Jump to content

STAVKA Quarters, 21-23 Oktober


CTABKA

Recommended Posts

Hej i Mumindalen,

 

Kommer ha en spelträff hemma hos mig i Högdalen om 8 veckor, 21-23 Oktober (vecka 42).

 

Start fredag från klockan 12:00 till söndag kväll/natt det kommer komma runt 6-10 ASL spelare och en eller två hundar Uppemot 8 personer kan sova över.

 

 

Mat kommer att serveras (frukost och middag)under helgen.

Vissa kommer att vara där hela helgen, medans andra endast kommer förbi och spelar ett scenario eller två.

 

Vi klarar utan problem av att vara 10 spelare per dag, har 4 väl belysta rum med 4 bra bord att spela på (och tio stolar)

Det enda man kan tänkas behöva ha med sig är tärningar + torn, tillgång till dusch och dylika bestyr finns att tillgå.

 

Eftersom det finns en dubbel uppsättning på det mesta och fyra uppsättningar av kartor så

kommer det garanterat att täcka alla behov (vi kommer även ha tillgång till fem olika Info lådor).

 

Hoppas att ett antal nybörjare har för tredje ggn lust att komma och spela mot oss gamlingar, scenariorna

är det bara att välja fritt från de dryga 2000 man besitter nersorterat i ett 20 tal pärmar, kommer att ha ett

dussintals scenarior framlagda som förslag, bland annat såsom scenariorna för ASL Grenadier, Hergarten 11-13 Nov.

 

Om det låter intressant anmäl dig till mig per telefon 076 0517027.

Link to comment
Share on other sites

Kan ngn lägga upp datumet i kalendern, har lärt mig att det int sker automatiskt ;)

 

Och även för ASL Grenadier - Deutschland 11-13 Nov. skulle vara passande för i år.

 

Tack/Mel

Edited by CTABKA
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Klart.

Tack, notera att ASL helgen går av stapeln om 6 helger 23-25 November.

 

Kommer att ha en speldag den 15 Oktober 10:00 - 00:00 i stockholm innerstad med spel av icke ASL spel för den andra gången i år

- The revivial of CSS - spelträffar, förra gången var vi 12 st, vi får plats med några till, vi käkar gemmensam middag

på Viet-Cong krogen i närheten :D, hör av dig om du är intresserad.

Link to comment
Share on other sites

CSS? :huh:

Här följer en förklaring, det anordnades även ett årsmöte per år som var som ett litet spelkonvent bland de första för krigsspelare,

Peter Englund har varit medlem och designade typ ng´t nappeslag för de frälsta, men han är tydligen ordförande för någon skum bokklubb nuförtiden :D

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

CSS-NEWS. Nr 3/91. A4, 18 s. 60:- för 4 nr. Stockholmsföreningen CSS, Conflict Simulation Sweden, är såvitt jag vet Sveriges äldsta spelförening. Den startades på 70-talet och var då renodlat inriktad på konfliktspel. Nuförtiden är även många rollspelare med och dessutom är CSS ett eldorado för Stockholms brädspelare, mycket tack vare eldsjälen Michael Pragman. Är du intresserad av Axis & Allies, 1830, Diplomacy, Titan eller Brittania och bor i Stockholm är medlemskap i CSS nästan ett måste.

CSS-News är huvudsakligen ett medlemsblad med föreningsnytt och annonser, men innehåller ofta riktigt matnyttiga artiklar som detta nummers stora och välskrivna artikel om krigsspel på dator och kompletta konfliktspel, Myrornas krig. Varje år brukar CSS-News innehålla ett komplett spel (det var t.ex. CSS som skrev My Little Pony - rollspelet). CSS-News innehåller också vanligen recensioner och bra artiklar om strategi- och konfliktspel, och då och då även en och annan rollspelsrelaterad artikel.

 

Spalten skrevs av Johan Anglemark.

Link to comment
Share on other sites

Michael Pragman? Är detta möjligtvis Michael Pargman?

 

 

 

Här följer en förklaring, det anordnades även ett årsmöte per år som var som ett litet spelkonvent bland de första för krigsspelare,

Peter Englund har varit medlem och designade typ ng´t nappeslag för de frälsta, men han är tydligen ordförande för någon skum bokklubb nuförtiden :D

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

CSS-NEWS. Nr 3/91. A4, 18 s. 60:- för 4 nr. Stockholmsföreningen CSS, Conflict Simulation Sweden, är såvitt jag vet Sveriges äldsta spelförening. Den startades på 70-talet och var då renodlat inriktad på konfliktspel. Nuförtiden är även många rollspelare med och dessutom är CSS ett eldorado för Stockholms brädspelare, mycket tack vare eldsjälen Michael Pragman. Är du intresserad av Axis & Allies, 1830, Diplomacy, Titan eller Brittania och bor i Stockholm är medlemskap i CSS nästan ett måste.

CSS-News är huvudsakligen ett medlemsblad med föreningsnytt och annonser, men innehåller ofta riktigt matnyttiga artiklar som detta nummers stora och välskrivna artikel om krigsspel på dator och kompletta konfliktspel, Myrornas krig. Varje år brukar CSS-News innehålla ett komplett spel (det var t.ex. CSS som skrev My Little Pony - rollspelet). CSS-News innehåller också vanligen recensioner och bra artiklar om strategi- och konfliktspel, och då och då även en och annan rollspelsrelaterad artikel.

