Jump to content

Vehicle vs Byggnad


carlsson

Recommended Posts

Följande situation utspelar sig:

 

Red Barricades, en T-60 kör in i en fortifierad, twostory wooden building. I Location där tanken kör in står en Squad.

 

Första som händer är att T-60:n slår Bog DR; 1,3.

- Ingen Bog.

- T-60:n faller inte ner till källaren eftersom den slår 1 på den färgade.

- Hexen blir Rubble eftersom Final Colored dr = 0 (-1 pga Wooden Builiding).

Det spelar alltså ingen roll att huset är fortifierat?

Överlever infanteriet? B24.11 (All unarmored occupants (including SW) of a rubbled building level are eliminated (see 24.121 for effects on an AFV)) snackar bara om Rubble skapat pga HE.

Ska T-60:n slå för Bog igen (samma regelcitat som ovan)?

- Falling Rubble dr = 2, så det blir ingen Falling Rubble.

- Nu beslutar sig T-60:n för att vända VCA.

Ska Man slå för att se om källaren håller igen?

Link to comment
Share on other sites

Följande situation utspelar sig:

 

Red Barricades, en T-60 kör in i en fortifierad, twostory wooden building. I Location där tanken kör in står en Squad.

 

Första som händer är att T-60:n slår Bog DR; 1,3.

- Ingen Bog.

- T-60:n faller inte ner till källaren eftersom den slår 1 på den färgade.

- Hexen blir Rubble eftersom Final Colored dr = 0 (-1 pga Wooden Builiding).

Det spelar alltså ingen roll att huset är fortifierat?

Nej, fortifieringen har inget effekt för Rubble.

 

Överlever infanteriet? B24.11 (All unarmored occupants (including SW) of a rubbled building level are eliminated (see 24.121 for effects on an AFV)) snackar bara om Rubble skapat pga HE.

Se regel B23.41:

"...Rubbling a Single Story House has no effect upon any occupants of the building, but if a rubbled building has an upper level, 24.11-.121 applies...."

 

Så infanteriet överlever - eller dör i alla fall inte av att det blir rubble.

 

Ska T-60:n slå för Bog igen (samma regelcitat som ovan)?

Nej - B24.121 gäller bara för Falling Rubble.

 

- Nu beslutar sig T-60:n för att vända VCA.

Ska Man slå för att se om källaren håller igen?

Därom tvista de lärde ... det finns en lång tråd på GS i ärendet + en inofficiell Q&A.

 

Vi har regel D2.11 som säger:

"...Bog penalties for entry of difficult terrain are also applicable to VCA changes in that terrain if not also on a road (see Terrain Chart)..."

 

Frågan är vad som avses med "Bog penalties" ?

Jag har alltid spelat med att det betyder att man tar en Bog Check när man vrider VCA. Vad som gäller/vilka DRM hanteras sedan av Bog reglerna.

D.v.s. +3/+4 gäller inte eftersom det i Bog Charten står att dessa gäller vid "entry" - Cellar/Rubble gäller inte efters om det i regeln står "entry".

 

Så har jag alltid spelat (och kan inte påminna mig att jag har mött någon annan som spelat annorlunda).

 

Den inofficiella Q&A säger inte så däremot - enligt den skall en VCA vridning hanteras precis som "entry" - dvs +3/+4 Bog DRM och Cellar/Rubble.

Link to comment
Share on other sites

Tack för svaren Klas.

 

Läste också diskussionerna på GameSquad om VCA vs Cellar. Kan inte mer än hålla med om att det ingen annanstans står något annat än just "Entry". Kan dessutom tänka mig att originaltanken var att om golvet håller när vagnen åker in, så håller den i fortsättningen också...

 

Jobbigt med inofficiella Q&A som inte håller med dock. :P Som tur är händer ju detta inte så ofta.

Link to comment
Share on other sites

Se regel B23.41:

"...Rubbling a Single Story House has no effect upon any occupants of the building, but if a rubbled building has an upper level, 24.11-.121 applies...."

 

Så infanteriet överlever - eller dör i alla fall inte av att det blir rubble.

Frågan gällde two story building, elimineras de då inte i detta fall?

Link to comment
Share on other sites

Tror det - då gäller B24.11.

 

Jag är inte lika säker; B24.11 säger:

"The level affected in an Area-Target-Type/OBA attack vs a multi-level building is determined via Random Selection among those levels hit. All unarmored occupants (including SW) of a rubbled building level are eliminated (see 24.121 for effects on an AFV). "

 

Det känns som att meningen om elimineringen hänvisar till den i den föregående meningen nämnda Area/OBA-attacken.

 

Man kan också inbilla sig att det är lätt för infanteriet att så att säga ta ett steg åt sidan och därmed undvika raset.

 

Men det är inte solkart, därav frågan...

 

 

Dvs; Infanteri står på level 0, tanken kör in i huset och rubblar level 0. Level 0 och 1 är nu Rubble.

Link to comment
Share on other sites

Jag är inte lika säker; B24.11 säger:

"The level affected in an Area-Target-Type/OBA attack vs a multi-level building is determined via Random Selection among those levels hit. All unarmored occupants (including SW) of a rubbled building level are eliminated (see 24.121 for effects on an AFV). "

Fast varför skulle B23.41 hänvisa till B24.11 om det som står i B24.11 inte gäller ?

Link to comment
Share on other sites

Fast varför skulle B23.41 hänvisa till B24.11 om det som står i B24.11 inte gäller ?

 

Bra fråga. Varför har dom inte helt enkelt skrivit i B23.41 att alla dör om det är en flervåningsbyggnad? Det känns hyfsat flummigt. Jag tror att dom menar att alla på nivå 1+ dör, samt att man ska slå för Falling Rubble (eller så har det stått något i regelboken v1 som inte följde med till v2).

 

Hur som helst så står det som sagt i B24.11 att "All unarmored occupants (including SW) of a rubbled building level are eliminated".

Eftersom B24.11 är en högre regel än B23.41 så borde det även gälla vid Rubbleskapande av Single Story House, men som sagt så känns det uppenbart att B24.11 snackar om HE-effekter.

Link to comment
Share on other sites

Eftersom B24.11 är en högre regel än B23.41 så borde det även gälla vid Rubbleskapande av Single Story House, men som sagt så känns det uppenbart att B24.11 snackar om HE-effekter.

Fast det står ju klart och tydligt i B23.41 att dom inte dör om det är en 1-plans villa. Då tycker inte jag att reglerna är i konflikt (och som du säger B24 regeln handlar ju egentligen om HE attacker).

 

Sedan står det ju i B24.11 att man skall kolla på B24.121 för effekten mot en AFV. B24.121 ser ju ut att handla om Falling Rubble, men i det

står också:

"...Each surviving armored unit must immediately check for Bog (even if its Bog Check caused that rubble; 23.41)..."

 

Vilket kan tolkas som om AFVn som körde in och raserade två-vånings huset måste ta ytterligare en Bog Check när det kollapsar.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...