Jump to content

Friendly Fire 2010


Mattias Rönnblom

Recommended Posts

  • 5 months later...
  • 2 weeks later...

Nu är jag klar med preliminärversionerna av årets FrF-scenarion. Om man vill kika på dem inför turneringen så kan man med fördel anmäla sig, eller också skicka mig ett mail för att hamna på utskickslistan. Jag skickar ut dem imorrn till de som anmält sig då. Ingår gör också en förhandsversion på det nya brädet.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Om vi allihopa tar i och smörar lite är det inte omöjligt att Anders "Ago" kommer också. Det är nästan Stockholmsklass på närkedeltagandet! Bortsett från att vi spelar bättre, förstås.

smile.gif

 

Kom igen Anders! Det är bara att packa ditt pick och pack och hoppa in i brorsans bil och åka ned. :)

Link to comment
Share on other sites

Kom igen Anders! Det är bara att packa ditt pick och pack och hoppa in i brorsans bil och åka ned. :)

Problemet är att min fru är bortrest, måste se till att min dotter har någonstans att bo. Jag jobbar på det men kan inte lova något. Men det vore kul att vara med.

 

Anders

Link to comment
Share on other sites

Går det någon bil från Göteborg eller Borås eller dylikt till Friendly Fire som har plats för en person till? Verkar trist att åka buss från klockan 7 på morgonen och åka lokaltrafik i Linköping med alla grejer.

 

/Andreas Larsson

Link to comment
Share on other sites

Går det någon bil från Göteborg eller Borås eller dylikt till Friendly Fire som har plats för en person till? Verkar trist att åka buss från klockan 7 på morgonen och åka lokaltrafik i Linköping med alla grejer.

 

/Andreas Larsson

 

Vi har kvar plats i bilen från Borås! :)

Link to comment
Share on other sites

Klart att her Olsson ska med! Skicka dottern på ridskola under helgen! :D

Boot camp vore nog bättre för en trotsig tonåring. Får inte riktigt ihop det inför Friendly Fire men till alla som ska dit. Lycka till.

 

ROLL LOW

 

Anders

Link to comment
Share on other sites

Fråga angående den nya kartan FrFA.

Kommer den att tilhandahållas på plats, eller ska man ta med en utskriven kopia.

Det är lite mickel med att få ut den i rätt skala.

Link to comment
Share on other sites

Vill också tacka för trevligt och väl genomfört arangemang. Respekt till Mattias, för det arbete du måste lägga ned för att få allt att klaffa.

Kul också att som nykomling i turneringssammanhang, få ett ansikte och röst på forummedlemmarna.

 

Tyvärr finns inga genvägar till framgång i ASL(konstaterat av tre lätt manglade örebroare på väg hem), utan idogt spelande är det som gäller. Man blir inte bra på golf av att studera banskisser och läsa scorekort.

Link to comment
Share on other sites

Vill också tacka för trevligt och väl genomfört arangemang. Respekt till Mattias, för det arbete du måste lägga ned för att få allt att klaffa.

Kul också att som nykomling i turneringssammanhang, få ett ansikte och röst på forummedlemmarna.

 

Tyvärr finns inga genvägar till framgång i ASL(konstaterat av tre lätt manglade örebroare på väg hem), utan idogt spelande är det som gäller. Man blir inte bra på golf av att studera banskisser och läsa scorekort.

 

Så sant så sant

 

1 spelning/månad krävs för att bibehålla nivån

2 spelningar/månad krävs för att bli bättre

 

//M

Link to comment
Share on other sites

Vad tyckte ni som var med om scenario recommendations?

 

Jag fick intrycket att det togs emot på ett mycket bra sätt och att det gav värdefull information till de som designat scenariona. Hur blev utfallet då?

 

Av de scenarion som spelades och var med i FrF packet tog Mattias scenarion de fyra första platserna. En av orsakerna tror jag att några av Peters scenarion upplevdes mycket obalanserade och därför fick lägre betyg. Det scenario som fick högst betyg var Pavlov's Dogs. Kanske var mine-hundbrickan man fick när man spelade scenariot en bidragande orsak.

Link to comment
Share on other sites

Vad tyckte ni som var med om scenario recommendations?

 

Jag fick intrycket att det togs emot på ett mycket bra sätt och att det gav värdefull information till de som designat scenariona. Hur blev utfallet då?

 

Av de scenarion som spelades och var med i FrF packet tog Mattias scenarion de fyra första platserna. En av orsakerna tror jag att några av Peters scenarion upplevdes mycket obalanserade och därför fick lägre betyg. Det scenario som fick högst betyg var Pavlov's Dogs. Kanske var mine-hundbrickan man fick när man spelade scenariot en bidragande orsak.

 

För oss som inte var med vad är "scenario recommendations" ?

Link to comment
Share on other sites

För oss som inte var med vad är "scenario recommendations" ?

 

Man fick ange en siffra mellan 1-9 vad man tyckte om dom som inte var med. Eller rättare sagt, vad man tyckte om scenariot...

 

Mitt högsta betyg blev 9 för Pavlovs Dogs, och minsta betyg blev 5 som det sista scenariot (som jag inte kommer ihåg vad det heter, och inte kan kolla upp heller eftersom FriendlyFire.se verkar ligga nere, men det slutade med ordet "...hew") fick eftersom det var på tok för lätt att vinna som ryss om man bara hittade nyckeln (i detta fallet att ställa sig med en KV-1 längst upp på den kulle man skulle försvara. Tyvärr upptäckte jag detta försent och förlorade ändå :P )

 

 

Hur många ben hade Pavlovs hund?

