Jump to content

B10.1 interpretation ?


Klas Malmström
 Share

Recommended Posts

Är intresserad av tolkningar av B10.1.

 

Speciellt denna delen:

"Other terrain (e.g., grain, brush, woods, building) is at the higher level throughout the entire depiction of the terrain in question, even if it appears to be rising from the lower level portion of the hill hex."

 

T.ex., i illustratione nedan, är grain i hex DD8 (som LOS går igenom):

1) 1.5 level hög, reser sig från Level 0, därmed är endast en Hindrance till LOS; eller

2) 0.5 level hög, reser sig från Level 1, därmed är LOS blockerad eftersom det under grain finns en Level 1 Hill även där det ser som om grain är ritad på Level 0.

 

 

http://i215.photobucket.com/albums/cc150/klasmalmstrom/Illustrations/Illustration_027.gif

Link to comment
Share on other sites

Jaha du.

Jag vet ingen som skulle spela det på annat sätt än att grain i ditt exempel enbart hindrar, och enbart 0,5 nivåer högre än samma nivå som t ex CC8.

 

Det är extra tydligt att det också är avsikten, eftersom dom har ritat kullen i grainens hål, för att förtydliga kullens dragning. Här skulle behöas en förtydling av reglerna.

När jag läser B10.1 utan att tänka för mycket så tolkar jag "of the terrain in question" som "kullen"...

 

För övrigt; Är du säker på att du inte blandat ihop level 0 och 1 i dina exempel?

Link to comment
Share on other sites

Jag vet ingen som skulle spela det på annat sätt än att grain i ditt exempel enbart hindrar, och enbart 0,5 nivåer högre än samma nivå som t ex CC8.

Antagligen, men jag är mest intresserad av att veta vad ni tycker/tror/anser att B10.1 egentligen säger i sin nuvarande form - inte vad den borde säga eller hur man antagligen

spelar det.

 

Det kan komma errata till B10.1 i nästa Journal och jag har en dispyt med en person om vad B10.1 säger nu och det kan han betydelse hur erratan till B10.1 formuleras.

 

Jag skulle nog ha använt ett exempel där crest lines in syns alls.

 

 

För övrigt; Är du säker på att du inte blandat ihop level 0 och 1 i dina exempel?

Nej det tror jag inte - vad tänker du på ?

Link to comment
Share on other sites

Som jag läser regeln är LOS blockad i exemplet, dvs alt 2, inget snack

Håller med, men jag skulle inte spela så i det givna exemplet. Regeln skulle behöva ett [EXC.] för hexes som ser ut som i exemplet. Då kan man ju io.f.s börja tjafsa om hurvida den dolda crestlinjen går som ett rakt streck, eller om den följer en radie :rolleyes: .

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
×
  • Create New...