Jump to content

Operation: Watchtower


pmanlig

Recommended Posts

Jag sade att jag skulle komma med en utvärdering av Watchtower när vi var färdiga, så här kommer den:

 

Det blev inte speciellt jämnt till slut. Det visade sig att min motståndare hade varit alldeles för försiktig i sina inledande anfall. Han hade bara tillskansat sig c:a 30 VP, och i sista scenariot kunde jag köpa två FPF barrage för att spärra hans exit area med, vilket skulle ha gjort att han måste eliminera alla mina trupper och samtidigt komma ut med c:a 45 poäng (genom ett två rutor brett 8-FP barrage) under sista dagen för att vinna. Han tyckte inte ens att det var värt att försöka.

 

Det gjorde dock att vi fick oss en tankeställare. Jag tyckte att jag tog mycket förluster i början, men uppenbarligen så var det inte katastrofalt. Japanen måste nog sikta på att ta en stor del av kullarna redan under första scenariot för att ha en chans. Uppenbarligen finns det gott om utrymme för att chansa fel strategiskt, vilket jag tycker är ganska positivt, eftersom det betyder att man har frihet att lägga upp anfallet som man själv vill. Det är heller inte så illa när man direkt efteråt vill spela kampanjen en gång till för att testa nya idéer om hur man skall anfalla/försvara.

 

Jag tror att man som japan vill köpa en eller fler "lost battallion" RG under första natten för att snabbt isolera kullen. Man bör ta mer eller mindre hela kullen för att ha en chans att vinna, och om man kan få ett setup area som gör att amerikanen inte kan köpa reservtrupper så är det en hel del värt. Troligen skall man anfalla även under första dagscenariot om man har lyckats pressa det amerikanska försvaret, och sedan är det bara att fortsätta till sista scenariot där amerikanen troligen kommer att attackera.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...