Jump to content

Action Pack 5 East Front


Klas Malmström

Recommended Posts

  • 2 months later...
  • 5 weeks later...
  • 3 weeks later...
Fick min i onsdags.

Synd att MMP inte har någon funktion så att man kan slänga med nytillkomna beställningar tillsammans med pre-orders. Hade gärna fått med nya scenariopacken i samma utskick.

//Mattias

 

Deras pre-order system har ingen funktion för att klumpa ihop preorder, eller lägga till en lagervara till sändningen när preordern skickas. Något lite bättre funktionalitet ska enligt uppgift finnas med i en framtida ny websida någon gång i framtiden.

 

Jag har aldrig provat multi-preorder men jag tror med all sannolikhet att det man beställer lägger upp sig som separata preorders.

Link to comment
Share on other sites

Lite frågor om detta (har bara läst på MMP:s sida):

 

- Vilka styrkor är involverade i de olika scenarierna? Nu menar jag inte nationer; jag är mest på jakt efter scenarier med Grossdeutschland.

 

- Kan man spela "paketet" med enbart BV (med senaste versionens kartor)?

 

- Undrar om följande verkligen stämmer: AP50 Panzergeist - 5.5 turns, 30 October, 1844, Olszak, Poland? :D

 

Känner inte att jag har råd med så många ASL-moduler i dessa lågkonjunkturtider, men detta verkar helt klart prisvärt.

Link to comment
Share on other sites

Lite frågor om detta (har bara läst på MMP:s sida):

 

- Vilka styrkor är involverade i de olika scenarierna? Nu menar jag inte nationer; jag är mest på jakt efter scenarier med Grossdeutschland.

 

- Kan man spela "paketet" med enbart BV (med senaste versionens kartor)?

 

- Undrar om följande verkligen stämmer: AP50 Panzergeist - 5.5 turns, 30 October, 1844, Olszak, Poland? :D

 

Känner inte att jag har råd med så många ASL-moduler i dessa lågkonjunkturtider, men detta verkar helt klart prisvärt.

Alla scenarion utom är mellan tyskar och ryssar (dom övriga involverar Rumäner och Slovaker, dvs Allied och Axis Minor).

Så countermässigt räcker BV till dom flesta scenarion, men kartor och overlays andvänds som ej finns med i BV.

 

Tyska formationer som är med:

Panzer-Division 13

Panzer-Division 6

Gebirgsjäger-Division 4

Infanterie-Division 295

Panzer-Division 11

SS Panzer-Division 1

Panzergrenadier-Division "Grossdeutschland" (två scenarion)

Elements of "Kampfgruppe Schill"

SS-Freiwilligen-Gebirgs-Division 7 "Prinz Eugen"

SS-Panzer-Division 12

Link to comment
Share on other sites

Alla scenarion utom är mellan tyskar och ryssar (dom övriga involverar Rumäner och Slovaker, dvs Allied och Axis Minor).

Så countermässigt räcker BV till dom flesta scenarion, men kartor och overlays andvänds som ej finns med i BV.

 

Tyska formationer som är med:

Panzer-Division 13

Panzer-Division 6

Gebirgsjäger-Division 4

Infanterie-Division 295

Panzer-Division 11

SS Panzer-Division 1

Panzergrenadier-Division "Grossdeutschland" (två scenarion)

Elements of "Kampfgruppe Schill"

SS-Freiwilligen-Gebirgs-Division 7 "Prinz Eugen"

SS-Panzer-Division 12

 

Tack så mycket! Jag får ta och leta reda på bräden och overlays innan köp, då.

Link to comment
Share on other sites

Tack så mycket! Jag får ta och leta reda på bräden och overlays innan köp, då.

Bräden som används (förutom dom som kommer i packen) är:

11, 16, 18, 33, , 37, 43, 44, 48, 49 för scenarion med tyskar/ryssar

13, 36 - för dom andra två scenariona.

 

Overlays (4 scenarion):

OW1, X9, X10, X13

RR2, Wd12, Wd34

St2, St3

OG1, W1, W2, W3

Link to comment
Share on other sites

Ett tips.

I början när jag startade ASL så låg AP1 på en hylla. Jag läste på baksidan, och inså att jag saknade många komponenter som behövdes. Eftersom jag vet med mig att jag är en samlare som vill ha allt komplett, så skapade jag en regel för att låt bli att köpa allt jag såg, "inte köpa sånt jag i alla fall inte kan spela".

