Jump to content

Friendly Fire 2011 2-4 september


Mattias Rönnblom

Recommended Posts

Bilderna är från VASL-tillägget.

http://i215.photobucket.com/albums/cc150/klasmalmstrom/Illustrations/Illustration_024.gif

 

För Kanonwagen AC gälller dessutom följande (om jag minns korrekt):

MA (37mm) kan ej skjuta mot mål inom VCA om målet är på samma eller lägre nivå än kanonen.

När TCA = VCA så räknas rear på tornet som Unarmored.

 

Tackar! Vad jag inte riktigt greppar är: CMG, VCA only ? Om nu kulsprutan sitter coaxial och snurrar med tornet, varför kan den då inte skjuta om tornet stär utanför VCA ?

Link to comment
Share on other sites

Tackar! Vad jag inte riktigt greppar är: CMG, VCA only ? Om nu kulsprutan sitter coaxial och snurrar med tornet, varför kan den då inte skjuta om tornet stär utanför VCA ?

Nja, jag tror att det är en CMG som är monterad på chassit och inte på tornet. Att den är klassad som CMG och inte BMG gör att den har lite längre räckvidd och att den kan skjuta när fordonet är Hull Down. Så den kan alltid skjuta genom VCA oavsett hur tornet är vridet.

 

Jag har inte motsvarande kapitel H för dessa fordon, men Mattias kanske kan bekräfta?

Link to comment
Share on other sites

Nja, jag tror att det är en CMG som är monterad på chassit och inte på tornet. Att den är klassad som CMG och inte BMG gör att den har lite längre räckvidd och att den kan skjuta när fordonet är Hull Down. Så den kan alltid skjuta genom VCA oavsett hur tornet är vridet.

 

Jag har inte motsvarande kapitel H för dessa fordon, men Mattias kanske kan bekräfta?

Text från Blood & Jungle

 

1. Alvis-Straussler AC3D

The Dutch ordered 12 armored cars for the KNIL in 1936 from the British based company Alvis-Straussler. They were delivered in 1937. The AC3Ds were a 4x4 design with advanced 4-wheel steering and somewhat similar to the German PSW 222. One drawback was the availability of spare parts due to the limited production. The vehicles were purchased without weapons which were installed by the KNIL. The armament consisted of a coaxial.50-cal and a bow mounted 6.5mm machinegun. The AC3Ds were assigned to the cavalry regiments on Java in mixed companies with the M3Al Scout Car.

 

* See also Allied Minor Vehicle Note V, Chinese F.

 

* When using the AP To Kill Table the CMG uses the 12.7 column.

 

 

4. Kanonwagen Armored Car

The KNIL Marine Battalion in Eastern Java converted three overvalwagens into 'kanonwagens'. The vehicles were converted by the addition of old Gericke Model 1885 Navy 37mm guns. They were mounted in the rear of the vehicle with a front shield. The guns had a slow rate of fire, and the crew was exposed when the turret was facing directly forward. A medium machinegun, as in the APC version, remained in the coaxial position. At least one of these vehicles engaged Japanese forces near Surabaya.

 

* See also BFP Allied Minors Vehicle Note A, Allied Minor V, Chinese F.

 

* The MA may not fire at a target that lies within the VCA and is also at the same or a lower level than the firer - as indicated on the counter by "VCAMA: VCA=<level NA" .

 

* CMG may only fire within VCA.

 

* The rear turret is unarmored when the TCA is aligned with the VCA.

 

PTO ALLIED MINORS MULTI-APPLICABLE VEHICLE NOTES

A. The MAa nd all MG have a B11 signified by a red B11 on the counter.

Link to comment
Share on other sites

Man behöver inte ta med några VotG-kartor heller, kan jag meddela.

Hur är det med FrF57, gäller inte City Square med TEM -1 för rutor med stor center-dot (Kommer inte framtida Action Packs att ha kartor med just sådana).

 

Jag undrar också om ss447 räknas som Elite för användande av DC?

Link to comment
Share on other sites

Hur är det med FrF57, gäller inte City Square med TEM -1 för rutor med stor center-dot (Kommer inte framtida Action Packs att ha kartor med just sådana).

 

Enligt SSR 1 så gäller regel "V10. City Squares" - så sådan hexar är som Wide City Boulevards i FrF57.

 

Vad gäller framtida AP-kartor har det visats några på GS med sådan hexar. Jag hoppas att sådan kartor inte kommer att publiceras om det inte

medföljer motsvarande errata/ändring till sektion B7.

