Jump to content

los-problem


karhart

Recommended Posts

Ännu en fråga:

 

Om jag står på en hill, level 1, två hexar upp på den och en fiende squad står vid foten av kullen. har vi då los till varandra? eller ser fienden enbart en hex upp på kullen?

 

illustration:

 

_____ ____|__JAG_ (level 1)

_FI__/ (level 0)

 

| markerar hexspines.

Edited by karhart
Link to comment
Share on other sites

Ännu en fråga:

 

Om jag står på en hill, level 1, två hexar upp på den och en fiende squad står vid foten av kullen. har vi då los till varandra? eller ser fienden enbart en hex upp på kullen?

 

illustration:

 

____|__JAG_ (level 1)

_FI__/ (level 0)

 

| markerar hexspines.

 

Ni har inte LOS till varandra, tänk dig höjden som en platå. Nerifrån marken (oavsett hur många rutor ifrån) ser man bara första rutan på varje ny höjdlinje.

Link to comment
Share on other sites

Ni har inte LOS till varandra, tänk dig höjden som en platå. Nerifrån marken (oavsett hur många rutor ifrån) ser man bara första rutan på varje ny höjdlinje.

 

Precis som vi gissade där också... Frågan vidare, om jag står på level 2 i ett hus, kan jag då se till nästa level 2 hus, även om det är 24 hexes iväg?

Link to comment
Share on other sites

Precis som vi gissade där också... Frågan vidare, om jag står på level 2 i ett hus, kan jag då se till nästa level 2 hus, även om det är 24 hexes iväg?

Varför skulle inte det gå? Däremot finns det begräsningar över 16 hexes, till exempel tappas inte concealment lika lätt, samt att man måste ha en ledare för att skjuta längre än 16 rutor med MG.

Link to comment
Share on other sites

Varför skulle inte det gå? Däremot finns det begräsningar över 16 hexes, till exempel tappas inte concealment lika lätt, samt att man måste ha en ledare för att skjuta längre än 16 rutor med MG.

 

Nej jag undrade bara OM det gick, vilket det alltså gjorde!

 

Igår gav vi oss på AFV-reglerna. Lite stånkigt, men jag tror nog att vi fick till det ganska bra! Vilken skillnad det blev att använda dem! Och vilka små ärtrör ATR är!

Link to comment
Share on other sites

Igår gav vi oss på AFV-reglerna. Lite stånkigt, men jag tror nog att vi fick till det ganska bra! Vilken skillnad det blev att använda dem! Och vilka små ärtrör ATR är!

 

Striderna får som en extra dimension när man har med fordon oxå, ATR går att använda direktverkande mot AFV under de tidiga krigsåren (liksom vanliga MGs), men längre fram har man mest ATR för att skjuta immobilization på stridsvagnar.

Link to comment
Share on other sites

Tja, de var så sunkiga att ryssarna lade ner att ha dem i armén, då de väntade sig att alla fientliga tanks i framtiden åtminstone skulle vara lika bra som T-34or. Gissa om de blev förvånade när de mötte PzII:or och pansarbilar -41. Snabbt som ögat slängde de ihop två prototyper för massproduktion.

 

ATR är bra som flankunderstöd. Om du är rädd att en tank ska anfallas i sidan an du sätta en ATR i det området. Man gillar sällan att ta skott mot rumpan mitt i en pansarduell. Glömm inte Deliberate immobilization.

 

Janusz

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...