Jump to content

Pack 7 - karta eller inte?


Mattias Rönnblom

Recommended Posts

Ser ut som det blir en FrF Pack 7 också... Tycker ni att vi ska ha med en karta i den också? (Förstås under förutsättning att det är en bra karta.)

 

Jag tycker inte det. Eller mer korrekt, föredrar inte någon. Jag skulle hellre se ett ark med ovanliga counters som varit i gamla och kommande frf-pack. Där skulle det finnas minhundar, ovanliga pansarvagnar och kanoner.

 

En annan sak som kanske bara Mattias är intresserad av. Trosa tryckeri har gått i konkurs.

Link to comment
Share on other sites

Det är alltid skoj med ny terräng att spela på. Efter att ha spelat Action Pack 6 i helgen och fått High Ground 2 med en overlay med ett slott på en kulle, så måste jag hålla med Andreas om att stora annorlunda overlays eller kartor à la Action Pack 6 skulle vara skoj.

 

Å andra sidan dök mitt Friendly Fire Pack 6 upp idag och kartan är verkligen helschysst! Vore inte fel att se mer av den sorten heller å andra sidan.

 

Oavsett form vore det roligt att se rejält annorlunda grejer. Ur mitt perspektiv som ickedesigner så hade det varit skoj med t.ex. en stad på en bergssida (med level 0 endast på ena sidan som i LFT12, men med stadsterräng), eller en hamn, eller en stor damm eller något sådant.

 

Counters kan man ju aldrig få för mycket av så det är en utmärkt idé (och att inkludera hundar, Wunder W* och sånt vore toppen)!

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker inte det. Eller mer korrekt, föredrar inte någon. Jag skulle hellre se ett ark med ovanliga counters som varit i gamla och kommande frf-pack. Där skulle det finnas minhundar, ovanliga pansarvagnar och kanoner.

 

En annan sak som kanske bara Mattias är intresserad av. Trosa tryckeri har gått i konkurs.

 

Tråkigt. Vem ska nu trycka våra kartor och brickor?

Link to comment
Share on other sites

Varför inte kartor OCH counters?

smile.gif

 

Vad gäller tryckeri: Testa med NärkeTryck i Hallsberg, som hjälper mig med minireglerna. Det är ett litet familjetryckeri där inget är omöjligt att ordna. Jag har ingen aning om deras kapacitet vad gäller kartor och counters, men det skadar väl inte att kolla med Närketryck och Maud Stranneby, 0582-15260.

Matts

Link to comment
Share on other sites

Xavier, som gör LFT-produkterna, trycker sina grejer i Colombia. Jag antar att det beror på att det är väldigt billigt där.

Det är allmänt känt att svenska tryckerier är sjukt dyra, i synnerhet om du jämför med asien och liknande världsdelar.

 

Kan vara värt att kolla upp.

Link to comment
Share on other sites

Xavier, som gör LFT-produkterna, trycker sina grejer i Colombia. Jag antar att det beror på att det är väldigt billigt där.

Det är allmänt känt att svenska tryckerier är sjukt dyra, i synnerhet om du jämför med asien och liknande världsdelar.

 

LFT trycker i Kambodja, såvitt jag vet. Xavier bodde där ett tag, och jag har diskuterat saken med honom. En karta (eller brickor för den del) är dock tillräckligt komplicerat för att det blir stor risk för strul. Det ser man på LFT också - en av deras kartor är felskuren, och måste ersättas. :/

Link to comment
Share on other sites

Xavier, som gör LFT-produkterna, trycker sina grejer i Colombia. Jag antar att det beror på att det är väldigt billigt där.

Det är allmänt känt att svenska tryckerier är sjukt dyra, i synnerhet om du jämför med asien och liknande världsdelar.

 

Kan vara värt att kolla upp.

 

Problemet är att man inte vill ha några fel när man trycker kartorna. Tre milimeter fel är ingenting i Colombia, men gör produkten oanvändbar för en ASL spelare.

