Jump to content

När och varför började ni spela ASL?


Magnusnod

Recommended Posts

Jag blev lite nyfiken på hur länge ni där ute i landet har vigt era liv åt ASL och varför ni började spela?

 

Själv började jag för drygt ett år sen, körde första scenariot nån gång kring årsskiftet 2012/2013 mot en annan novis. Tidigare har jag och min spelpartner mest kört eurogames, efter vi hade hittat Twilight Struggle och spelat det en del började jag fundera över det här med krigsspel. Jag frågade min kompis om han skulle vara intresserad av att sätta sig in i något maffigare spel, vilket han gärna ville. Efter att ha kollat runt en del på nätet kunde jag stilla konstatera att det där spelet som hette ASL verkade ha störst möjligheter att göra allt det där man vill göra när man ska panga på sin vän. Så jag frågade min kompis om han ville göra något som mostvarade att ta en juristexamen utan att få något av det som följer med en sån, som ära, ryktbarhet och en fet lön. Och visst det kunde han tänka sig. Så jag skaffade SK1 och sen har det bara rullat på!

Link to comment
Share on other sites

Efter att ha prövat lite Squad Leader (sent 80-tal) spelade jag inte så mycket renodlade krigsspel under 90-talet, mer figurspel a la GW. När jag tidigt 2000-tal slutade sitta i föreningsstyrelser och behövde fokusera mer på mig själv och ha kul med spel hoppade jag på ASL.

 

Spelade med någon som kallas för Carlsson på forumet (kanske är bekant :-P) Han sålde av lite gamla prylar till mig och på den vägen är det.

Link to comment
Share on other sites

Fick upp ögonen för ASL redan 1996/97 via Spel & Sånt tror jag.

Hann spela på Eda lägergård och i Scandinavian Open i Köpenhamn.

Spelade t.o.m. 2002. Sålde sedan grejerna.

Började köpa ASL igen 2007/2008 nån gång.

Började nog spela för att det var ett sådant detaljerat spel.

Link to comment
Share on other sites

Började med gamla föregångaren "squad leader" 1983 !!!

 

Köpte alla moduler o väntade o väntade på att de där japanerna skulle komma som utlovades år efter år, dessa dök aldrg upp , utan istället kom ryktena om att nu skulle det göras ett "advanced squad leader" Fa faaan..... nu vill dom bara slå mynt av ett koncept som aldrig kommer att bli klart , naturligtvis skall det väl komma en etta o en tvåa o en trea..... som en film som aldrig tar slut Rambo I,II ,III etc etc.

Men döm om min förvåning då jag någon gång mycket tidigt 1986 (tror det var januari) för första gången körde "fighting withdrawal" , vilken höjdare , jag minns speciellt ROF-regeln o att man nu kunde skjuta på folk under deras flyttfas...... fantastiskt, i gamla spelet så att säga , la man ut brickor där man ville att motståndaren skulle beskjutas ,men EFTER att han flyttat, man backtrackade så att säga all movement , och nu kunde man lägga "fire lanes" underbart,...ASL släpptes ju i USA någon gång under 1985 tror det var hösten.

 

Ja efter första scenariot var man helt såld har spelat regelbundet i snart 30 år , men ändå kan man inte reglerna men ändå finns det inget annat spel som är i närheten av att vara komplett.

sedan tycker jag personlligen att kampanjerna , med juvelen "red barricades" på toppen ger en helt fantastisk dimension åt ett redan fantastiskt spel.

 

Jag kan dock i mina regelmörka stunder fundera över om det inte ändå var ett enklare o mer lättintroducerat spel,,,det där "Squad leader" men jag skulle nog ändå aldrig spela ett scenario trots allt av denna gamla relik , jag misstänker att det endast är ett romantiskt skimmer som ligger över "squad leader".

Link to comment
Share on other sites

Första gången jag spelade Squad Leader var nån gång på 80-talet, jag gissar runt 82-83. Vi spelade Guards Counterattack och mitt första slag var 1,1. :D

 

Jag tyckte det var superroligt, men vid den tidpunkten blev det mer rollspel och inte Squad Leader speciellt ofta.

 

När jag flyttade hemifrån 1990 så började vi spela mer regelbundet, sen köpte jag allt som var utgivet. Kände Thomas Gunnarsson på Tradition och fick ett kanonpris på allt som hade getts ut. Vi började att läsa ASL-reglerna, men oftare blev det nån specialvariant av Squad Leader på nya fräna kartor med egna scenarion där vi slumpade fram styrkor och kartor. Inte så historiskt, men vi hade jäklig kul!

 

Sen kom bygga bo-fasen med flickvän och barn... Hade en längre paus och försökte ta upp spelandet igen runt 95-96 med några kampanjer etc. Det gick långsamt. Minns fortfarande hur vi ändrade regler för att vi inte tyckte om alla regler. En dum idé. (Speciellt minns jag att vi tog bort dimman i KGP - Den var ju bara jobbig! :D )

 

Först 1999 kom jag igång på allvar och har varit aktiv sedan dess.

 

Min första turnering blev Köpenhamn 2003, samma år startade jag ASLSweden och Trojan Games. Efter det har det blivit regelbundna besök på ASO, SAT, Friendly Fire och Arnhem. Och 2012 satte vi ju igång Supporting Fire här i Borås!

 

 

Att lära sig reglerna är ju oftast det svåra i spelet. Mitt tips är att man skriver ner alla frågor under spel, sedan letar man svaren efter partiet. Och det man inte hittar tar man upp här! :)

Jag minns tydligt hur vi i början alltid försökte lära oss reglerna under pågående spel - det blev aldrig bra. Det tog tid och blev ibland sur stämning. Bättre att använda sunt förnuft och leva med att man kanske inte alltid kan allt! ;) Men ibland är det förstås superviktigt och då är det bara att börja läsa...

Link to comment
Share on other sites

Spelade mitt första wargame 83, tror det var D-Day. Kanonkul minns jag att jag tyckte, Såg ju SL hos Tradition, men undvek det medvetet. Sen såg jag ju hur ASL började dyka upp, men samma sak, spelade andra wargames, kan ha varit 1990 skaffade då AHs Panzer leader, tyckte väl att det var sådär pansaret tycktes alltid gömma sig för att inte bli söderskjutet.

 

1992 så tänkte jag äsch jag köper väl SL, spelade scenario 1 och 2, tyckte det var OK men inte mer, i klass med Panzer leader minns jag att jag tyckte, men sen kom jag till scenario 4, OBA samt landsbygd, wowkänslan var tydlig.

Hittade i samma veva samma FTF motståndare som jag fortfarande regelbundet spelar med och vi tog oss under under några år igenom SL + alla 3 gametterna samt Scenario 300, men GI + Scenario 300, det är bara amerikaner och britter mot tyskar om och om igen, så vi tröttnade och spelade annat under flera år, men jag köpte upp mig på alla moduler (2 besök på the compleat strategist på Manhattan), fortsatte att köpa allt officiellt inklusive SK serien och en dag 2007 så tyckte vi att det var dags att plocka upp den fallna manteln. Läste igenom regelboken för SK1 och det kändes bekant, största skillnaden var givetvis hus den defensiva eldgivningen fungerade. Spelade oss igenom SK1 och gick vidare till stora regelboken. Har nu 2 olika FTF motsåndare som jag normalt träffar 2 kvällar i veckan och sen lite VASL, risken är att man blir lite mätt på spelet, det gället att balansera, men ikväll är det dags igen!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...