Jump to content

Redigera inlägg


Mattias Rönnblom

Recommended Posts

Jag är inte så förtjust att det finns möjlighet att i efterhand redigera inlägg. Ändra uppfattning, ångra sig och rätta fel kan man naturligtvis göra, men jag skulle önska att det skedde genom nya inlägg. Annars riskerar kommentarer till redigerade inlägg att bli av yxskaft-typ.

 

Går det att slå av denna möjlighet? Vad tycker ni andra?

Link to comment
Share on other sites

Jag håller med om att det inte är passande att ändra ett inläggs innebörd för att man ändrar sin åsikt. Jag vet inte om du reagerade precis som jag när Patrik ändrade åsikt om Paradox utsagor om dataspel. I vilket fall som helst tog det udden av en eventuell efterläsning av diskussionen.

 

Men, jag tycker inte vi ska ta bort ändra funktionen. Bara vi håller någorlunda koll på att vi ska vara restriktiva med den är det helt OK.

Link to comment
Share on other sites

Vissa andra forum har som metod att man inte får ta bort när man redigerar inlägg utan enbart lägga till förtydliganden.

 

Edit: Oftast med en avvikande färg och med kommentaren "Edit:"

 

Åsiktsändringar, ny information o dyl bör lämpligast läggas till i ett svar på inlägget.

 

Det hela är ju en fråga om netikett hur man skall/bör göra. Eftersom detta forum är ganska löst modererat kanske vi borde få upp en handbok/regelverk hur man skall besvara/editera inlägg.

Edited by Brain
Link to comment
Share on other sites

Jag har nu ändrat editeringstiden till 30 minuter. Den stod på 1200 minuter av någon anledning...

 

Det vore fränt om man kunde se exakt VAD som var ändrat, det är möjligt att det går i en nyare version av forumet, eller med nån plugin. Hinner dock inte kolla på det nu.

Link to comment
Share on other sites

Jag håller med om att det inte är passande att ändra ett inläggs innebörd för att man ändrar sin åsikt. Jag vet inte om du reagerade precis som jag när Patrik ändrade åsikt om Paradox utsagor om dataspel. I vilket fall som helst tog det udden av en eventuell efterläsning av diskussionen.

Jag blir lite överraskad; om någon håller koll så har ni säkert lagt märke till att jag ganska ofta ändrar i inlägg - oftast p.g.a. felstavningar, sakfel, m.m. En av anledningarna är att hålla ned antalet inlägg då jag har sett andra forum där reglerna säger att man ska ändra hellre än att skriva ett nytt inlägg. YMMV. Jag tycker naturligtvis att möjligheten till att redigera skall vara kvar, och det vore bra att även kunna ta bort ett inlägg helt när man inser att man har skrivit något helt galet (t.ex. i fel forum).

 

Vad gäller diskussionen om dator-SL så ändrade jag inlägget av den anledning som står: efter att ha funderat en stund så beslöt jag mig för att inte döma Paradox på förhand, utan att försöka vara konstruktiv i stället för negativ. Om det är någon som reagerade negativt så var det definitivt inte avsikten, och jag skulle vara tacksam om ni kunde förklara vad ni tycker är opassande så att jag inte gör bort mig fler gånger!

 

Om det var någon som inte hann läsa den ursprungliga texten så gick det ut på ett frustrerat "Argh!" eftersom Paradox inte brukar få till det där "lilla extra". Spelen ser bra ut, är väldigt tilltalande och lockande, men visar sig ofta ha problem som uppenbarar sig när man har spenderat 20-30 timmar och kommit en bit in i ett scenario. Att spela ett Paradox-spel i version 1.0 är alltså rätt så frustrerande.

Link to comment
Share on other sites

Vad gäller diskussionen om dator-SL så ändrade jag inlägget av den anledning som står: efter att ha funderat en stund så beslöt jag mig för att inte döma Paradox på förhand, utan att försöka vara konstruktiv i stället för negativ. Om det är någon som reagerade negativt så var det definitivt inte avsikten, och jag skulle vara tacksam om ni kunde förklara vad ni tycker är opassande så att jag inte gör bort mig fler gånger!

