Jump to content

Välkommen till ASL Swedens forum!


carlsson

Recommended Posts

Ja, då var det då dags. Ett svenskt ASL-forum för svenska - och naturligtvis nordiska - spelare.

 

Jag har länge funderat på att skapa ett svenskt forum eftersom - tro det eller ej - det är inte alla som vill diskutera regler och dylikt på engelska. Vår hobby är kanske inte den största, men den är växande, och jag är övertygad om att vi med en svensk ASL-sajt kan sprida hobbyn ännu mer.

 

ASL Sweden kommer att bli vad vi gör det till. Vad som ligger på önskelistan från mig är:

- Modererade forum, varav några ni kan hitta under "Kategorier" här på forumet.

- AAR-sektioner. En samlingsplats med samtliga AAR's som finns på nätet. Även om det bara är länkar till andra sidor så finns det ingen sådan plats i dag.

- "ASL på svenska" - hur skriver och pratar vi med svengelska termer?

- Nybörjar-ASL. Redan på G från MMP, men vi är några stycken som har påbörjat en startversion.

- Samarbete med SVEROK

- Utbyte av annonser med SMB (Svensk Militärhistoriskt bibliotek)

- Mycket mer som jag inte kommer på just nu...

 

 

Vi har ett unikt samarbete med Trojan Games som tills vidare lagerför och säljer ASL-tillbehör över nätet. En direktlänk till butiken hittas på ASLS hemsida. Trojan Games kommer att sponsra tävlingar och arrangemang med priser.

 

Tala gärna om för intresserade kamrater att ASL Sweden finns. Ett mail kommer, när sajten står klar under våren, att spridas på diverse listor. Tills dess så är vi några luttrade som bygger upp innehållet och framtiden för ASL Sweden! Arbetet är ideellt som så mycket annat på internet, men vad gör man inte för sin hobby? ;)

 

 

Svara på detta eller skapa nya trådar. Vill du moderera ett speciellt forum så maila mig eller starta en tråd om det.

 

Med tro om en ljus och trevlig ASL-framtid!

/Andreas Carlsson, moderator för ASL Sweden :)

Link to comment
Share on other sites

Bra initiativ Andreas! Jag tror att detta kommer göra att det blir lite lättare att nå ut till dom ASL spelarna som "skulkar" omkring i bygden. Förhoppningsvis leder detta till att vi får fler spelare till dom svenska ASL träffarna.

 

/Robert

Link to comment
Share on other sites

Med tro om en ljus och trevlig ASL-framtid!

/Andreas Carlsson, moderator för ASL Sweden  :)

Det finns flera grenar av spelhobbyn som inte växt så explosionsartat som andra, flertalet andra har gjorts om eller rent utav dött ut.

 

Hoppas att denna satsning slår väl ut och stärker brädspelshobbyn (som numera mestadels består av små plast/trä figurer).

Link to comment
Share on other sites

Tjena Andreas

ett gott Intiativ- i synerhet för nya spelare som vill ha ASL-regler besvarade på

Svengelska istället för Engelska...

Man önskade att något liknade hade funnits när man själv var en ny spelare

som försökte lära sig regler.

 

mvh Melvin

Link to comment
Share on other sites

Hej

 

Bra initiativ!

Förhoppningsvis leder detta till att vi får fler spelare till dom svenska ASL träffarna.      /Robert

 

Jag hoppas ju verkligen att ASL turneringen i Göteborg återupptas :)

Kul turnering utan tidspress, fritt valt scenarios + restaurant besök med lite öldrickning - kan det bli bättre?

 

/ola

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Clifford!?