 

Inga, efter att den blev crittad av min StuG. :D

Link to comment
Share on other sites

Och på baksidan stod det:

"sorry, det var Klas!"

 

:P

Det stod faktiskt "Klas" på framsidan. Bo Siemsen sköt ner 9 stycken sådana. Hade jag släppt lös den sista hade han nog tagit hand om den också.

Som den sportsman jag är så använde jag min hund-bricka så inte Bo skulle tveka att skjuta om det stod "Bo" på den som kom springande. :D

Link to comment
Share on other sites

Vad tyckte ni som var med om scenario recommendations?

 

Jag fick intrycket att det togs emot på ett mycket bra sätt och att det gav värdefull information till de som designat scenariona. Hur blev utfallet då?

 

Av de scenarion som spelades och var med i FrF packet tog Mattias scenarion de fyra första platserna. En av orsakerna tror jag att några av Peters scenarion upplevdes mycket obalanserade och därför fick lägre betyg. Det scenario som fick högst betyg var Pavlov's Dogs. Kanske var mine-hundbrickan man fick när man spelade scenariot en bidragande orsak.

 

Alltid bra med ett system för feedback. En vidareutveckling skulle kunna vara en liten blankett vid sidan om så att de som vill kan lämna en motivering till varför "scenario recommendations" fick den siffra den fick? Dessutom kan konkreta förbättringsförslag till en uppdaterad version fångas upp.

 

MVH

 

Göran Andersson

Link to comment
Share on other sites

Mitt högsta betyg blev 9 för Pavlovs Dogs, och minsta betyg blev 5 som det sista scenariot (som jag inte kommer ihåg vad det heter, och inte kan kolla upp heller eftersom FriendlyFire.se verkar ligga nere, men det slutade med ordet "...hew") fick eftersom det var på tok för lätt att vinna som ryss om man bara hittade nyckeln (i detta fallet att ställa sig med en KV-1 längst upp på den kulle man skulle försvara.

 

FrF49 One Last Mighty Hew.

 

Kul att du gillade Pavlov's Dogs. Jag hoppas balansen blir rätt på det scenariot. Känns som om det finns en chans att det blir en klassiker i så fall. Pleva & Tracy håller just på att spela det, så jag hoppas få in en till (tung) speltestrapport innan tryck.

Link to comment
Share on other sites

Alltid bra med ett system för feedback. En vidareutveckling skulle kunna vara en liten blankett vid sidan om så att de som vill kan lämna en motivering till varför "scenario recommendations" fick den siffra den fick? Dessutom kan konkreta förbättringsförslag till en uppdaterad version fångas upp.

 

Man kan med fördel framföra kommentarer direkt till mig på turneringen. Jag försökte notera på papper allt jag fick in. Kommmer man på något såhär i efterhand så maila eller skriv gärna på det här forumet.

Link to comment
Share on other sites

Det är bara att stämma in i kören: Tack för ett trivsamt Friendly Fire även i år! Och grattis Klas!

Själv ser jag det som en stor och ansvarsfull uppgift att försvara placeringarna lite längre ner i prislistan, något som lätt annars glöms bort i sammanhanget. Grattis därför också till Anders Richter (?) (släkt med Dr Richters örtmüsli???) som knep sistaplatsen före mig genom att lämna WO. Ett fult knep, men förvisso fullt legalt. Nästa gång du, då j-r ...

smile.gif

 

Jag fick en bonusomgång på söndagen, då Nicklas Stein och jag spelade Totensonntag. Nicklas försvarade som tysk, jag anföll som polack. Ja, i alla fall så länge jag hade några trupper kvar. Kan någon förklara hur ända in i glödheta h-e polackernas anfall ska gå till för att det ska finnas en chans? Utom då att slå lågt på moralslagen och liknande.

OBS: Martin - polackernas snöpliga förlust i detta drama är inte inlagd på ROAR.

 

Matts

Link to comment
Share on other sites

Alltid bra med ett system för feedback. En vidareutveckling skulle kunna vara en liten blankett vid sidan om så att de som vill kan lämna en motivering till varför "scenario recommendations" fick den siffra den fick? Dessutom kan konkreta förbättringsförslag till en uppdaterad version fångas upp.

 

MVH

 

Göran Andersson

 

Jag håller med. Samtidigt är det en risk att turneringen får känslan av ett speltest och inte spel av en färdig produkt.

Link to comment
Share on other sites

Jag fick en bonusomgång på söndagen, då Nicklas Stein och jag spelade Totensonntag. Nicklas försvarade som tysk, jag anföll som polack. Ja, i alla fall så länge jag hade några trupper kvar. Kan någon förklara hur ända in i glödheta h-e polackernas anfall ska gå till för att det ska finnas en chans? Utom då att slå lågt på moralslagen och liknande.

OBS: Martin - polackernas snöpliga förlust i detta drama är inte inlagd på ROAR.

 

Du får väl fråga Andreas Larsson hur man gör. Ett misstag man lätt gör är att storma fram första movementfasen mot ett intakt tyskt försvar. Det kan göra ont. Efter första rundan, när tysken oftast har börjat omgruppera, så är motståndet mindre kompakt.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...