 

Jag ska inte sticka under stolen med att jag inte tror att Paradox kommer att lyckas göra ett dataspel av ASL. Det kommer på sin höjd bli ett dataspel som handlar om samma sak som ASL handlar om, och det är allt. Jag tyckte ditt första nu utsuddade inlägg satte fingret på spiken och det var synd att det suddades ut. Det kanske var negativt i stället för konstruktivt, men skit samma! Massor med dataspelstillverkare försöker göra om brädspel till dataspel och nästan alla misslyckas totalt! :o Hursomhelst tycker jag du varken gjort någonting opassande eller gjort bort dig. Tvärtom! :)

Link to comment
Share on other sites

Jag ska inte sticka under stolen med att jag inte tror att Paradox kommer att lyckas göra ett dataspel av ASL.

 

Frågan är om man vill att det skall göras ett dataspel som ASL?

Se tråden på marketplace, Dalmas som inte behöver ASL ftf spelare för att Combat Mission, Close Combat fyller "behovet"!?

Link to comment
Share on other sites

Jag ska inte sticka under stolen med att jag inte tror att Paradox kommer att lyckas göra ett dataspel av ASL. Det kommer på sin höjd bli ett dataspel som handlar om samma sak som ASL handlar om, och det är allt.

Kan inte annat än hålla med. Vad jag vet finns inget som säger att Paradox vill göra att dator-ASL exakt som brädspelet.

 

Det jag hoppas är att de kan göra ett bra spel, och det lär jag inte uppnå med gnäll. Jag spelar datorspel också, och ett bra spel är aldrig fel. Det är helt klart bättre än ytterligare ett misslyckat "dator-SL" i raden!

 

Jag tyckte ditt första nu utsuddade inlägg satte fingret på spiken och det var synd att det suddades ut. Det kanske var negativt i stället för konstruktivt, men skit samma! Massor med dataspelstillverkare försöker göra om brädspel till dataspel och nästan alla misslyckas totalt!  :o

Visst, det finns all anledning att vara skeptisk till att Paradox skall lyckas när så många andra misslyckas. Grejen är att Paradox länge har varit ett slags hatkärlek för mig. De har otroligt bra idéer och brukar göra väldigt mycket rätt, men med en och annan brist som ger sur eftersmak. "Hearts of Iron" är t.ex. det läckraste strategispel jag har sett på länge - om det fungerade fullt ut! Som det är nu så är det ett lockande första försök som gör att man längtar efter ett spel med samma idéer som får resten rätt också. (HoI2 är på g. Hoppas, hoppas!)

 

Jag tror alltså att Paradox har potential, men att det behövs mer för att få till något bra. Jag vill att de skall få fram ett lyckat dator-SL, och jag har en ganska god uppfattning om vad de skulle kunna förbättra. Frågan är om jag kan lyckas påverka? Jag vet inte, men alternativet är att bara resignera och acceptera en ny hatkärlek...

Link to comment
Share on other sites

Jag håller med om att det inte är passande att ändra ett inläggs innebörd för att man ändrar sin åsikt. Jag vet inte om du reagerade precis som jag när Patrik ändrade åsikt om Paradox utsagor om dataspel. I vilket fall som helst tog det udden av en eventuell efterläsning av diskussionen.

Jag blir lite överraskad; om någon håller koll så har ni säkert lagt märke till att jag ganska ofta ändrar i inlägg - oftast p.g.a. felstavningar, sakfel, m.m. En av anledningarna är att hålla ned antalet inlägg då jag har sett andra forum där reglerna säger att man ska ändra hellre än att skriva ett nytt inlägg. YMMV. Jag tycker naturligtvis att möjligheten till att redigera skall vara kvar, och det vore bra att även kunna ta bort ett inlägg helt när man inser att man har skrivit något helt galet (t.ex. i fel forum).

 

Vad gäller diskussionen om dator-SL så ändrade jag inlägget av den anledning som står: efter att ha funderat en stund så beslöt jag mig för att inte döma Paradox på förhand, utan att försöka vara konstruktiv i stället för negativ. Om det är någon som reagerade negativt så var det definitivt inte avsikten, och jag skulle vara tacksam om ni kunde förklara vad ni tycker är opassande så att jag inte gör bort mig fler gånger!

