Jump to content

ASL goes digital


mindriot

Recommended Posts

Eftersom man inte är begåvad med så mycket muskler så försöker man alltid ta och minska vikten på sin ASL samling.

 

Nu har jag reglerna på min iPad. Scannade, omgjort till sökbar text och håller på att lägga in länkar för indexet och bokmärken till kapitel osv. Allt till en underbar PDF.

 

http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc6/hs021.snc6/165118_1819449649761_1345751705_32051446_2689227_n.jpg

 

Funkar bra. Tar än så länge lite längre tid än att bläddra fram rätt sida. Men om jag slipper att dra på den tunga regelboken så är jag nöjd.

Kan rekommendera detta starkt!

Link to comment
Share on other sites

Argh... Den bilden gjorde mig ju bara än mer sugen på att skaffa mig en iPad...

 

Glöm inte bort att göra i ordning alla "skiljeblad" med IFT, Terrängkostnader etc, där tror jag verkligen iPad:ens styrka kommer fram

Link to comment
Share on other sites

Jag läste på bloggen din, och vill bara påpeka att Warsawaupproret inte är samma sak som Ghettoupproret. Det senare var ett desperat försök av dödsdömda judar att dö på ett värdigare sätt än i gaskamrarna. Det tidigare var de liberala polska krafternas försök att etablera ett fritt och oberoende Polen efter kriget.

Det är inte ovanligt att de två blandas ihop, även om de utspelades med 1,5 års mellanrum och var extremt olika i omfattning. En orsak är att efterkrigstidens polska historieskrivning närmast helt har utelämnat Warsawaupproret, medan det i Ghettot har lyfts fram som en symbol på fascisternas ondska. Numera är det nästan tvärt om, då Warsawaupproret har blivit en symbol på det nya kapitalistiska Polens etablering.

Tydligen har stadschefer på besök också lyckats att blanda ihop dem, och inte vetat vilket uppror de för tillfället lade ner krans för...

Dessutom är hela Warsawa fyllt av statyer på Polska upprorsledare. Det har liksom varit ett tema i Polsk historia under de senaste 500 åren.

Janusz

Link to comment
Share on other sites

Jag läste på bloggen din, och vill bara påpeka att Warsawaupproret inte är samma sak som Ghettoupproret. Det senare var ett desperat försök av dödsdömda judar att dö på ett värdigare sätt än i gaskamrarna. Det tidigare var de liberala polska krafternas försök att etablera ett fritt och oberoende Polen efter kriget.

Det är inte ovanligt att de två blandas ihop, även om de utspelades med 1,5 års mellanrum och var extremt olika i omfattning. En orsak är att efterkrigstidens polska historieskrivning närmast helt har utelämnat Warsawaupproret, medan det i Ghettot har lyfts fram som en symbol på fascisternas ondska. Numera är det nästan tvärt om, då Warsawaupproret har blivit en symbol på det nya kapitalistiska Polens etablering.

Tydligen har stadschefer på besök också lyckats att blanda ihop dem, och inte vetat vilket uppror de för tillfället lade ner krans för...

Dessutom är hela Warsawa fyllt av statyer på Polska upprorsledare. Det har liksom varit ett tema i Polsk historia under de senaste 500 åren.

Janusz

 

Jo detta vet jag. Kommer en längre historisk om ghetto upproret och en AAR av scenariot. Texten skrevs en sen natt och har en del stavfel också.

Kom och tänka på sedan när vi den 17 januari spelade scenariot att det var nästan på dagen för 68 år sedan.

 

Lovar att bättra mig. Mitt mål är att ha en kortare historisk beskrivning om scenariot vi spelar.

Snart kommer även förhoppningsvis även en mer ingående AAR på RB CG1 då vi kör igång med kampanjen kommande söndag. Spelar tysk själv och kommer att snart döpa om staden till hitlergrad. ;-)

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...