Jump to content

Supporting Fire 2013, 15-17 November


carlsson

Recommended Posts

Welcome to Supporting Fire 2013!


This year the second edition of Supporting Fire will take place November 15th to 17th, in the town of Borås, Sweden. As last year we have booked the Gaming Club Armagedon for the weekend. In the facilities we have a shower, a kiosk, and lot of room to play and sleep.


Friday 15/11

1300 Tournament site opens

1300–1500 Player registration

1500–1930 Round 1

2000–0000 Round 2


Saturday 16/11

0900–1600 Round 3

1600–0000 Round 4


Sunday 17/11

0800–1330 Round 5

1330–1345 Result & Prices

1345 Tournament ends



So far we have prizes from MMP, Bounding Fire, Critical Hit, Le Franc Tireur and Friendly Fire. Hopefully and very likely we will also have some more nice prizes.



For more information and registration, please visit our homepage: www.supportingfire.com



Hope to see you in November!


Roll low,

Andreas Carlsson and Mattias Bergwall
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Oj, internationell uppställning alltså!

 

Jag vet att jag snackade med dig om det som snabbast, Carlsson, men jag känner återigen lite tvivel. Turneringen känns ganska seriös och jag är rädd för att sabba upplevelsen för de andra deltagarna genom att inte ha tillräcklig regelkunskap. Det jag har kvar att införliva i spelet är kanoner och pansar, vilka jag misstänker kommer kunna förekomma i turneringsscenariona. Risken finns alltså att jag exempelvis inte kommer kunna använda ev. pansar för att jag helt enkelt inte känner till reglerna.

 

Jag tänker hur som att jag passar på att ventilera frågan här, där flera av de tänkta deltagarna säkert är medlemmar;

 

Hur ställer ni er till regelnoviser i turneringar?

 

/Magnus

Edited by Magnusnod
Link to comment
Share on other sites

Enligt min åsikt är att åka på turneringar och spela ett av dom bättre sättet att lära sig reglerna på.

 

Min medverkan i år är f.n. osäker, men eventuellt så kommer jag att deltaga på lördagen så skulle kunna vara öppen för ett (eller flera) scenarion

utanför turneringen om intresse finns - men som sagt min medverkan är in 100% f.n.

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker absolut du skall vara med Magnus. Den absoluta majoriteten av deltagarna på sådana här tillställningar tycker det är väldigt roligt med nya spelare. Dessutom kommer du att märka att nästan alla frågar om regler under spelets gång. Detta är ett komplext spel, och endast ett fåtal spelare har koll på allt.

 

Jag hoppas verkligen du ger detta en chans, du kommer inte att ångra dig.

 

/Erik

Link to comment
Share on other sites

Tjena Magnus!

 

Håller med övriga - Klart att du ska komma!

 

Du och Love var ju med på Kickoffen - hur upplevde du det? Kände du att dina motspelare ratade dig för att du inte var perfekt på reglerna? Faktum är att det är samma sak på en turnering. ASL-spelare är otroligt ödmjuka och generösa med att lära ut regler, så länge man är tydlig från början med att man är ganska ny.

Vi har nämligen alla samma mål - att göra hobbyn större!

 

Första gången jag åkte på turnering (Köpenhamn 2003) var jag sjävklart nervös och fundersam på mina regelkunskaper etc. Detta var jag tydlig med mot mina motståndare och rundorna blev därefter - Roliga och sociala! Jag lärde mig väldigt mycket nya regler, men också att regelkunskapen inte alls är så hög som man kan tro. Jag kom också till insikt att turneringar är otroligt roligt!

 

Här är för övrigt en AAR från Köpenhamn 2004 (saknar bilder dock). Mitt andra år på ASO och fortfarande hyfsat färsk i turneringsvärlden.

 

Vill avsluta med att förklara hur motståndarna väljs (så här görs på det 90% av alla turneringar så vitt jag vet):

Alla spelare har en rating, mellan 1000-2000 för tillfället. En normalkunnig spelare har rating 1500. Nya spelare får rating 1200 om jag minns rätt. Här är ett exempel på rating: http://www.asl-area.org/Area.html

Första rundan slumpas som så att man delar alla deltagarna i två pooler; Den övre halva med bäst poäng, samt den undre halvan med sämst poäng. Sedan slumpar man spelare från den övre halvan mot spelare från den nedre halvan.

Effekten av detta blir att första matchen i turneringen får man alltid möta bättre spelare än sig själv. Efter det möter man alltid spelare som har förlorat eller vunnit lika många matcher som sig själv. Ett system som är väl utbrett inte bara i ASL-världen.

För att ta fram vinnare som har lika många vinster så använder man det som kallas för tie-break. Olika turneringar har olika tie-breaks, t ex den som förlorade senast eller den som har högst index i rating (skillnad mellan sin egen rating och sina motståndares).

Det kan vara bekvämt att förstå och veta hur detta funkar. Någon som har något att tillägga?

 

 

Kom till turneringen och ta med Love - om ni inte är nöjda betalar jag personligen era avgifter! ;)

Link to comment
Share on other sites

Tack för repsonsen på min fundering. Min upplevelse av ASL-communityt är, precis som ni beskriver, att det är öppet och väldigt välkomnande mot nybörjare. Skönt att höra att denna mentalitet även genomsyrar mångas inställning under turnering. Det får till att bli en anmälan! Jag ska försöka få med mig Love med :)

 

Jag har en fundering till: Om jag, mot förmodan, inte skulle lyckas komma till första rundan på fredagen har ni då något sätt att lösa frånvaro under enstaka omgångar?

Link to comment
Share on other sites

Jag har en fundering till: Om jag, mot förmodan, inte skulle lyckas komma till första rundan på fredagen har ni då något sätt att lösa frånvaro under enstaka omgångar?

Ja, vi har redan en eller två till som kan ha detta problem. Så länge vi får reda på det senast torsdagen innan turneringen så är det inga problem.

 

Kul att höra för övrigt!

Link to comment
Share on other sites

Mattias, hur var det på ASLOK ? Har försökt leta information bl.a. på Gamesquad men har t.ex. inte hittat namn på vinnare eller dylikt. Berätta gärna, alltid kul att höra vad som händer i centrumet av ASL gemenskapen.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Fråga mig på Supporting Fire så ska jag berätta. smile.png

 

 

Absolut. Tänker även fråga om du känner till någon trevlig spelare från Virginia (åker dit på semester i sommar), som kan tänkas vilja spela ett parti ASL med en utlänning.

Vet t.ex. att FB:s skapare Bill Cirillo bor där.

Link to comment
Share on other sites

TACK

 

Det var lika trevligt som det alltid är, otroligt trevliga med/mot spelare. God mat, bra Pre-game info och som alltid fantastiska lokaler. Ganska nöjd med mitt spel förutom i sista rundan (mot Bergwall) då jag gjorde många misstag. Kanske beroende på " mental fatigue" efter alla speltimmar.

 

Vi ses snart igen.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Vill bara instämma med övriga. Toppenarrangemang smile.png

Grattis till Derek, som uppvisade en adrenalinskakande hand efter vad jag förstår måste ha varit ett tufft finalparti mot Andreas.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 1 month later...

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...