 

Om det var någon som inte hann läsa den ursprungliga texten så gick det ut på ett frustrerat "Argh!" eftersom Paradox inte brukar få till det där "lilla extra". Spelen ser bra ut, är väldigt tilltalande och lockande, men visar sig ofta ha problem som uppenbarar sig när man har spenderat 20-30 timmar och kommit en bit in i ett scenario. Att spela ett Paradox-spel i version 1.0 är alltså rätt så frustrerande.

Forum där man kan ändra inlägg måste vara en nymodighet. Jag kanske är insnöad, men inget de news-, mail-, KOM-diskussionforum (förutom dettta) jag använt de senaste 10 åren har ens tekniskt haft möjlighet att långt i efterhand ändra inlägg.

 

Det som var opassande, i mina ögon, var inte att du ändrade dig, utan på sättet det skedde. Ingen stor grej, bara lite onödigt och småirriterande. Den typen av ändringar påverkar inte bara ditt eget inlägg, utan kan få kommentarer att verka felaktiga, lösryckt, korkade etc. Som sagt. Och liknande smågrejer har väl andra gjort tidigare, tror jag.

 

För övrigt har jag ingen aning om Paradox förtjänar någon sågning eller inte, och jag förstår inte riktigt hur den diskussionen kröp in i denna tråd...

Link to comment
Share on other sites

Eller spela vidare ASL Boardgamet ;)

Varför "eller"? Brädspelet kommer jag att fortsätta spela i vilket fall, i den mån jag kan. Det betyder inte att jag inte kan ha andra nöjen också! Eller är det här ungefär som att gå ut och säga att man är bigamist?!? :D

Link to comment
Share on other sites

Forum där man kan ändra inlägg måste vara en nymodighet. Jag kanske är insnöad, men inget de news-, mail-, KOM-diskussionforum (förutom dettta) jag använt de senaste 10 åren har ens tekniskt haft möjlighet att långt i efterhand ändra inlägg.

Vet inte hur nytt det är, men du har helt rätt i att det bara förekommer på vissa forum. Skälen till det är väl snarast tekniska. Det är svårt/inte acceptabelt att anullera ett skickat mail. News bygger på mail (har jag för mig) så det kan vara tekniskt svårt av samma skäl. IRC/ICQ kan inte ändras i efterhand eftersom meddelanden skickas direkt. Det är bara på webbforum som de tekniska förutsättningarna finns.

 

Det som var opassande, i mina ögon, var inte att du ändrade dig, utan på sättet det skedde. Ingen stor grej, bara lite onödigt och småirriterande. Den typen av ändringar påverkar inte bara ditt eget inlägg, utan kan få kommentarer att verka felaktiga, lösryckt, korkade etc. Som sagt. Och liknande smågrejer har väl andra gjort tidigare, tror jag.

Den risk jag själv ser är att man försöker ändra meningen med ett inlägg för att skapa den förvirring du talar om. Det var därför jag lade till ett "[snip]" i början för att markera att inlägget hade ändrats. Det är väl också därför som forumet automatiskt markerar ändrade inlägg. Jag ville markera att inlägget var ändrat för att inte vara missledande (vilket jag tycker är den största synden) men samtidigt tyckte jag i efterhand att mina kommentarer var onödigt klumpiga, särskilt som jag beslöt mig för att försöka samarbeta med Paradox. Risken finns ju alltid att de får för sig att kolla upp det här forumet, och kanske missförstår kommentarer som "Neeeeej! Inte Paradox! De lär aldrig få till ett lyckat dator-SL!".

 

Det jag försöker säga är att jag står för det jag skrev och inte har något att dölja i det avseendet, men på samma gång känns det väldigt onödigt med ett inlägg som kan skapa missförstånd i efterhand. Jag antar att det skulle ha varit bättre att låta ursprungstexten vara kvar med en komplettering, dock.

 

För övrigt har jag ingen aning om Paradox förtjänar någon sågning eller inte, och jag förstår inte riktigt hur den diskussionen kröp in i denna tråd...

Antagligen därför att det var det som det ändrade inlägget handlade om...? ;)

 

Påpekandet är helt korrekt - diskussionen om dator-SL bör ske i den tråd som handlar om det. Att diskutera lite av det här var ett måste för att förklara vad som ändrats och varför, men det kan ju bli för mycket.

