Jump to content

Fire lane vs. RF


Magnusnod

Recommended Posts

Av någon anledning har jag fått för mig att Firelanes fungerar som en utspridd och försvagad Residual Fire. Det här antagandet förstärktes idag då jag lästa följande i en forumtråd på BGG "Residual leaves a larger FP strengh attack in a specific hex (or location), while a FL leaves a smaller FP strength attack along some line (hexes or alternate grain locations) attacking anything crossing any of that line."

 

Samtidigt hittar jag inget stöd för detta i reglerna, vilka känns ganska rättfram kring detta. Residual Fire baseras så som det beskrivs i 8.2 "...a Residual FP counter equal to half (up to a maximum of 12 after adjustment as per 8.26; FRD) of the highest IFT FP column used for that attack." Alltså RF-värdet blir den IFT FP som hexagonen utsätts för / 2 (FRD).

 

Fire Lanes å andra sidan utgår inte, om jag förstår det rätt, från en halverad IFT FP. Istället landar Fire Lane-värdet en IFT FP-kolumn ner från MGns ursprungliga IFT-kolumn. 9.22 "A Fire Lane Residual FP is equal to the FP column to the left of the FP column normally used by that MG's FP."

 

Så som jag förstår det är alltså påståendet från BGG och mitt eget antagande att Fire Lanes utgör en svagare men mer ustpridd form av Residual Fire felaktigt (i en attack där endast en MG används)?

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...