 

När det gäller små familjetryckerier så har dom inte vals stor nog att klara av att trycka 1mm kartong.

Link to comment
Share on other sites

Vad gäller tryckeri: Testa med NärkeTryck i Hallsberg, som hjälper mig med minireglerna. Det är ett litet familjetryckeri där inget är omöjligt att ordna. Jag har ingen aning om deras kapacitet vad gäller kartor och counters, men det skadar väl inte att kolla med Närketryck och Maud Stranneby, 0582-15260.

Matts

 

Tack, har mailat dem och frågat om de kan trycka offset på papp.

Link to comment
Share on other sites

När det gäller små familjetryckerier så har dom inte vals stor nog att klara av att trycka 1mm kartong.

 

Ett ASL-bräde är iofs bara nånstans 0.50 - 0.65 mm. Men du har i princip rätt - de klarar nog inte att trycka så tjockt heller. Trosa Tryckeris press var enorm! Innan den värmt upp hade den tryckt mycket mer än min lilla serie.

Link to comment
Share on other sites

V-tab i Örebro är kanske ett alternativ. Pressen är enorm, och bortsett från Nerikes Allehanda, Svenska Dagbladet och Expressen trycker man också allsköns civilproduktion. 010-480 66 00 (vx) eller innesäljare Kjell-Arne Isulv, 010-480 66 54, kjell-arne.isulv@v-tab.se.

Där är möjligen priserna något högre, men i gengäld går nog det mesta att fixa.

Link to comment
Share on other sites

Problemet är att man inte vill ha några fel när man trycker kartorna. Tre milimeter fel är ingenting i Colombia, men gör produkten oanvändbar för en ASL spelare.

 

Fick just två LFT-produkter jag beställt. En av de två kartorna var feltryckta. En av färgerna är felpassade, och slutresultatet är ett väldigt suddigt tryck. (LFT är väldigt bra att ha att göra med angående reklamationer, så det blir säkert inga problem - förutom strul.)

Link to comment
Share on other sites

Även jag anser att det finns tillräckligt med kartor och overlays i systemet.

Ska något nytt ut map kartor & overlays så bör det komma ifrån MMP.

TPP använder väldigt sällan varandras kartor.

Tror jag bara har sett det i Friendly Fires första publikation där ni använder kartor ifrån High ground va?

 

Vad gäller counters så kryddar det upp med att lägga till ett litet antal counters typ Svenskarna, wunderwaffe & wundervagen.

 

Satt och skar ut en miljard brickor ifrån Beyond the beachhead precis. Hur mycket tillför eldkastarshermans och culinshermans och mängder med varianter på flygplan? Waste of raaco-space, men eftersom man är ASL-junkie köper man ju och sitter och sorterar in dom i sin tredje raaco-box. :rolleyes:

 

Nya scenarior behövs däremot alltid!!

 

Jag tror att hobbyn skulle bli mer tillgänglig med en map-bundle + overlay-bundle som innehåller rubbet.

 

 

När vi råkar få in nya grabbar så vill dom naturligtvis också ha allt -

finns inget värre än att inte kunna spela ett scenario för att man inte har någon ingående komponent.

Link to comment
Share on other sites

Japp, Martins The Valley of Death använder high ground-brädena.

 

Jag kan inte hålla med om att det finns tillräckligt med kartor och overlays. Det är väldigt ont om vissa terrängtyper. Ta t ex bruten skogsterräng med blandat skog och open ground, a la FrFA men utan någon by. Finns knappt något sådant bräde. Man kan kanske använda bräde 4 (lite för öppen) och 5 (lite för tät) till något sådant, och bräde 37. Finns säkert nån till också, men faktum kvarstår - för icke-by/stadsstrider så finns det väldans ont om bräden, tycker jag.

 

Brickor görs det mycket (kanske för mycket) av, ja. Jag har massor med 3PP-brickor (HoB, LFT), och även en del officiellt som jag inte har punchat.

Edited by Mattias Rönnblom
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...