 

Gissa om jag fick ångra den regeln.

 

AP1 blev out of print, jag fick tag på WoA och CoB, och så belv det dags att jaga bräden 42 och 43 samt scenariona. Jag hade tur och fick köpa brädena billigt av Thuring på min första ASO, scenariona lades ut på nätet, och overrun flowchart blev del av regelboken v2, men annars hade det varit eBay man fått leta på.

 

Så även om man har lite ont om pengar, köp mindre saker medan du har chansen, särskilt om det är bräden med (dessa kommer i stor utsträckning användas av nya scenarion de närmsta åren).

 

Janusz

Link to comment
Share on other sites

Ett tips.

I början när jag startade ASL så låg AP1 på en hylla. Jag läste på baksidan, och inså att jag saknade många komponenter som behövdes. Eftersom jag vet med mig att jag är en samlare som vill ha allt komplett, så skapade jag en regel för att låt bli att köpa allt jag såg, "inte köpa sånt jag i alla fall inte kan spela".

 

Gissa om jag fick ångra den regeln.

 

AP1 blev out of print, jag fick tag på WoA och CoB, och så belv det dags att jaga bräden 42 och 43 samt scenariona. Jag hade tur och fick köpa brädena billigt av Thuring på min första ASO, scenariona lades ut på nätet, och overrun flowchart blev del av regelboken v2, men annars hade det varit eBay man fått leta på.

 

Naturligtvis finns den chansen. Men jag ser även en fara för mitt ASL-spelande i att köpa på mig för mycket saker. Det känns redan som om BV och VotG är mycket nog, tillsammans med gratisscenarierna från MMP:s sida. Å andra sidan handlar det om några av mina favoritämnen.

 

Så även om man har lite ont om pengar, köp mindre saker medan du har chansen, särskilt om det är bräden med (dessa kommer i stor utsträckning användas av nya scenarion de närmsta åren).

 

Janusz

 

Det är definitivt en bra poäng. Jag har inte riktigt bestämt mig för var jag ska hoppa på "vagnen" för att hålla mig uppdaterad med nya scenarier osv, så detta kanske är ett bra tillfälle.

 

Hektor

Link to comment
Share on other sites

Robert,

 

som om det skulle spela nån roll om kartorna är speltestat eller ej, och om det vore kartor med bara OG & groundlevel - jag lova dig jag missa säkert nån LOS. Vi ses på tisdag - VOTG - night scenario - Die Nacht der "Langen Messer". :ph34r:

 

MvH/Andreas

 

PS Köp allt som finns - för man vet aldrig hur länge det finns inom ASL världen.

Link to comment
Share on other sites

Håller med Tysken. Det spelar väl ingen roll om kartorna är speltestade eller inte?

 

Om kartorna inte är speltestade är det väl designerns uppgift att göra scenarion som är anpassade till kartan. Hur kan det vara tvärtom?

 

Robert, hur menar du egentligen?

 

På skoj, refererade jag bara till en gammal diskussion rörande obalanserade SK-kartor.

Det är inte bara Matts som har kort minne tydligen. :rolleyes:

 

/Robert

Link to comment
Share on other sites

Det är så många pyttesmå hus på SK-kartorna att uppskattningar huruvida det finns LOS mellan dem tvärs igenom byn blir rena gissningar.

I min spelgrupp är "SK-hus" en term för ett hus som knappt täcker mer än mittpunkten i hexen, ibland inte ens den. Det finns huslängor i SK som inte går ut så de täcker mittpunkten, som man ju drar OS från och till. Därmed kan man skjuta längst med radhuset utan problem. Knasigt.

Janusz

Link to comment
Share on other sites

Ryssarna hade inte ATRs då.

 

Det finns trådar både på det här och på det amerikanska forumet som tagit upp det, så det borde inte varit en nyhet för de som designat scenariona.

 

Klas, du som proofade AP5, kommenterade inte du fenomenet eller är ditt uppdrag bara att hitta regeloklarheter och formaliafel?

 

Men, som sagt, AP5 ser i övrigt verkligen bra ut, så ni som tvekar, bortse ifrån mitt gnäll.

Link to comment
Share on other sites

Ryssarna hade inte ATRs då.

 

Det finns trådar både på det här och på det amerikanska forumet som tagit upp det, så det borde inte varit en nyhet för de som designat scenariona.

