Jump to content

ASLOK 2009


Klas Malmström

Recommended Posts

Den (inte) odugliga svensken i den helsvenska mini-finalen var Klas. Scenariot var ett av de tråkigare under turneringen.

 

Mattias kommer hem med tre vinster i mini-turneringarna! Grattis!

 

Många nya (för mig) third party products: Schwerpunkt, Rally Point och Saint Nazaire. Den senare är mycket profsigt. Ska bli kul att pröva. Spelade 2-3 av Schwerpunkt scenarios. Spelade bl.a. Encircle This och Krupki Station och Chiangs Best. Alla mycket bra scenarios.

Link to comment
Share on other sites

Detta år var ett roligt ASLOk. Rolig scenarion, bra lokaler, många kända ansikten.

 

På onsdagen spelade jag i minin From Russia With Love. Jag var tysk i RPT21 Gotterdammerung, ryss i A107 The Red Wave och sedan ryss igen i AP43 Escape from Encirclement. Jag fick balansen i The Red Wave, men det kändes inte som det hade räckte. Min motspelade gjorde dock ett antal stora missar i setupen, så han förlorade två squads redan i första turnen. Enscape from Encirclement var ett sten-sax-påse-scenario som inte hade något i en turnering att göra. Min gissning är att det är pro-ryskt. Ray W spelade dock väldigt bra, och det var på håret att jag vann.

 

Nästa dag spelade jag i Barbarossa & Beyond-mini. Första var det Battle at Borodino mot David Goldman, vilket var en trevlig match och ett rätt OK litet scenario. Sen spelade jag AP41 The Meat Grinder (som tysk) mot Gary Fortenberry. Gary ställde upp lite för aggressivt, och sjabblade bort sina lätta stridsvagnar mot min ATR. Jag (meat-)grindade mig framåt, och tog ut KV-vagnarna med infanteri. Byggnaderna struntade jag i princip i. Sista matchen var Lenin's Sons som tysk (med balans). Min motståndare försvarade inte skogen på tysk vänsterflank förutom med några HS som jag snabbt käkade upp, plus en HIPad squad+LMG som vaktade det öppna området från skogen (!). Han klagade konstant på dåliga tärningar, då han borde ha klagat på sitt dåliga spel. Tråkig match.

 

På fredagen var jag 2-0 i Grofaz och spelade jag Best of '09 (Grofaz mini). I första rundan var jag tysk i SP173 Der Letze Geburtstag. Scenariot kändes en smula pro-tyskt, och min motspelare Brian Wiesma gjorde dessutom en del allvarliga misstag. Jag hade i princip vunnit (famous last words), men sen vände det rejält. Han behövde bland annat skjuta bort en concealad HS med sin IS-2a, vilket krävde en improbable, vilket han klarade. Brians slutspel var tight, och han vann. Brian är nog en rätt bra spelare (han kom trea i Grofaz, tror jag), men här var det mest tur. Tråkigt att åka ur Grofaz så tidigt, men så är det.

 

Jag hade visst råkat att inte anmäla mig till nån mini på lördagen, så jag fick hoppa in i Chinese-mini (Thurings plats). Jag minns inte riktigt vad jag spelade i första rundan. Kan ha varit SP177 Tic Tac Toe. Jag borde i alla fall ha vunnit, för jag fick vara med i andra rundan. :) Då hade jag och Jeff DeBraal bestämt oss för Cattern's Position (eller var det Broken Bamboo), men efter att vi tittat på brädena så ångrade vi oss och körde The Marco Polo Bridge Incident istället. Han spelade kines och läste inte VC ordentligt, så han kände inte till den lilla detaljen med fångar... En ganska enkel vinst. _Finalen var Chiang's Finest. Jag spelade rätt kasst, men min motståndare gjorde ocksåe en del missar. Scenariot blir nog tufft om japanen spelar rätt. Det såg rätt mörkt ut, men efter lite flyt i slutet lyckades jag vinna ändå. Min motspelare var duktig, men jag mins inte vad han hette. Det var Doug Sheppards kompis i alla fall.

Link to comment
Share on other sites

spelade ...ryss i A107 The Red Wave ......... Jag fick balansen i The Red Wave, men det kändes inte som det hade räckte. Min motspelade gjorde dock ett antal stora missar i setupen, så han förlorade två squads redan i första turnen.
Trevlig rapportering men trodde att du redan visste att det var en dog även med balansen hur kan jänkarna välja ut ett sådant scenario till en mini-turnering kan man undra över - säkert samma personer som speltestade Action Pack East Front kan man tro efter ha spelat 4 scenario av packet så finner vi kvaliten mkt dålig - sämre än scenarior gjorda på 80-talet men de är bra på att

producera nya produkter - börjar lukta Critical Hit om MMP.

 

Här är scenariot du gav till Bill Sisler 2006 med uppdateringar och kartan (+30% Red Barricades hex-size) med shellholes,

samma år i maj spelade vi två detta scenario:

Round 5 , "A107", *THE RED WAVE, German Victory, Melvin Falk, Mattias Rönnblom, Russian.

 

THE RED WAVE (A107)

 

* add three 4-2-6 squads to the on-board Russian force.

 

* one new SSR:

The Russian player may declare a Human Wave without

the presence of a leader (A25.23).

Each time the Russian player declare a Human Wave,

he may immediately place one 7-0 leader togheter with

a MMC that is part of the declared HW.

Any unbroken Conscript HW unit have their Moral level

increased by two (instead of one).

Edited by CTABKA
Link to comment
Share on other sites

Trevlig rapportering men trodde att du redan visste att det var en dog även med balansen hur kan jänkarna välja ut ett sådant scenario till en mini-turnering kan man undra över - säkert samma personer som speltestade Action Pack East Front kan man tro efter ha spelat 4 scenario av packet så finner vi kvaliten mkt dålig - sämre än scenarior gjorda på 80-talet men de är bra på att producera nya produkter - börjar lukta Critical Hit om MMP.

 

Oouch .... hård och inte särskilt rättvis kritik.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...