Jump to content

Stockholm Open 2004


pmanlig

Recommended Posts

Tja, den här gången gick det ju riktigt bra för mig! Har inte sett något på forumet om resultatet i turneringen, och även om de flesta redan vet så tar jag mig friheten att skryta lite:

 

Resultat i Stockholm Open 2004:

 

1:a plats: Patrik Manlig

2:a plats: Melvin Falk

3:e plats: Johan Selin

 

CC-turneringen:

 

1:a plats: Classe

2:a plats: Melvin Falk

 

Så här gick det till:

 

Runda #1: spelar ryss i "Bread Factory #2" mot Tomas Davidsson (Brain)

 

Inte så mycket att säga om strategin i det här scenariot, det är ganska rakt på sak. Det händer en hel del spektakulära saker - Tomas är helt omöjlig i CC (de enda CC jag vinner är mot brutna enheter och mot en ensam ledare) medan jag har en grupp på solouppdrag som eliminerar totalt 5 tyska grupper, battle hardens och skapar en hjälte... I slutändan har dock Tomas ingen chans p.g.a. brist på rutin; han har tappat fokus på anfallet när jag stör hans framryckning och hinner inte ta byggnaderna det handlar om. 1-0

 

Runda #2: spelar amerikan i "Morgan's stand" mot Bo Simonsen (?)

 

Jag sätter upp något aggressivt, och Bo har inget riktigt fokus i attacken. Jag får läge att slå ut de anfallande tyska trupperna (speciellt fordonen som jag har en del tur med) ett efter ett, och infanteriet som är kvar har ingen chans att vinna på egen hand. 2-0

 

Runda #3: spelar kanadensare i "Ils ne passeront pas" mot Daniel Qvarfordt

 

Det är bara att lugnt och metodiskt gräva sig in i (och runt) det tyska försvaret. Mina stridsvagnar agerar flankskydd och understödjer infanteriet som springer fram längs ravinen. Min 10-3 slår ut tyskt pansar med PIAT. Avslutar med rök och en rush runt det främre försvaret och in i målområdet. Jag hade troligen kunnat göra det ännu mer optimalt och tagit mig fram snabbare om jag riskerat min 10-3 en turn tidigare, men det behövdes inte, utan jag spelar på att rusha in i målområdet på min sista omgång. 3-0

 

Runda #4: spelar tysk i "Last defense line" mot Melvin Falk

 

Nu börjar det hetta till. Melvin är bra, och han är "omöjlig" att vinna mot - eller har i alla fall varit det för mig. Nu har jag tur och drar rätt VC - att ta hus eller komma av kartan mot en aggressiv spelare som Melvin är svårt, men jag får VC att göra förluster på fransmännen vilket är lättare om försvararen är aggressiv.

 

Jag tycker att jag lyckas bra med att inte visa vad jag är ute efter, och trots att jag förlorar min 10-2 innan han hinner göra mycket så får jag upp ett hål i de franska linjerna som gör att jag kan komma fram med återstående tyskar. En reducerad fransk grupp blir till en död pluton, och efterhand så lyckas jag förvånadsvärt lätt att tillfoga de erforderliga 12 CVP som behövs för vinst. Nervöst i början, men god marginal på slutet. 4-0

 

Final: spelar ryss i "Eye of the Tiger" mot Johan Salin

 

Nervöst. Första gången jag är i final på väldigt länge, och både Johan och jag är trötta efter två dagars spelande. Jag sprider ut mig så gott det går för att undvika elden från Printz Eugen, och vet att scenariot handlar om att vinna tid. När jag ser hur elden slår ned (rakt på min HMG som går åt) är det bara att försöka samla trupperna så långt fram som möjligt och fördröja SS-trupperna. Första T-34an beordras fram för att tyskt pansar skall vara sysselsatta med att skjuta i stället för att avancera. Muren jag står bakom blir ordentligt påskjuten, och om det inte vore för en trasig kanon så skulle den T-34an ha gjort ännu större skada. Jag är nöjd ändå med att slå ut en puma och lyckar dra mig ur striden med trasig kanon och börja störa bakom de tyska fronttrupperna.

 

Jag lyckas få ett psykologiskt övertag genom att vara kall med mina dummies. En genomskådar Johan direkt, men flera gånger får han ta eld från "dummies" som visar sig vara verkliga trupper. Jag får honom att spela lite försiktigare, och han tar sig fram långsammare. När vi är inne på slutomgången så har han bara två hus (av 6) och är nära sin CVP cap genom att jag lyckats förinta hans ena flank. Jag har inte speciellt många trupper kvar, men tiden börjar ta slut. När Johan chansar med en PzIV och får den utslagen så är det över. 5-0 och vinst i turneringen!

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...