en mycket behändig tabell/kapiteldelare den är grå till färgen och följer med i version 2 av ASL-reglerna.

Där står förstås inga regler men den hänvisar riktigt bra och talar om i vilka faser man får göra dom olika sakerna med ett fordon.

 

Den använder jag fortfarande efter 30 ASL-år flitigt

Link to comment
Share on other sites

Tack för svaren....

 

Dock en liten fråga till på 20L [20] på IFE så jag fattar den rätt.

 

-1 på ROF

 

Prep: Utan att ändra CA, så är det 20 tabell +x (skydd) eller vad som nu är aktuellt för målet.

 

Move: Hur funkar det här, kan man bara köra runt lite och sen ställa sig i position och skjuta utan några modifiers ? Eller hur räknar man här. Jag antar att man bara inte kan göra hur som helst.

Link to comment
Share on other sites

Korrekt, skjuter de IFE så går ROF ner med 1.

 

Skjuter du IFE i Prep Fire, så är det som vilken attack som helst. Olika DRM kan gälla.

 

Skjuter du i MPh, så är IFE värdet till att börja med halverat. Om du inte stannar så är det halverat igen. DRM gäller som vanligt.

Står du adjacent till målet så är IFE dubblat, som det är i Prep Fire också.

 

Så står du adjacent till t.ex. infanteri i ett trähus och skjuter i Prep Fire så blir det 20x2 = 40 FP +2 (trähus).

 

Väntar du med att skjuta i MPh men utan att spendera en Start MP så blir det, 20x2/2 = 20 +2.

Skjuter du efter att ha spenderat en Start MP blir det, 20x2/2/2 = 10 FP, DRM.

 

Dom två sista halveras ytterligare en gång om du inte står adjacent till målet.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

tänkte fortsätta på denna tråd då jag försöker lära mig fordon och kanoner.

 

hur funkar en "hedge" (eller "wall") egentligen för AFVs?

Blir det en +1 To Hit DRM eller vad gäller när ett fordon bara passerar bakom och inte ens försöker göra någe HD försök?

Link to comment
Share on other sites

tänkte fortsätta på denna tråd då jag försöker lära mig fordon och kanoner.

 

hur funkar en "hedge" (eller "wall") egentligen för AFVs?

Blir det en +1 To Hit DRM eller vad gäller när ett fordon bara passerar bakom och inte ens försöker göra någe HD försök?

Hedge ger +1 i TEM. Wall ger normalt Hull Down.
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...