Jump to content

Rök och Fire lanes


Morgan

Recommended Posts

Hej på er

 

Hade en spelkväll igår och det blev en diskussion runt FLs och rök.

 

En fire lane bryr sig ju inte om "soft" hindrance såsom rök, men däremot in-hex TEM såsom exempelvis också rök.

 

Följande inträffade: En Brittisk squad placerar en rökgranat på en väghex och går sen ut i den samma, en tysk MMG skjuter på denna squad och annonserar en FL längs denna väg. Sen placerar ytterligare en brittisk squad en rökgranat, denna rök ligger i en hex som är en del av FLen. Denna rökhex ligger längre från MMG än vad den första rökhexen gör.

 

Om nu squad nr 2 väljer att gå genom sin rökhex så är ju detta en in-hex TEM som påverkar effekten på FLen, men nu kommer det kluriga, om samma squad i stället väljer att gå bakom sin rökhex då blir den en soft hindrance som inte påverkar FLen, givetvis undrade min motståndare om logiken bakom detta. Tja jag hade inget svar, är detta en av dessa små lätt ologiska saker som dyker upp i reglerna här och där eller är det så att jag missuppfattat något???

 

Morgan

Link to comment
Share on other sites

OK tack Klas

 

Ser att du även uppskattas internationellt för ditt regelkunnade på gamesquad!

 

Jag försöker samla på mig alla Q&A frågor som finns var står dessa någonstans??

Jag har samlat dom tre stora källorna till inofficiella Q&A på min hemsida: www.klasm.com

Direkt-länk: http://www.klasm.com/ASL/ErrataQA/ErrataQA.html

 

Finns även en referens till denna sidan på GS: http://forums.gamesquad.com/showthread.php?94571-Errata-Q-amp-A-One-Stop-Shop

 

Påsikt avser jag att lägga till dom Q&A som finns på dicetower is den filen som jag har gjort med Q&A publicerade på GS.

Jag tror även att Scott funderar på en uppdatering av sina filer.

Link to comment
Share on other sites

Jag har samlat dom tre stora källorna till inofficiella Q&A på min hemsida: www.klasm.com

Direkt-länk: http://www.klasm.com/ASL/ErrataQA/ErrataQA.html

 

Finns även en referens till denna sidan på GS: http://forums.gamesquad.com/showthread.php?94571-Errata-Q-amp-A-One-Stop-Shop

 

Påsikt avser jag att lägga till dom Q&A som finns på dicetower is den filen som jag har gjort med Q&A publicerade på GS.

Jag tror även att Scott funderar på en uppdatering av sina filer.

 

OK tack för upplysningen.

 

Tar en omgående titt

 

Morgan

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Är det så då har jag spelat fel i 26 år ??!!?

 

Är det inte +1 ?

Räknas rökrutan som open ground ?

 

Tjena Jerry!

 

Ett förtydligande av Carlssons svar;

 

4.6 MOVEMENT MODIFIERS (FFMO/FFNAM):......blah........blah...............A further -1 First Fire DRM applies to units moving in the open (FFMO), but whenever such movement is combined with another effective protective TEM or LOS Hindrance feature (such as SMOKE or an AFV/wreck) between the target and firer or in the target Location itself, the -1 FFMO DRM does not apply.

 

Med andra ord så räknas inte rutan som open ground således gäller inte -1 för FFMO. Om Squaden däremot inte använt assault movement så gäller ju -1 för FFNAM.

 

B) / Hopper

Link to comment
Share on other sites

Tjena Jerry!

 

Ett förtydligande av Carlssons svar;

 

4.6 MOVEMENT MODIFIERS (FFMO/FFNAM):......blah........blah...............A further -1 First Fire DRM applies to units moving in the open (FFMO), but whenever such movement is combined with another effective protective TEM or LOS Hindrance feature (such as SMOKE or an AFV/wreck) between the target and firer or in the target Location itself, the -1 FFMO DRM does not apply.

 

Med andra ord så räknas inte rutan som open ground således gäller inte -1 för FFMO. Om Squaden däremot inte använt assault movement så gäller ju -1 för FFNAM.

 

B) / Hopper

 

Så om jag assultar ut i en open ground hex med en smoke i så är det +2 ?

Link to comment
Share on other sites

Så om jag assultar ut i en open ground hex med en smoke i så är det +2 ?

Om det är en +2 SMOKE så får du +2 mot ev. "vanlig" Residual FP i en sådan hex. Mot en Fire Lane Residual FP får du dock igen + DRM från SMOKE.

 

SMOKE är annorlunda när det gäller "vanlig" Residual FP och Fire Lane Residual FP.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...