Jump to content

Vilken lokal är bäst att hålla Friendly Fire i?


Mattias Rönnblom

  

13 members have voted

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Recommended Posts

Jag är lite nyfiken på vilken lokal som ni tycker passar bäst för Friendly Fire.

 

Campus Valla har bra klassrum och man kan köra turneringen i ett stort rum, vilket gör det enklare att kommunicera ut diverse information och enklare att gå omkring och kolla på folk som spelar. Det blir dock lite mer buller än i små lokaler.

 

Stångåskolan har den (i mitt tycke) stora fördelen av att vi har tillgång till ett kök och fika/mat-servicen blir mycket bättre. Tillgång till duschar är också bättre. Det är dock trängre för folk som vill sova på konventet.

 

Vad tycker ni?

Link to comment
Share on other sites

Båda lokalerna har sina fördelar, men när man ser till totalen så måste jag anse att Stångås är bättre!

 

Några andra saker som vi pratade om på vägen hem:

- Både Sean och Fredrik upplevde att det var för lite information om hur turneringskorten fungerade, och vad som gällde. Som nybörjare gjorde detta att de kände att de var lite utanför den första rundan. Kan nog vara bra med en bättre genomgång i samband med turneringsstart. Lägg gärna ut infon på hemsidan också.

 

- De upplevde att de tyckte inskrivningen var konstig också, men det beror ju på att det inte enbart är en ASL-turnering. Vet inte riktigt hur man ska reagera på det, men det kanske är bättre om inskrivningen sker i ASL-delen för de som har anmält sig dit? Jag vet inte, jag bara förmedlar vad som uttrycktes...

 

- Det är för mycket med tre scenarion på lördagen. Kör hellre bara fyra rundor. Tre av mina matcher var vi tvungna att bryta innan scenarioslut, vilket inte brukar hända (trots att jag inte är den snabbaste spelaren i världen)...

 

- Håll tiderna bättre och ha gärna ett officiellt "Nu slutar vi runda n" och "Nu startar vi runda x"-upprop! Det kändes lite kaotiskt från och till.

 

I övrigt ett superbra jobb, med jäkligt roliga scenarion! :)

 

Som vanligt var det kul att träffa alla och tack för ett trevligt arrangemang!

Link to comment
Share on other sites

Va, fanns det duschar i lokalen? :-)

 

Tycker att det ger mer turneringskänsla i större lokaler. Dock var ju tillgången till mat så mycket bättre i år. Jag vet inte hur det är för er men min mage pallar inte en kost på mackor i flera dagar..(Dvs utöver thaikäket som ordnas på lördagen)

Link to comment
Share on other sites

Jag funderar på att inte spela i turneringen, och på så sätt bidra till att det blir lite bättre ordning och reda. Men å andra sidan är det roligt att spela också. Vi får se hur jag gör. Det har ju dock inte så mycket med lokalen att göra. Något gjort det jobbigt att få ut information vad som sagt att det var spelade i fyra olika rum.

Link to comment
Share on other sites

Mors,

Vi var ju väldigt många i år, och det bidrog naturligtvis till trångboddheten, såväl spel- som sovmässigt.

Trots det så fördrar jag faktiskt Stångåskolan, den är trivsammare på något sätt. Kanske skulle man kunna strukturera upp lokalerna lite för att få de bästa rummen till spelrum och resten till sovplatser eller så? Minst ett väldigt bra spelrum stod ju i princip tomt hela dagarna.

I övrigt kan jag inte ösa tillräckligt med beröm över "marketenteridetaljen", som var fullständigt enastående i år. Och om målet med att ordna middag på plats nästa år uppfylls kan det inte bli bättre.

105 spänn för hämt-kinesmat är "lite" i överkant. Men det är klart, det är långt till Peking ...

 

Vad gäller scenariorna var de skitkul, utan undantag. Kul med lite udda sådana också: Japaner i öken, finnar mot tyskar etc etc.

Lite tydligare tidsramar och striktare passning av desamma skulle, som någon redan påpekat, bara lyfta detta suveräna evenemang ytterligare.

Tack igen!

Matts

Link to comment
Share on other sites

Eftersom det här har ju övergått till en bra/dåligt-tråd för FF2008 så kan jag säga att till nästa år så ska vi ha lite kortare scenarion, och troligen sätta igång en timma tidigare på fredagen.

 

Jag funderar även på om man ska ha en rabatt för de som tar med sig ASL-prylar nog att spela alla scenarion. Den situation vi hade nu var inte bra.

Link to comment
Share on other sites

Föredrar stångåskolan - chilin på fredagen var kanon.

 

5 rundor är minst 25 % bättre än 4 rundor, kanske 50 % bättre.

Passar bra att starta någon timme tidigare på fredagen.

Behåll sluttid 15.00 på söndagen.

För att speeda upp spelet - håll stenhårt på tiderna, om en match går över tiden - sätt båda spelarna som förlorare.

 

Vad gäller sova är det lite dubbelt.

Svårare att hitta golvyta i stångåskolan, men mindre rum => tystare och lättare att sova.

