Jump to content

LOS "Sytråden"


gripen

Recommended Posts

Hej, alla! :)

 

Jag har märkt att det kan bli avgörande skillnader på LOS'en,

beroende på hur tjock tråd man har när man mäter LOS?

(...då man "inte ser" om man får objekt på var sida om tråden)

Hur tjock tråd ska man använda för att det ska va "giltlig" tråd?

(...ska tråden va lika tjock som DOT'en?)

 

/Dennis

Link to comment
Share on other sites

Jag har varit med om diskussioner huruvida tråden ligger innanför mittpunkten. <_< Onekligen så är en tråd som är lika tjock som punkten ett sätt att lösa detta, alternativt så får man dra en tunnare tråd varsomhelst inom punkten för att undvika att man korsar terräng som blockerar.

Link to comment
Share on other sites

:lol:

...det lät som en lysande idé, tycker jag - en knippe

gummiband ner i ASLSK lådan då :D

...eller räcker det med vilken tråd som helst, så länge

båda spelare är överens om det?

/Dennis

Edited by gripen
Link to comment
Share on other sites

Jag har alltid kört med hushållets vanliga sytråd. Men nyligen, när jag spelade ASLSK, var det upprepade gånger störande med allt ludd som tråden hade. Så jag införskaffade nyligen en svart nylontråd, som både är tunn och luddfri.

 

Det är upp till bägge spelarna att vara överens om trådvalet, men jag har aldrig varit med om att min motståndara och jag inte fixat detta moment utan problem.

 

Det var en gång...

På ASLSO för två år sedan, min första turneringsmatch, mot Mel, skjuter jag in mot ett hus i en ganska sned vinkel. Vi kollar LOS, och jag tycker den ser öppen ut, även om det är riktigt nära att tråden träffar huset precis innan den går in i target hex. Mel tycker den är blockerad. Klart blockerad.

 

Jag blir osäker. Är folk SÅ HÄR hårda ute i stora världen? Tråden kanske möter lite hus, men att det skulle vara solklart håller jag inte med om. Kanske bedömer turneringsspelare LOS annorlunda än jag gjort lokalt med min kompis.

 

Vi frågar en snäll europé (tror han var fransman) vid sidan av oss, och han håller direkt med Mel. Aj aj, turneringsspelarna gaddar ihop sig mot oss amatörer. Ja, min naiva tro att jag kunde detta spel krossas mot hajarnas dubbla rader med tänder.

 

Så ser jag det! Jag har tittat på fel ställe! Tråden går helt klart igenom huset, inte precis när den ska in i target hex, utan ett utskjutande parti ungefär 1 cm undan från den punkt jag fokuserat på.

Och så gick jag vidare och fick stryk i detta scenario också...

 

Janusz

Link to comment
Share on other sites

Har använt björntråd själv ganska länge. Men ibland har linjal också fått duga. Och Ian Daglish visade ju en gång på att man kan använda en formel...

 

Men jag tycker inte att tjockleken är det viktigaste, utan att lägga den tråd man har mitt över punkterna och ha tråden sträckt. Då är det ju rättvist för båda spelare. Och även om detta betyder att man får olika LOS när man använder olika tråd - so what? Om man på vetenskapligt vis alltid ska kunna uppnå samma resultat i varje LOS-check kan vi ju lika gärna göra upp en databas över alla tänkbara kombinationer och versioner av kartor!

Link to comment
Share on other sites

Man kan ganska lätt räkna ut de enklare LOSara :)

Bra om bägge spelarna kan det, då man slipper flytta undan trupper och leka med tråd.

 

Exempel:

Tysk en het i K8 verkar farlig, och amerikanen vill veta om han kan springa i R3 ohotad.

Först räknar man ut var mitten av LOSen är. Man räknar lättast från bägge enheterna samtidigt, och går mot varandra spegelvänt. Tysk till L7, Am till Q4. Tysk till M7, Am till P4, N6 och O5, O6 - N5. LOSens mittpunkt är mitt på hexside mellan N5 och O6. Nu vet vi att skogen i N5 inte ä i vägen, men hur är det med huset och skogen i O5?

 

Då räknar man ut mitten mellan N5/O6 och R3. Man går mot varandra på samma sätt. O5/P5 och Q4, P4/Q5 och P4. LOS går mitt mellan mittpubkten i P4 och hexside P4/Q5. Vi kallar denna punkt Y.

 

Så räknar vi ut mitten mellan N5/O6 och Y. Sammma metod ger att LOS passerar vid 3/4 av avståndet mellan mittpunkten i O5 och hexside O5/P5.

 

Vad kan vi dra för slutsatser av detta? Jag skulle inte satsa en stack på att LOSen är blockerad i alla fall. Troligtvis är den öppen, särskilt med en lite tjock tråd ;)

 

På detta sätt kan man minimera användandet av tråd, vilket snabbar upp spelet.

Janusz

post-10-1085214503.jpg

Link to comment
Share on other sites

Komiskt med ASL, troligen det enda spel som kan generera en diskussion om användningen av sytråd. :rolleyes:

Ifråga alternativ till sytråd har jag haft planer på att rigga upp en laser för LOS check. :ph34r:

Och jag som tänkte bli först med förslaget om att använda den högteknologiska lösningen laser... Jämrans!! :P

 

Undrar om det inte är längre diskussioner om material (precisionstärningar, förvaringssystem, tärningstorn) än taktik och regler? Å andra sidan så ä materialfrågor intressanta, något som framgår av de ämnen jag gjort inlägg i! :rolleyes:

 

- Håkan

Link to comment
Share on other sites

Det var inte min avsikt att det skulle gå så långt som en vetenskapligt

framtagen databas - jag var bara nyfiken på hur ni andra gjorde  :)

 

/Dennis

Skulle inte heller vilja ha eller skapa en databas, tog bara fram det som "skräckscenario". :)

 

KISS - Keep It Simple Stupid - roolz! :P

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...