Jump to content

Tärningstorn deluxe


Mattias Rönnblom

Recommended Posts

Nu är jag äntligen en lycklig tärningstornsägare. Jag funderade ett tag på att köpa ett av Plevas välgjorda torn, men jag valde att rita ett eget (baserad på mått från diverse andra torn) och lägga ut den hantverksmässiga delen på min händige far. Så här ser resultatet ut:

http://www.friendlyfire.se/pics/.rdicetower/

 

Materialet är oljad ek, och de ytor som tärningen kan studsa mot är helt klädda i dekorgummi. Tornen är snabba och mycket tysta, och tärningen tumlar bra mot dekorgummit. Vallarna är låga, för att båda spelarna alltid ska se resultatet. Tornets bricka är gjorde så liten jag vågade (man vill ha ett smidigt torn när man reser). Torn och bricka är lösa, och går således att "fälla ihop". Precis som Plevas torn har jag valt att göra låga vallar, ett snabbare och smidigare torn framför ett där man aldrig får några urstudsningar. På den grå, lite högre, varianten - Ausf A - så händer det kanske 1/20 om man slår "vårdslöst", och på det andra tornet - Ausf B - som vi sänkte lite, händer det 1/100. Allt enligt min mycket begränsade statistik...

 

Är det nån annan som är intresserad av ett sånt här torn? Priset har vi inte bestämt än, men det blir alla fall inte dyrare än Plevas torn ($250)... :) Nån som känner till vad folk brukar ta?

 

Jag kan ta med dem till Köpenhamn, om nån är intresserad. Vi (läs: min far) kommer att göra i alla fall 3-4 stycken till i Ausf B. Det är svart, brun och grå dekorgummi som gäller.

Link to comment
Share on other sites

Snyggt! Ser ut som vi köpte på ASLOK av Jack Daniels. Priset där var $30,00 per styck med väldigt snygga träslag. Men det kan ha varit B-sortiment; Klas - kommer du ihåg?

 

Hmmm, det går ju någon slags ASL turnering i Augusti, då kunde du ha ett som pris?

Edited by larth
Link to comment
Share on other sites

Snyggt! Ser ut som vi köpte på ASLOK av Jack Daniels. Priset där var $30,00 per styck med väldigt snygga träslag. Men det kan ha varit B-sortiment; Klas - kommer du ihåg?

 

Jag har tittat på Klas torn, och det var välbyggt rent hantverksmässigt, men väl bullrigt för min smak. Brickan kan man i och för sig klä med dekorgummi själv, men inredningen i tornet är svårare. $30 var ett kap. Eller är Plevas torn 10x bättre? :)

 

Hmmm, det går ju någon slags ASL turnering i Augusti, då kunde du ha ett som pris?

 

Är det Friendly Fire du tänker på? Visst, men Melvin har redan ett tärningstorn.

Link to comment
Share on other sites

Klas - kommer du ihåg?

Om jag minns korrekt så sålde Mr Daniels torn i 4 pris kategorier.

Det som avgjorde priset var inte trä-sorten, utan huruvida man valde en amerikanse divisionssymbol på tornet

eller ej och om man ville ha det klätt med gummi eller inte.

 

Tror att priserna låg mellan 25-30-35-40.

Link to comment
Share on other sites

Jag har tittat på Klas torn, och det var välbyggt rent hantverksmässigt, men väl bullrigt för min smak. Brickan kan man i och för sig klä med dekorgummi själv, men inredningen i tornet är svårare. $30 var ett kap. Eller är Plevas torn 10x bättre? :)

Jag har klätt insidan av brickan med grönt dekorgummi nu - insidan är redan helt klädd med gummi. Tror det

blev lite tystare.

Link to comment
Share on other sites

Att beställa hem ett tärningstorn härifrån kostar cirka 70 usd med frakt.

Kostnaden för själva tornet + brickan är 42 usd

http://www.minidicetowers.com/jpwoodworking_017.htm

 

Tyckte att tornet var prisvärt men att det med transport blev lite dyrt

så jag byggde mina egna utgående ifrån samma princip.

Jag valde att klä insidan med skinn för den där riktigt tyska känslan.

Så här i efterhand kan jag säga att det blev rätt kass timdebitering för mina egna torn.....

 

Din farsa bygger väldigt fina torn. Bra finish utgående ifrån bilderna.

Ingen anledning till att du skulle lägga dig lägre än minidicetowers.

 

//Mattias

Link to comment
Share on other sites

Jag valde att klä insidan med skinn för den där riktigt tyska känslan.

Så här i efterhand kan jag säga att det blev rätt kass timdebitering för mina egna torn.....

Tänk på den stackars Volvo ägaren som sitter med plysch klädsel nu då - fast han beställde skinn - som "råkade"

vara slut när bilen nådde den stationen. :lol: :lol:

Link to comment
Share on other sites

Tänk på den stackars Volvo ägaren som sitter med plysch klädsel nu då - fast han beställde skinn - som "råkade"

vara slut när bilen nådde den stationen. :lol: :lol:

 

?

 

Skinnet är ifrån en enögd kalv, slaktad och flådd av en enögd slaktare i fullmånens sken och kommer att generera rejält med snakeeyes.

 

B)B)

//Mattias

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 1 month later...

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...