 

/Bergwall

Link to comment
Share on other sites

- Både Sean och Fredrik upplevde att det var för lite information om hur turneringskorten fungerade, och vad som gällde. Som nybörjare gjorde detta att de kände att de var lite utanför den första rundan. Kan nog vara bra med en bättre genomgång i samband med turneringsstart. Lägg gärna ut infon på hemsidan också.

 

Det är helt mitt fel. Jag kände att jag var för kass på att instruera monradkorten på engelska och chansade på att det skulle lösa sig självt. Jag tog en runda, men missade antagligen både Fredrik och Sean. Sorry.

 

Självklart kommer infon vara uppe på nätet om hur mondradkorten fungerar tills nästa år. :)

Link to comment
Share on other sites

- Det är för mycket med tre scenarion på lördagen. Kör hellre bara fyra rundor. Tre av mina matcher var vi tvungna att bryta innan scenarioslut, vilket inte brukar hända (trots att jag inte är den snabbaste spelaren i världen)...

 

- Håll tiderna bättre och ha gärna ett officiellt "Nu slutar vi runda n" och "Nu startar vi runda x"-upprop! Det kändes lite kaotiskt från och till.

 

Det där var jättesvårt. Antingen är man benhård och säger att man slutar rundan när det ska sluta och får en massa scenarion som inte hunnit spela klart eller också är man flexibel med tiden för att så många ska hinna spela klart som möjligt och får ett kaotiskt arrangemang. Det blir antagligen fem rundor nästa år också, men där scenariona i minst två av rundorna blir betydligt mindre än de var nu.

Link to comment
Share on other sites

För att vara en första gångs besökare som hoppas på att återkomma årligen i framtiden så är detta mina synpunkter.

 

Ha en genomgång för nybörjare ½timme innan själva huvudsamlingen. Detta gör att alla kommer komma igång snabbare, då den som möter en nybörjare kan komma igång med scenariot relativt fort istället för att ägna 15-30 minuter på att förklara för en nybörjare hur allt fungerar och därmed riskera att bli judgad i framtiden pga stenhårda tidsregler.

 

I själva genomgången går man igenom montradkorten. Hur turneringen fungerar jag visste inte förens på söndagen att man kunde bli judgad och att man då fick en %-sats och slog tärningför att avgöra vem som vann. Nu kan detta är ett underbetyg till mig själv om informationen fanns på hemsidan.

Dessutom skulle man känna sig välkommen på ett helt annat sätt, hade jag inte kommit med Matts hade man kännt sig helt vilsen.

Nu är ju i och för sig det som utmärker en ASL spelare hjälpsamhet, och en överdos av social förmåga (det är därför vi sitter och flyttar på pappbrickor på en papperskarta :lol: )

 

När det gäller scenarion kan jag tycka att man kör 4 scenarion

1 lite kortare fredag, 2 längre stora scenarion Lördag och sedan 1 medel långt Söndag.

Om det blir tid över på lördagen är jag övertygad att de flesta av oss kan hitta korta scenarion att spela mot varandra, man får kanske dessutom lite tid att titta på andra och snappa upp lite strategier. Man skulle också få tid att diskutera lite mer om scnarion och hur man skulle kunna göra på ett annat sätt, nu kanske det är flera som var klara med scenarion rejält fort. Men de stackarna som fick dras med mig och förklara regler stup i kvarten fick tålmodigt sitta och panikartat slänga blickar mot klockan.

 

Ett tips kan vara att ge en maxtid för setup. t ex. max 15 minuter att sätta upp på och det fastslås i scenariobeskrivningen

 

Man skulle också om man är hårdare på tiden kunna sätta upp tider för när det är samlingar för information, som t ex. när lottningen är klar jag upplevde att det blev så att ordet gick från person till person att det var klart.

Skulle man ha en gemensam samling så kan man säga att X möter Y så slipper man leta reda på varandra (jag kände igen 4 person) nu är ju inte lokalerna jättestora i och för sig men logistiken kommer bli mer och mer problem fylld i takt med att turneringen växer.

Om det finns något som man skulle kunna hjälpa till med så bidrar jag gärna.

 

I övrigt vill jag tacka för en superrolig helg.

Jag tycker att det trots allt flöt på rätt bra under helgen.

Link to comment
Share on other sites

Tack för feedbacken Nicklas!

 

När det gäller monradkorten så kommer den informationen i fortsättningen ligga på hemsidan. Överhuvudtaget borde mer kunna förklaras där.

 

När det gäller lottningen, så är det en stor nackdel i dessa små lokaler. När vi varit på större skolor (som i Stockholm till exempel) så är ju alla i ett stort rum. Där är det bara att hojta till, så vet alla att lottningen är klar.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Något vi funderar på är att börja para ihop spelare redan innan en runda är slut. Den som blir först klar och är (t ex) "1-1" kommer bara att behöva vänta tills någon annan är klar, som också är "1-1". Det är en metod som används på ASL Oktober Fest och på nån annan amerikansk turnering, tror jag.

 

Vad tror ni?

 

En effekt blir att långsamma spelare kommer att få spela mot varann i högre utsträckning än annars, men det kanske inte gör något. Det kanske t o m är bra...

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...