Jump to content

Färgkopior + laminering


Bergwall

Recommended Posts

Hej Grabbar

 

Funderar på att göra ett resekit.

Tänkte ta färgkopior på samtliga mina kartor och sedan laminera dom som halvkartor.

Är det någon som provat ett liknande projekt?

Vilken utrustning använde ni? Hemkopiator, laminator? Färgkopia på någon firma på stan?

 

/Mattias

Link to comment
Share on other sites

Hej Grabbar

 

Funderar på att göra ett resekit.

Tänkte ta färgkopior på samtliga mina kartor och sedan laminera dom som halvkartor.

Är det någon som provat ett liknande projekt?

Vilken utrustning använde ni? Hemkopiator, laminator? Färgkopia på någon firma på stan?

 

/Mattias

 

Det här låter olagligt. Nu ringer vi till polisen..

 

Snacka med Melvin. Han har alla kartor som halvkartor. Rätt bra om man orkar fixa

Edited by Peyre
Link to comment
Share on other sites

Jag har gjort det och har följande kommentarer:

 

- Det är kanonbra! Lätt att transportera (allt, inkl overlays får plats i en pärm).

- Jag tog det mattaste laminatet jag kunde hitta (hatar reflexer). Har tyvärr inte hittat detta laminat längre - Allt så kallat "matt" laminat har alltid lite blanka spots i sig. :(

- Gjorde det hemma i egen maskin. Tyvärr är/var den lite kass, så alla kartor är som ett stort "U" från hörn till hörn.

- Frågan är hur man ska skära dom; I mitten av kartan i 90°, eller längs med centerpricken? Jag har valt pricken, med den följden att alla kartor inte matchar 100% när man lägger dom bredvid varandra. Men det gör dom ju inte ändå iofs.

- Jag tog på mina original unmounted, dvs inte kopior.

 

 

Summa summarum: En av de bästa investeringarna jag har gjort för hobbyn!! :)

Link to comment
Share on other sites

Har också gjort något likande men skrev ut dom på en färglaser från pdf filer, laminerade dom med en maskin vi har på jobbet med gott resultat. Testade även att med att skriva ut dom på ett plastark ( nått special som vi hade några få av ) detta funkade ännu bättre för då man laminerade så smälte alltihopa samman så man slapp att få en kant runt. har bara skrivit ut ett 10 tal kartor.

Link to comment
Share on other sites

Om man har möjlighet att färgkopiera ger det bäst resultat och dessutom skalenligt, jag har kopierat i A4 format och klippt efter mittpunkterna på Q raden och laminerat halvark i A4 hemma, kom dock ihåg att skriva på baksidan vad det är och kanske också ditt namn.

Link to comment
Share on other sites

Jag har gjort det och har följande kommentarer:

 

- Det är kanonbra! Lätt att transportera (allt, inkl overlays får plats i en pärm).

- Jag tog det mattaste laminatet jag kunde hitta (hatar reflexer). Har tyvärr inte hittat detta laminat längre - Allt så kallat "matt" laminat har alltid lite blanka spots i sig. :(

- Gjorde det hemma i egen maskin. Tyvärr är/var den lite kass, så alla kartor är som ett stort "U" från hörn till hörn.

- Frågan är hur man ska skära dom; I mitten av kartan i 90°, eller längs med centerpricken? Jag har valt pricken, med den följden att alla kartor inte matchar 100% när man lägger dom bredvid varandra. Men det gör dom ju inte ändå iofs.

- Jag tog på mina original unmounted, dvs inte kopior.

 

 

Summa summarum: En av de bästa investeringarna jag har gjort för hobbyn!! :)

 

Dit set är kanon Carlsson - vill ha något liknande.

Kollar runt lite på stan i Gbg om jag kan hitta något bra färgkopieringsställe

för att få en bild av vad det skulle kosta att få ihopa det.

/Mattias

Edited by Bergwall
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...