Jump to content

Melee.


B-E Karlsson

Recommended Posts

Spelar just nu ett PBEM med en kille från ryssland. Vi har en rysk 4-4-7och en finsk 6-4-8 som är "locked in Melee". När det är dags för att slå rullar jag 1,2 och han 1,1. Frågan är blev vi bägge ihjälslagna? Andra frågan är kan ett Melee slag utlösa Snipern?

 

MVH

 

B-E

 

 

Link to comment
Share on other sites

Ja båda slår ihjäl varandra, förutsatt att det var Rysk Player Turn annars om det var Finsk Player Turn kunde den finska gruppen dragit sig undan direkt efter ha eliminerat ryssen, om nu ej finnen tyckte det var viktigt att stå kvar i hexen (och ta sina chanser som i detta fall gick dåligt).

 

SNIPERS skjuter endast när alla andra enheter skjuter i de fyr(a), fire faser såsom Prep Fire, MPh (Def First Fire), Def Fire, Advancing Fire.

 

Close combat fasen är i detta avseende ej en av de Fyr(a) eldgivningsfaserna. Kort svar: Nej.

Edited by CTABKA
Link to comment
Share on other sites

tackar mina herrar. Som nybörjare kan man läsa och läsa regelboken tills man blir blå så i bland måste man fråga veteranerna.

 

Angående vems turn det var så var det ryssen (dvs. min turn) som hade valet att dra sig tillbaka. Jag valde att stanna och hoppades på att eliminera finnen. var kanske dumt men jag börjar känna att jag gör satans så mycket taktiska fel.

Link to comment
Share on other sites

Nej, man rullar aldrig nytt ambush, när ett melee väl är inlett.

 

Notera att man bara rullar ambush när man gör ADVANCE in i woods eller builidings, eller om någon trupp är concealed, däremot slår man inte ambush för en close combat där en bärsärk eller banzai sprungit in i rutan under MPh (såvida inte någon annan sedermera advancat in också)

Link to comment
Share on other sites

"Eller om någon trupp är concealed"

 

11.4 AMBUSH: ...or with/against a concealed unit(s) an Ambush can conceivably occur.

 

Det här är alltså oberoende av terräng...

Ok felspelat sen ASL:s begynnelse.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...