Jump to content

Trail Break


atomic

Recommended Posts

En fråga om TB. Så vitt jag kan se kan endast "fully tracked" fordon skapa eller nyttja TB:s. Stämmer detta?

 

För att ställa frågan lite mer specifikt: en SPW251/1 börjar ett scenario i skogsdelen av en skog-väg hex. När SPW:n vill lämna skogen (hex:en) måste den rulla för BOG eller slipper den?

 

Min motspelare ställde upp sin SPW på en TB och menar att han inte behöver rulla för BOG. Jag hävdar att SPW inte kan skapa TB. Vidare hävdar jag att även om TB:n fanns där innan (rent hypotetiskt) skulle SPW:n inte kunna utnyttja TB. Ergo, SPW:n tvingas rulla för BOG.

 

Rätt eller fel?

 

Jag kanske borde påpeka att jag ännu inte ägen ASLRBv2 utan förlitar mig på högar av Q&A + Errata publicerad på MMPs hemsida.

 

asad

Link to comment
Share on other sites

Hej Atomic

 

Du frågade:

> Så vitt jag kan se kan endast "fully tracked" fordon skapa eller nyttja TB:s. Stämmer detta?

 

Korrekt.

 

> För att ställa frågan lite mer specifikt: en SPW251/1 börjar ett scenario i skogsdelen av en skog-väg hex. När SPW:n vill lämna skogen (hex:en) måste den rulla för BOG eller slipper den?

 

Den behöver inte slå för Bog, se B13.421. Detta klargjordes i 2nd edition.

 

> Min motspelare ställde upp sin SPW på en TB och menar att han inte behöver rulla för BOG. Jag hävdar att SPW inte kan skapa TB. Vidare hävdar jag att även om TB:n fanns där innan (rent hypotetiskt) skulle SPW:n inte kunna utnyttja TB. Ergo, SPW:n tvingas rulla för BOG.

 

Om din motspelare ställde upp i skogsdelen av en skogs-väg (eller skogs-) ruta så behöver han inte slå för Bog för att lämna rutan. Han får däremot inte placera en Trail-Break eftersom en SPW 251/1 inte är ett Fully-Tracked vehicle.

 

Hoppas att detta hjälper er att komma tillrätta med denna fråga.

 

Peter "Commissar Piotr" Rogneholt

Link to comment
Share on other sites

> För att ställa frågan lite mer specifikt: en SPW251/1 börjar ett scenario i skogsdelen av en skog-väg hex. När SPW:n vill lämna skogen (hex:en) måste den rulla för BOG eller slipper den?

 

Den behöver inte slå för Bog, se B13.421. Detta klargjordes i 2nd edition.

 

Ok, så ASLRBv2 skiljer sig alltså på denna punkt. Har du lust att citera? :huh:

Link to comment
Share on other sites

Hej Atomic

 

13.421 Trail Break (TB): Anytime a fully-tracked AFV enters a woods hex without benefit of Bypass of a road/TB hexside, a partial TB counter is placed on the hex with the counter's "treads" illustration tracing a line across the woods hex from the hexside entered to the hex center dot. Once that AFV leaves the hex via another hexside, a full TB counter is placed in the hex, showing the vehicle's path of movement. Thereafter, any fully-tracked vehicle may use the TB to traverse those hexsides at half its MP allotment without threat of Bog. If a fully-tracked AFV enters a woods hex via an already existing TB counter and then exits via a hexside not covered by that TB counter, it must first undergo a Bog DR for exiting the woods without using a TB. A TB cannot be created or used by non-fully tracked vehicles. A vehicle that sets up in a woods road hex does not place a TB counter (unless setting up in the woods portion of a woods-road hex) but need not take a Bog Check when exiting the hex without changing its VCA. Any vehicle that enters a woods hex via a road must take a Bog Check when exiting the hex via a non-road hexside as it enters the woods portion of the hex.

Link to comment
Share on other sites

En kommentar på detta:

Notera att det ofta inte krävs någon Bog-Check för att LÄMNA terräng, som till exempel hus och skog. Ibland kan det vara en fördel att starta ett scenario i sådan terräng.

Kolla på Terräng-tabellen om det står Bog-check vid entry eller/och exit.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...