 

Klas, du som proofade AP5, kommenterade inte du fenomenet eller är ditt uppdrag bara att hitta regeloklarheter och formaliafel?

 

Men, som sagt, AP5 ser i övrigt verkligen bra ut, så ni som tvekar, bortse ifrån mitt gnäll.

Nej, jag bryr mig inte om sådant när jag proofar. För min del spelar sådan saker mindre roll.

 

Värre med italienska OOB med ledare och SW upp till hakan.

Link to comment
Share on other sites

Nej, jag bryr mig inte om sådant när jag proofar. För min del spelar sådan saker mindre roll....

Så om du får syn på en Rysk ATR i ett scenario söder om Moskva i operation Tyfon - Oktober 1941 gentemot Tyskar som anfaller med en ansamling av olika bestyckade Halvbandvagnar, 3 Pz III & en Tiger, så kommer du om jag förstår dig rätt

inte nämna att ATR borde nog inte vara där :D

 

(TPP-scenariot heter Setback On The Road to Mtensk - WG5)

Edited by CTABKA
Link to comment
Share on other sites

Så om du får syn på en Rysk ATR i ett scenario söder om Moskva i operation Tyfon - Oktober 1941 gentemot Tyskar som anfaller med en ansamling av olika bestyckade Halvbandvagnar, 3 Pz III & en Tiger, så kommer du om jag förstår dig rätt

inte nämna att ATR borde nog inte vara där :D

 

(TPP-scenariot heter Setback On The Road to Mtensk - WG5)

 

När jag proofar kollar jag mest efter stavfel, hur vissa uttryck skrivs, oklarheter, odyl.

 

Dessutom kanske ATR skall vara med fast den skall inte gå att skjuta med. :lol: Enligt vissa källor fanns ju

ATR:erna 1941 fast ammunitionen saknades.

Link to comment
Share on other sites

Värre med italienska OOB med ledare och SW upp till hakan.

 

Håller med. Att kasta in ett par extra italienska ledare och SW är som att svära i kyrkan eller stjäla mattan från Moskén! ;)

 

Undra hur HP scenariona kommer se ut när det gäller antalet ledare mot antalet squads? Både Finland och Ryssland har extremt låg LG. :huh:

Link to comment
Share on other sites

När jag proofar kollar jag mest efter stavfel, hur vissa uttryck skrivs, oklarheter, odyl.

 

Dessutom kanske ATR skall vara med fast den skall inte gå att skjuta med. :lol: Enligt vissa källor fanns ju

ATR:erna 1941 fast ammunitionen saknades.

....och Tiger fanns på ritning redan 1940, så en rullande Tiger Oct. -41 verkar rimligt. :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Undrar om inte tryckfels-nisse varit framme i det fallet, Pz IVe blir PzVIe.

 

/Robert

Det är det nog inte snarare tryckfels-hugo eftersom Layouten på deras scenarior är på pricken

likt officiella scenarior (det är bara ASL-logo som saknas)..

 

Angående den Ryska ATR:en som fick granater till den under vintern 41-42 i begränsat

antal från början, är den enda ATR i ASL som väger 1 PP och har en Basic TK value of 6,

antar att granaten är mer kraftfull än andra nationers ATR (1 PP).

Detta innebär att känslan av att stöta på en Rysk ATR under -41 är ganska skrämmande,

Halfbandvagnar i scenariot har endast en Armor Factor på 1 gentemot ATR genomslagskraft

på 6 upp till 9 (Pz III har en AF på 3 eller 4).

Edited by CTABKA
Link to comment
Share on other sites

Bra visste inte att det fanns errata till scenariot, det fanns ingen mer errata för scenariot

som tar bort det Ryska Anti tank geväret.

 

Nu får man hoppas att tryckfels-nisse/hugo (beror antagligen på vem man frågar)

har varit framme igen så att en errata kommer för AP5 inom en snar framtid.

Edited by CTABKA
Link to comment
Share on other sites

Bra visste inte att det fanns errata till scenariot, det fanns ingen mer errata för scenariot

som tar bort det Ryska Anti tank geväret.

 

Nu får man hoppas att tryckfels-nisse/hugo (beror antagligen på vem man frågar)

har varit framme igen så att en errata kommer för AP5 inom en snar framtid.

Skulle bli MYCKET förvånad om det kom errata till AP5 som säger att dom ryska ATR skall tas bort.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...