 

Hade ingen aning om att du var intresserad av ASL! Du får hänga på nästa ASL-dag på Geddon vetja! :)

 

Ang Projektor så har jag precis köpt ny och den lånar jag helst inte ut. Vi kanske kan prata om det senare, och inte här... :P

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Andreas, jag har en fråga. När man gör polls, står det någonting om ...max 10... vad betyder det? Är det så att max antalet svar i undersökningen är 10 eller? Varför jag börjar misstänka att det kan vara så är eftersom ingen poll har fått över 10 svar... :mellow:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

62 medlemmar i forumet! Mycket imponerande. Trodde faktiskt inte detta var möjligt. Det intressanta är att det fortfarande finns semi-aktiva spelare som inte registrerat sig. Undrar egentligen hur många ASL-regelböcker som sålts i Sverige ... och hur många som kommit till användning.

Link to comment
Share on other sites

Och många har nog köpt flera regelböcker. Själv har jag köpt två, min meste FtF har köpt tre. Så nog måste det ha sålts ett antal hundra i landet.

 

Sen har jag försökt hålla kontakt med folk i ex.vis Skellefteå som visat sig på listan som nybörjare. De har försvunnit utan ett spår, med grejer och allt så vitt jag vet. :(

Link to comment
Share on other sites

Jag försökte luska ut hur många som aktivt spelade ASL i Stockholm för några år sedan. På Tradition sa nån att det var kanske 20-25 stycket, då tyckte jag det verkade mycket men nu verkar det mer rimligt. :huh:

Vi borde göra en nya lista på spelare i Sverige - med uppdelning på stad.

 

Har för mig att Manlig hade något sådant på sina gamla ASL websidor.

Link to comment
Share on other sites

Eller så startar vi en riksförening för ASL-spelare i Sverige.

Då kunde vi få bidrag som skulle kunna spenderas på allt från ASL-turneringar till sponsring av gemensamma transporter till ASL-evenemang i Europa m.m.

 

Och då behövde man bara publicera medlemsmatrikeln för att kunna leta upp ASL-spelare runt om i Sverige.

Link to comment
Share on other sites

Det är på gång i Spelarguiden, kommer att utveckla den under sommaren.

 

Då plockar databasen från registreringen i forumet, och man får sedan upp var spelare i varje län bor!

 

har ni några åsikter om detta är ni välkomna att höra av er!

Link to comment
Share on other sites

Tobias jobbar ju för Sverok, så det borde gå att fixa en förening. Dubbelmedlemskap är OK, och online registrering också. FAN, dett forum kunde utan problem vara en Sverok-förening om det hade en demokratisk styrelse, som köpte webplats av Trojan Games.

 

Carlsson som orförande!

 

Bidrag till resor är en bra idé. Lite småpriser likaså.

 

Janusz

Link to comment
Share on other sites

Vi skulle kunna ordna någon typ av konvent/årsmöte/träff tillsammans, där alla forumdeltagare kan mötas. (Stockholm Open i all ära, men fler av oss prioriterar tyvärr Lincon istället.)

 

Om någon brinner för det skulle vi kunna ge en tidning tillsammans med alla idéer som kommit upp på forumet. Tidningen skulle kunna innehålla scenarion från de av oss som tycker det är skoj.

 

(bara såhär på rak arm så gör ju faktiskt jag, Mattias R, Ola, Melvin och Peter Rogneholt scenarion, hur många är vi egentligen som gör scenarion och hur kul vore inte det om vi kunde publicera dom tillsammans? Jamenar, med regelexperter som Klas, Patrik M, Ole, Melvin, Roger, Janusz och vem vet skulle vad som helst kunna vara möjligt.)

 

:D

Link to comment
Share on other sites

Tycker att det är en lysande idé att gå med i Sverok - vi lär ju få in en del.

Det skulle kunna gå till att närvara på konventen i Sverige, vad jag vet har jag aldrig sett ASL spelas på ett konvent (och jag har varit på en hel del).

 

Tycker också att Carlsson borde bli ordförande!

Svenskamagic verkar ju fungera utmärkt som nätförening, så det borde vi också kunna!

Link to comment
Share on other sites

Tycker att det är en lysande idé att gå med i Sverok - vi lär ju få in en del.

