Jump to content

Dags för nya spelare


Scipio

Recommended Posts

Nu är det dags igen. Idag så introducerar jag två vänner som fortfarande är oskulder till ASL.

Jag har lärt upp ganska många genom åren men lagt ner det på sistone då det verkar ligga en förbannelse över Skövde som gör att alla som jag lär upp flyttar inom 1 år från att vi satt igång.

Med andra ord så får man bara göra slitjobbet att få igång spelarna och lära ut systemet men när det börjar bli riktigt intressant så sticker dom och förgyller tillvaron någon annan stans i landet.... :(

 

För att säkra upp det den här gången så hugger jag i två nybörjare samtidigt och agerar spelledare/domare/tipsare, vi får se hur det går...

 

Nedpackat är Gaurds Counterattack som nog blir det första scenariot. Jag har tidigare sett ner på det scenariot som mett n00b-scenario som man nästan alltid måste traggla igenom med nybörjare för att det är så basic ända tills jag och Carlsson pga. scenario-valsmisöde på stockholmsturneringen vart tvugna att spela just det scenariot och det nog banne mig var scenario-höjdpunkten från den turneringen. Spännande som tusan!

 

Sen så blir det Fighting withdrawal och Pumpa prowls i den ordningen.

 

Någon som har lite fler tips på scenarion som är bra för nybörjare eller lämplig ordning att slänga ut scenarion till nybörare?

 

Funderar på att stryka Fighting withdrawal och Puma prowls och ta något annat ganska litet scenario med 1 vagn på en sida eller på båda sidorna för att få in fordon hyggligt snabbt. Båda spelarna är rätt snabba på att haja spelidéer och regler så det är nog tänkbart eller riskerar man att overloada dom för snabbt? Är rädd att jag kanske överskattar eller är lite farblind iom. att man själv har hållit på i hobbyn så pass länge själv...

 

Oftast tidigare så har jag valt att köra med Defience on Hill 30 som första scenario just för att få in to-hit mekaniken så fort som möjligt och visa på massa coola grejer som firelanes i vetefält och toppkrevader men lite grann känns det som att första gången så är det scenariot taktiskt lite för komplicerat för att spelarna samtidgt ska kunna lägga tillräckligt fokus på att snappa upp spelmekaniken samtidigt.

En svår avvägning mellan att visa upp alla coola grejer i spelet och att lyckas lära ut det samtidigt.

 

Det är inte så att jag inte gjort den här proceduren ett gäng med gånger tidigare men det är nog alltid bra att fundera över hur man tacklar det här inför varje gång man gör det.

 

Om någon har tankar, idéer och tips så mottages dom tacksamt emot.

Link to comment
Share on other sites

Nu är det dags igen. Idag så introducerar jag två vänner som fortfarande är oskulder till ASL.

Jag har lärt upp ganska många genom åren men lagt ner det på sistone då det verkar ligga en förbannelse över Skövde som gör att alla som jag lär upp flyttar inom 1 år från att vi satt igång.

Med andra ord så får man bara göra slitjobbet att få igång spelarna och lära ut systemet men när det börjar bli riktigt intressant så sticker dom och förgyller tillvaron någon annan stans i landet.... :(

 

För att säkra upp det den här gången så hugger jag i två nybörjare samtidigt och agerar spelledare/domare/tipsare, vi får se hur det går...

 

Nedpackat är Gaurds Counterattack som nog blir det första scenariot. Jag har tidigare sett ner på det scenariot som mett n00b-scenario som man nästan alltid måste traggla igenom med nybörjare för att det är så basic ända tills jag och Carlsson pga. scenario-valsmisöde på stockholmsturneringen vart tvugna att spela just det scenariot och det nog banne mig var scenario-höjdpunkten från den turneringen. Spännande som tusan!

 

Sen så blir det Fighting withdrawal och Pumpa prowls i den ordningen.

 

Någon som har lite fler tips på scenarion som är bra för nybörjare eller lämplig ordning att slänga ut scenarion till nybörare?

 

Funderar på att stryka Fighting withdrawal och Puma prowls och ta något annat ganska litet scenario med 1 vagn på en sida eller på båda sidorna för att få in fordon hyggligt snabbt. Båda spelarna är rätt snabba på att haja spelidéer och regler så det är nog tänkbart eller riskerar man att overloada dom för snabbt? Är rädd att jag kanske överskattar eller är lite farblind iom. att man själv har hållit på i hobbyn så pass länge själv...

 

Oftast tidigare så har jag valt att köra med Defience on Hill 30 som första scenario just för att få in to-hit mekaniken så fort som möjligt och visa på massa coola grejer som firelanes i vetefält och toppkrevader men lite grann känns det som att första gången så är det scenariot taktiskt lite för komplicerat för att spelarna samtidgt ska kunna lägga tillräckligt fokus på att snappa upp spelmekaniken samtidigt.

En svår avvägning mellan att visa upp alla coola grejer i spelet och att lyckas lära ut det samtidigt.

 

Det är inte så att jag inte gjort den här proceduren ett gäng med gånger tidigare men det är nog alltid bra att fundera över hur man tacklar det här inför varje gång man gör det.

 

Om någon har tankar, idéer och tips så mottages dom tacksamt emot.

 

Först måste jag säga lycka till och hoppas att dom hänger kvar ett tag. Det är lite trist när folk på forum hela tiden rekommenderar sig själva och sina egna scenarion, trots det sticker jag ut hakan och gör detsamma.

 

Jag gjorde Rostov Redemption, lite med åtanke att det skulle vara ett nybörjarvänligt scenario. En gun på ena sidan, en pansarvagn på den andra, plus en eldkastare såklart. Dessutom med ett OB och två bräden som alla som har Beyond Valor har. Rekommenderar det.

 

/Martin

Link to comment
Share on other sites

Brukar börja med att spela Guards Counterattack

sedan Hedgehog of Piepsk då får nya spelaren spela

Ryss med balans, får in OBA och HIP.

 

Sedan försöka få dem att åka på turneringar och då spela

igenom bra scenarior utvalda för turneringar.

Link to comment
Share on other sites

Tack för förslagen!

 

Utbildningsplanen blir som följer:

 

1. Guards Counterattack.

2. Fighting Withdrawal

3. Puma Prowls (introduktion till kapitel C&D)

4. Dogs of War (så får jag vara med också)

5. Rostov Redemption

 

 

Dom blev introducerade med Guards Counterattack i fredags.

Kom igång relativt fort trots en någolunda detaljerad regelgenomgång innan och blev en riktigt spännande match med flera rof-rallys och ryska bärsärker och en commisarie som sköt av conscripts på löpande band.

 

Dom var väldigt entusiastiska och jag blev "övertalad" om att vi skulle köra ett scenario på lördag också.

Jag plockade fram Fighting withdrawal och reglerna verkade ha satt sig rätt bra sedan dagen innan så vi kom igång rätt fort.

Det vart också en nagelbitare som avgjordes sista rundan.

 

Härnäst blir det intro till fordon med Puma Prowls så får vi se hur det går.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...