Link to comment
Share on other sites

Forum där man kan ändra inlägg måste vara en nymodighet. Jag kanske är insnöad, men inget de news-, mail-, KOM-diskussionforum (förutom dettta) jag använt de senaste 10 åren har ens tekniskt haft möjlighet att långt i efterhand ändra inlägg.

Vet inte hur nytt det är, men du har helt rätt i att det bara förekommer på vissa forum. Skälen till det är väl snarast tekniska. Det är svårt/inte acceptabelt att anullera ett skickat mail. News bygger på mail (har jag för mig) så det kan vara tekniskt svårt av samma skäl. IRC/ICQ kan inte ändras i efterhand eftersom meddelanden skickas direkt. Det är bara på webbforum som de tekniska förutsättningarna finns.

Det hade väl varit enkelt att lägga till en "replace" i NNTP? Och det hade helt klart varit enkelt att göra det i traditionella KOM-system och deras efterträdare (som t ex LysKOM). Så några större tekniska hinder finns inte, så länge systemet använder en central databas av något slag. Jag tror helt enkelt att de som designat systemen ifråga har insett att det är en dålig ide, som kommer att missbrukas. Eller att administratören ifråga inser att det är en dålig ide, och slår av funktionen.

 

Jag har ett vagt minne att det ska finnas någon "expire"-funktion i News/USENET/NNTP, som har missbrukats genom historien. Jag kan dock inte hitta något i NNTP-RFCn nu.

Link to comment
Share on other sites

Det hade väl varit enkelt att lägga till en "replace" i NNTP? Och det hade helt klart varit enkelt att göra det i traditionella KOM-system och deras efterträdare (som t ex LysKOM). Så några större tekniska hinder finns inte, så länge systemet använder en central databas av något slag.

KOM har jag aldrig använt, men efter en snabb titt är det nog möjligt. Vad gäller news så är det inte alls lika enkelt. Dels så är news distribuerat (vilket inte är ett stort hinder), dels så krävs någon slags behörighetskontroll för att kontrollera att man bara ändrar sina egna inlägg. Det är i sig ett hinder, det är många forum som inte vill tvinga medlemmar att registrera sig.

 

Jag ser som sagt en mängd tekniska hinder för att ha en sådan funktion, och jag har aldrig hört någon säga att det vore dumt med en redigeringsfunktion. I det enda fall där det varit aktuellt så är det snarare något som uppmuntrats, bl.a. för att "städa" ifall man skriver något opassande. Det kanske är så att någon guru har designar bort dessa möjligheter i många system, men det är inget jag någonsin har sett diskuteras.

Link to comment
Share on other sites

Behörighetskontroll finns redan som en utökning till NNTP. Se RFC 2980. Även utökningar för att ta bort och redigera inlägg finns, i form av bl a Supersedes: och Obsolets:-meddelande-huvuden. RFC 2076. Den uppmärksamme ser att det är J. Palme som har skrivit denna RFC:n. Jakob Palme är även upphovsmannen till det ursprungliga KOM-systemet. Så jag hade visst fel, det går att ändra inlägg även i News/USENET. I alla fall om man alla inblandade program implementerar rätt utökningar.

 

Enklare och säkrar än klartextautentisering mot en NNTP-server borde vara att helt enkelt PGP-signera sina meddelanden, och på så sätt se till att intresserade parter inte raderar fel meddelanden. Sen hoppas man bara på att alla mail/newsprogram implementerar PGP och bryr sig om rätt meddelandehuvuden.

 

Alltså, betydligt enklare än routingreglerna i ASL. Men det kanske inte säger så mycket. :-)

Link to comment
Share on other sites

Hej Flickor

 

Eftersom jag inte längre får rätta mina stavfel efter mer än 30 minuter så får jag väl radera dem istället.

Frågan är om det är bättre...

Hej tösen!

 

...eller så kan du leva med att det smyger in ett stavfel här och där.... Eller?

 

"Jag råkade sätta på vindrutetorkarna fel, så det är lika bra att skrota bilen..."

 

(Dessutom så kan du radera bara för att du är admin.)

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...