Jump to content

Scenario design


ago

Recommended Posts

Hej

 

Jag har hittat lite fakta som skulle kunna bli ett bra scenario. Men jag har ingen vidare erfarenhet, skulle behöva lite tips och råd från alla rutinerade designers.

 

Vilka är de vanligaste felen man gör?

Hur historisk ska man vara?

Styrkefördelning?

Overlays?

 

och så vidare, alla råd mottages tacksamt.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Hej

 

Jag har hittat lite fakta som skulle kunna bli ett bra scenario. Men jag har ingen vidare erfarenhet, skulle behöva lite tips och råd från alla rutinerade designers.

 

Vilka är de vanligaste felen man gör?

Hur historisk ska man vara?

Styrkefördelning?

Overlays?

 

och så vidare, alla råd mottages tacksamt.

 

 

 

Rätt svepande frågor, som är svåra att svara på utan att skriva en bok.

 

Överlag är problemet att scenariodesigners inte är beredda på hur mycket jobb det är med att få något bra. Att dra upp huvudriktlinjerna (med OB, VC och kartor) och läsa på lite snabbt om en strid tills man kan tro att man är "nästan klar" kanske tar 10% av tiden. De resterande 90% spenderas på att läsa på mer, slipa, förbättra och speltesta. Många tröttnar när de gjort 15% av jobbet, skulle jag tro.

 

Jag kan i alla fall dra några exempel på vanliga fel:

  • Man gör klart scenario ASL-mässigt innan man läst på tillräckligt om den historiska situationen. Således blir scenario ohistoriskt, och det helt utan anledning. Ofta är det ju detaljer i den historiska beskrivningen som ger krydda åt scenariot.
  • Tvetydiga eller krångliga SSRer och VC.
  • Icke-standardformuleringar i SSRer och VC, och fel ordning på SSRer.
  • SSRer utan märkbar effekt på spelet.
  • För många SSRer.
  • Obalanserade scenarion.
  • Konstig timing på förstärkningar, eller för mycket/för lite tid.
  • För många ledare och/eller SWs, speciellt för ryssar. Man glömmer bort LG.
  • För mycket elittrupper och för bra ledare.
  • Slarv med historisk efterforskning, så att scenariot innehåller historiska fel utan att det blir roligare/bättre i ett spelperspektiv.
  • Dåligt flyt och språk i den historiska texten.
  • Dålig engelska över lag.
  • Motvilja att skrota ett scenario som inte funkar.
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...