Det skulle kunna gå till att närvara på konventen i Sverige, vad jag vet har jag aldrig sett ASL spelas på ett konvent (och jag har varit på en hel del).

 

Tycker också att Carlsson borde bli ordförande!

Svenskamagic verkar ju fungera utmärkt som nätförening, så det borde vi också kunna!

Kostar det inte att vara medlem i Sverok då ?

Medlemsavgift menar jag ?

Link to comment
Share on other sites

Det tror jag inte. Vill minnas att för varje person som löser medlemsskap i den Sverokanslutna föreningen så får man en summa av Sverok ocskå.

Dessutom så får även föreningen ett föreningsbidrag per år från Sverok också.

Link to comment
Share on other sites

Man får startbidrag på 2000:- när man startar föreningen och sedan ett verksamhetsbidrag på 40:-/år för medlemmar som är 25 år eller yngre.

Medlemskapet i Sverok kostar inget annat än att föreningen ska ha någon typ av bankkonto och skicka in en verksamhetsberättelse och medlemsförteckning en gång om året. Det där bankkontot kan vara lite spökigt att få. Alla blanketter och sådant finns på www.sverok.se .

 

SHGS (wedish Historical Games Society) håller också på och ska bilda en "distribuerad" förening.

Link to comment
Share on other sites

På 80-talet var jag en glad liten tott som inte visste nånting, ungefär ;-)

 

Det måste inte kosta att bli medlem i Sverok, t.ex. kan man bli det skriftligt, och att gå med i detta forum kan tolkas som att vilja gå med i en förening.

Vidare får man 2000:- per år för en verksamhetsberättelse (har för mig att man måste ha ett fysiskt årsmöte, men detta kan fixas på konvent) och ytterligare 40:- per medlem per år.

Sverok har tyvärr inte aktivitetsbidrag längre - dessa glada tider är förbi.

Vi har alltså inget att förlora på att starta en förening!

Utöver detta kan man vara superseriös och starta studiecirklar i kommuner, men de reglerna kan jag inte.

 

//Megaloman

Link to comment
Share on other sites

Brain och jag har redan pratat om detta, jag ska snacka mer med honom. Intentionen var aldrig att bli en förening utan mer ett "glatt gäng". Men vem har sagt att man inte kan vara både och? :D

 

Vad ska vi göra för alla fantastiska pengar?

- Bidrag till ASL-resor?

- Köpa in Starter-Kit och ha liggandes nånstans?

- Trycka t-shirts och pin's?

- Bjuda på mat på ASL-dagar?

- Nåt annat bra?

Link to comment
Share on other sites

Vad ska vi göra för alla fantastiska pengar?

- Bidrag till ASL-resor?

Blir nog svårt att få rättvist tror jag. Hur tänkte du?

- Köpa in Starter-Kit och ha liggandes nånstans?

God idé, samt porto att skicka SK till någon som ska demonstrera på annan ort.

- Trycka t-shirts och pin's?

Oh ja! Och koppar, kepsar?

- Bjuda på mat på ASL-dagar?

Mat till stora gäng blir kanske dyrt, men godis och sånt, visst.

 

Sen kunde man ju kosta på:

-annonser i speltidningar om föreningen och sammankomster.

-turneringspriser om man har god ekonomi.

Link to comment
Share on other sites

Tycker nog att vi borde anordna nåt centralt (lincon?) och där främja ASL så mycket som möjligt.

 

Håller med om att vi borde anordna något konvent tillsammans, men inte på Lincon. Lincon krockar nämligen med Sveriges idag största ASL evenemang - ASL Stockholm Open. Kanske borde vi ha det konventet till vårat officiella? :)

Link to comment
Share on other sites

Håller med om att vi borde anordna något konvent tillsammans, men inte på Lincon. Lincon krockar nämligen med Sveriges idag största ASL evenemang - ASL Stockholm Open. Kanske borde vi ha det konventet till vårat officiella?  :)

Jag antar att det är för att skilja agnarna från vetet som Stockholm Open har lagt sig samtidigt som Lincon. Dvs för att skilja ut dem som bara spelar ASL från oss som har lite bredare visioner med vårt spelande, eller...?? ;)

 

Vill man försöka nå många, fast i en "högljudd" miljö, så är det väl Lincon och Gothcon man ska satsa på (De som spelar Magic, WHFB och WH40K är ju vana att lägga ut förmögenheter på ett spel där trolkningarna av reglerna ändras hela tiden så de är väl rätt målgrupp för MMP :D Fast det är klart, GW och WotC kommer ju ut med nya grejer hela tiden ).