Link to comment
Share on other sites

Enligt SSR 1 så gäller regel "V10. City Squares" - så sådan hexar är som Wide City Boulevards i FrF57.

Då har du en nyare version av scenariot än det jag har.

 

Vad gäller framtida AP-kartor har det visats några på GS med sådan hexar. Jag hoppas att sådan kartor inte kommer att publiceras om det inte

medföljer motsvarande errata/ändring till sektion B7.

Det var litegran det jag var ute och filurade på, du som har lite insyn får gärna påpeka det för högre makter.

Link to comment
Share on other sites

Tack Mattias för ett förstklassigt evenemang och till alla scenario designers som bidragit till att göra Friendly Fire till en sådan unik företeelse. Det är en fantastisk lyx att få spela så många nya bra scenarion på en turnering.

 

Grattis också till Bo för en storstilad slutseger!

Link to comment
Share on other sites

Stort tack till Mattias för ett sammantaget lyckat arrangemang! Tack Peter och Mattias för att ni skämmer bort oss med högkvalitativa scenarion, tack Pär och övriga kioskarbetande för marktjänst, tack Bo, Michael, Peter och Lars T, för att ni gjorde tillställningen lite mer internationell, tack Lars N, Janne, Antti och Tomas för att ni för in friskt blod i turneringen. Framförallt grattis till Bo för segern!

 

Ser fram emot kick offen i Borås om ett par månader. :)

Link to comment
Share on other sites

Vi behöver ha med nån som är mer aktivt inblandade i krigsspelsvängen (utanför ASL), tror jag. Fler arrangemang också, inte bara ASL-turnering.

 

Någon borde arrangera ett WIF. Det borde dra dit en grupp nya krigsspelare, som varken är speciellt intresserade av ASL eller övriga krigsspel.

Link to comment
Share on other sites

Det finns en hel del WIF-spelare på Armagedon också, vore kul att komma med en busslast nästa år! :)

 

Gör man det dessutom officiellt (jag kan inga turneringsregler kring WIF så jag kan inte uttala mig så bra om detta) så blir det en stor och intressant grej av det också. Tror inte det finns på något annat håll i Schweden heller för den delen...

Link to comment
Share on other sites

Hallå

 

Får passa på att tacka för ett utmärkt arrangemang, kommer gärna tillbaka igen. Men vad är WIF? Har nu antagligen avslöjat min totala okunskap. :unsure:

 

World In Flames http://boardgamegeek.com/boardgame/1499/world-in-flames

 

 

Har köpt och punchat ett samt läst in mig på reglerna men aldrig spelat det. Verkar kul men tar nog lång tid.

Link to comment
Share on other sites

Men vad är WIF?

 

World in Flames.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/World_in_Flames

 

Har spelat det en gång, var inte riktigt min typ av spel. Alldeles för lite interaktion med motspelarna. "Jag går iväg och gör nåt i några timmar då, du kan ju säga till när dina moves är klara"...

 

Annars är det rätt kul och antagligen det bästa spelet i den skalan!

Link to comment
Share on other sites

World in Flames.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/World_in_Flames

 

Har spelat det en gång, var inte riktigt min typ av spel. Alldeles för lite interaktion med motspelarna. "Jag går iväg och gör nåt i några timmar då, du kan ju säga till när dina moves är klara"...

 

Annars är det rätt kul och antagligen det bästa spelet i den skalan!

 

Jag har verkligen tyckt illa om det här spelet (wif) , men för två år sedan fick vi en ny förmåga till vår förening som verkligen kan spelet ,och jag tror vi startade kampanj nummer fem för två veckor sedan.

Jag har spelat i över trettio år och det finns två spel jag kan få mardrömmar av, samt samma två spel man kan få lyckorus av.

 

1) Red Barricades

2) "world in flames" (wif)

 

Varje gång vi slutar ett wif-parti står vi framför föreningens spelhylla.....o varje gång slutar det med WIF.

Ett fantastiskt multispelarspel det är trots allt fortfarande i mina ögon lite för mycket game o för lite simulation MEN den action som spelet erbjuder slår faktiskt nästan ASL på fingrarna.

 

Jag kan inte hålla med om att det blir lång tid mellan speldragen det finns alltid någon båt eller något flyg som skall intercepta el. dyl.

 

Anledningen att det blir wif framför RB är att wif tar mycket mindre tid att spela.

Samt att föreningen består av en del wif-folk som är lite fler o en del asl-folk som är lite mindre (antal)

 

Jag tror också att en wif turnerring skulle dra folk men setupen tar ju en halv dag så .....ja jag vet inte riktigt.

 

/jerry

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...