Jump to content

SMOKE på olika höjder


Fiedler

Recommended Posts

Det där har debatterats på diverse olika ställen, men ingen är säker på vad som gäller såvitt jag vet.

 

Jag tolkar det som att röken stiger från "the Base Level of the Hex", som i detta fallet är nivå 1. Alltså är det fri sikt mellan enheterna.

Andra tolkar det som att röken smyger sig ner längs med kanten, dvs inte fri sikt.

 

Jag vet fortfarande inte vad som gäller, och jag hinner inte kolla reglerna just nu tyvärr...

Link to comment
Share on other sites

Tror att röken i DD38 även stiger från den nedre nivån - alltså attacken påverkas.

 

B10.1:

"...Inherent Terrain (B.6), whether a one-level Obstacle or Hindrance (e.g., orchard) or a half-level Obstacle (rubble) or Hindrance (crag, wreck) rises from the actual hill depiction (i.e., in a Hill-Orchard hex, LOS that crosses the hill depiction is affected up through level 2; LOS that does not cross the hill depiction is only affected through level 1)...."

 

B.6:

"Certain terrain depictions (orchard, crag, graveyard, shellholes, etc.) and counter contents of a hex (SMOKE, Bridge, rubble, AFV, wreck) [EXC: Bypass AFV/Wreck (D9.4)] identify the entire hex (inclusive of hexsides) as having the characteristics of that terrain type...."

Link to comment
Share on other sites

Du fick mig just att inse en sak Klas!

 

Problemet är att man inte tänker på kullen som en riktig kulle, utan i etage. – Vilket ju är helt fel naturligtvis!

Det är ju faktiskt självklart att både rök och annan Inherent Hindrance blockar hela hexen, även basnivån, när man väl inser detta!

 

Tack för ordet nedförsbacken. smile.png

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...