Vill man märkas mer så är det bättre att sprida ut sig på de mindre konventen (denna parentes är smygreklam för KonVux).

Edited by ConnyB
Link to comment
Share on other sites

Vill man försöka nå många, fast i en "högljudd" miljö, så är det väl Lincon och Gothcon man ska satsa på

Tror jag har tillräckligt med kontakter för att få in ASL på Borås SpelKonvent (Allahelgonahelgen) :P

Link to comment
Share on other sites

Jag antar att det är för att skilja agnarna från vetet som Stockholm Open har lagt sig samtidigt som Lincon. Dvs för att skilja ut dem som bara spelar ASL från oss som har lite bredare visioner med vårt spelande, eller...?? 

 

Jag vet inte varför Mel och Peter lagt Stockholm Open samtidigt som Lincon, men jag tror det berodde på att datumet var långt ifrån någon redan existerande ASL helg? :huh:

 

När det gäller agnar och vete så räknar jag alla ASL spelare som vete, varesig man spelat 1, 10 eller 1000 scenarion. :D

Link to comment
Share on other sites

Jag vet inte varför Mel och Peter lagt Stockholm Open samtidigt som Lincon, men jag tror det berodde på att datumet var långt ifrån någon redan existerande ASL helg? :huh:

Är Stockholm Open alltid förlagt på Kristi Himmelsfärd eller är det bara så i år?

 

LinCon har ju legat på Kristi Himmelsfärd i några år och innan dess låg ju SydCon under denna helgen.

 

Vet inte ifall det är gott eller ont att arrnagemangen krockar. Blir ju billigare för plånboken att ha ett evenemang istället för två under maj månad :P

Link to comment
Share on other sites

Hej Grabbar

 

Jag har en del av sanningen till varför Stockholm ASL Tournament ligger på Kristi Himmelsfärds-helgen.

Orsakerna är ungefär desamma som varför LinCon ligger den helgen, det är en lång helg med en fredag som klämdag. Om man vill få spelare från andra länder alternativt från andra delar av landet så är detta viktigt.

Det finns inte heller några andra renodlade ASL-evenemang vid den tidpunkten på året i närheten (läs Europa).

Ytterligare ett skäl var att jag resonerade som så att de flesta spelare som spelar ASL förmodligen hellre spelar i en icke "bullrig" miljö, jag kanske hade fel men i vart fall så resonerade jag så.

 

Efter att vi nu haft turneringen den helgen två år så käns det som att jag inte vill flytta den i vart fall och jag har också svårt att tro att man skulle kunna få samma uppslutning på LinCon eller GothCon ust på grund av att det är för bullrigt.

Link to comment
Share on other sites

Hej Grabbar

 

Jag är väl medveten om hur LinCon är och det var det jag grundade min uppfattning på.

Även när jag som "kid" var på dessa arrangemang tyckte jag de var för bullriga, även i de mindre lokaliteterna och den åsikten har med åren inte blivit mer tolerant på gott och ont.

Link to comment
Share on other sites

Vill man försöka nå många, fast i en "högljudd" miljö, så är det väl Lincon och Gothcon man ska satsa på

Ähum, det var visst ingen som noterade att jag skrev "högljudd", och menade med det att det är mycket annat som konkurrerar om uppmärksamheten.

 

Om det bara är ljudnivån som är problemet på Lincon så tror jag det finns ett ekofritt rum vi kan låna :D

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...