 

Spalten skrevs av Johan Anglemark.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Visst, bröderna Pargman anordnade flertal TITAN turneringar på 90-talet, undrar om de som vi

andra tycker att nytrycket av spelet är misslyckat jämfört med orginalet.

 

Träffade Pargman igår och nämnde att han dykt upp på forumet här. Han har ju själv endast spelat något enstaka parti ASL, så han blev lite förvånad. Han spelar fortfarande boardgames, men tycker numera bäst om 18XX-serien.

 

Vad tycker du var sämre med reprinten av Titan? Själv spelar jag bara på det nya brädet. Tycker känslan är helt överlägsen.

Link to comment
Share on other sites

Träffade Pargman igår och nämnde att han dykt upp på forumet här. Han har ju själv endast spelat något enstaka parti ASL, så han blev lite förvånad. Han spelar fortfarande boardgames, men tycker numera bäst om 18XX-serien.

 

Vad tycker du var sämre med reprinten av Titan? Själv spelar jag bara på det nya brädet. Tycker känslan är helt överlägsen.

Vi tycker känslan är överlägset dålig, hur det kan komma sig är lite av en gåta ;)

 

OK, Den gamla kartan får ett toppbetyg på 10, allt övrigt material får ett betyg mellan 8-10 [EXC: skadebrickorna]

 

- Den nya kartan får minus poäng för att vara uppblåst i sin förstorning, för mörk och tråkig med ett "suddigt" pixelutseende, till sist kommer kartan i två "taskiga delar" det är som att ta två klumpsteg bakåt,

 

- de nya brickorna är allt för tjocka - tar för mycket plats, och enformiga ej längre unika,

- nya brickorna är även oklara i färgsättning och med ett tråkigt fulpixlat-utseende,

- tärningarna som man erhåller har siffror ej prickar - fick antagligen dessa osäljbara sex-sidiga tärningarna billigt från återförsäljaren,

- spelet innehåller fortfarande skadebrickor - som ingen jag känner spelar med, jo, förutom bröderna Pargman tills vi träffades då slutade de tvärt med dem.

- sorteringsanordningen i lådan är kass, kunde ha varit bättre men då hade det bara varit mindre kass,

- på A4-stridskartorna har de klantat till det med att ha mindre boxar för Turn Record Chart och introducerar en liten Turn Bricka som ska användas , samtidigt ändrar de på regel A10.5, det fanns inget fel på den gamla regeln då försvaren använde sin Legion flagg som Turn marker - nu får den ej plats i de små rutorna,

- etc, finns säkert något mer jag missat, la undan den innan man upptäckte något mer, D. Trampier, B. Shelley, Dale Sheaffer, K. Nishiuye är/var layout mästare för de gamla spelet, de två nya ersättarna M. Doyle och K. Miller har misslyckats grovt,

 

Ok, det positivt med det nya speltrycket är förutom att man kan köpa ett utmärkt bra spel är att e-bay priserna på det gamla spelet sjunker, regelboken är mer pedagogiskt utformad men för sin tid var den gamla på 12 sidor duktigt genombearbetad och väldigt bra skriven.

Battlelands/brickorna är av bättre material kvalitet än det som trycktes ca 25 år tidigare.

 

Vad tycker du var sämre med reprinten av Titan?
Hoppas jag var tydlig.
Link to comment
Share on other sites

Du var mycket tydlig, det uppskattas.

 

Jag håller dock inte med i din kritik, men jag har absolut inget objektivt att anföra, det är bara skillnad på smak.

Subjektiva anföranden är ofta mer intressanta som i detta fall, tex. symbolerna för Legion flaggorna till det

nya spelet är urtrista och intetsägande i sitt val av symboler, de gamla symbolerna var mycket mer klassiska eller fantasirika.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Vilka var där?

 

Vad spelades?

 

/M

 

Under fredag dag var jag och Johan Fröding där och spelade två partier Hammer of the scots. Vid fyratiden kom Mel dit och då blev det hårdträning inför Grenadier. Under lördagen var det jag, Mel och Tristan som lirade och försökte förbereda Tristan inför stockholm 2012. På söndagen var det Mel Patrik H och någon till.. Kunde själv inte delta på söndagen. Allt som allt var det få spelare vilket var synd. Många fick förhinder i sista sekund. Vi som var där hade iaf trevligt. Finsprit och finspel, vad kan gå fel?

Link to comment
Share on other sites

På torsdagen tjuvstartade jag och Fröding med två spelade scenarior, på fredagen spelades två partier Hammer of the Scots och två partier Titan (1st ed), och ett hyfsat stort ASL scenario, på Lördagen spelade två ASL scenarior, på Söndagen två ASL scenarior, på måndagen ett ASL scenario, och på Onsdag kom eftersläntraren Ola och spelade ett trevligt scenario (hans eget) med mig, totalt blev vi 8 spelare om man räknar med Ola.

 

Jag blev högst rankad med 7-2 segrar, och Peyre god två med 4-3 segrar.

Edited by CTABKA
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...