Jump to content

Svårighetsgrad full ASL, nybörjarfråga...


harito

Recommended Posts

Hej!

 

För något år sedan köpte jag ett begagnat ASL, 1 ed samt BV 1 ed på nätet. Innan detta hade vi spelat en del Squad Leader och ville gå vidare.

 

Men jösses vad mastigt ASL kändes. Främst var väl sjävla "paketeringen" och lay outen på reglerna snårig, mer än själva reglerna i sig om ni förstår..

 

Skam den som ger sig, vi tragglade oss igenom så pass mycket av reglerna att vi kunde testa och spela några scenarion, mest de enklare känns det som.. använde litet youtube-videos som stöd och de tutorials som står att finna på nätet.

 

Häromveckan köpte jag Decision at Elst, och KORS i jösse namn vad enkelt det kändes. Ungefär som att läsa om tillagning på en billys pan-pizza i jämförelse. Jag vet att det är någon form av starter kit, men börjar ju fundera på om 2 ed av full ASL har förbättrat den pedagogiska biten gentemot 1 ed. Kan det tänkas vara värt att köpa 2 ed, är det lättare att ta till sig? Och följdfrågan, finns det något stort skäl att då samtidigt skaffa BV 2 ed eller kan man med gott samvete köra på med BV 1 ed i kombination med ASL 2 ed...?

 

Ber om ursäkt för viss wall of text, men ville ge en förståelse för min fråga..

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hej!

Tror att du kommer få bättre svar av andra vad det lider...

Men jag kan säga att de nya regelböckerna är betydligt mer lättlästa och koordinerade vad gäller text, stycke /indelning osv...

En klar skillnad gentemot V1 av RuleBook (Det är fortsatt ett komplicerat spel dock).

 

/ola

Link to comment
Share on other sites

Starter Kit-serien gjordes ju för att man skulle stegas in i systemet. Så som Squad Leader gjorde en gång i tiden.

Det är många regler som inte täcks i Starter Kit. Jag spelar hellre fullblods-ASL fel, än Starter Kit rätt. Men det är nog väldigt subjektivt.

Vad gäller reglerna så är version 2 betydligt mer lättlästa än v1. Större text, fler exempel och bättre formulerat.

 

 

Det bästa sättet att lära sig ASL är att spela mot någon som redan kan systemet, och det ultimata tillfället för detta är att komma till en turnering! :)

T ex Friendly Fire i Linköping eller Supporting Fire i Borås.

Link to comment
Share on other sites

Tack för svaren!

 

Ja Ola, jag förstår att det även fortsättningsvis är komplicerat, men det gör det bara roligare biggrin.png

 

Men precis som du säger, styckeindelning, exempel, disposition etc lämnar väl litet att önska i v1 och därför börjar jag mer och mer snegla åt v2.

 

Carlsson, ja man märker ju att mycket regler och detaljer är bortskalade i SK, och det känns naturligtvis som en förlust och jag föredrar att gå Full ASL om möjligt :)

 

En turnering vore jättekul att gå på. Jag skulle faktiskt glatt kunna sitta som "publik" och titta på ett par scenarion bara för att se hur mycket jag hittills gjort rätt...eller fel :)

 

Tack återigen för svaren och tack för den otroligt trevliga och välkomnande tonen gentemot nybörjare som hela "asl-communityt" verkar hålla.

 

Mvh

Link to comment
Share on other sites

ASL reglerna i 2nd Edition har större typsnitt och fler exempel. I det stora hela är dock formuleringar och disposition det samma skulle jag påstå.

 

Egentligen skall man nog försöka se ASL-reglerna som ett stort referensverk. Mastigt att läsa från pärm till pärm.

 

Som Carlsson sa, så är det bästa sättet att lära att spela.

Link to comment
Share on other sites

En turnering vore jättekul att gå på. Jag skulle faktiskt glatt kunna sitta som "publik" och titta på ett par scenarion bara för att se hur mycket jag hittills gjort rätt...eller fel smile.png

 

Det ska knappast vara några problem att hitta någon som vill spela i upplärningssyfte heller. Säg bara till med lite framförhållning så kommer någon garanterat att ställa upp!

 

Alla som spelar ASL vill visa världen hur bra spelet är! ;)

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...