Jump to content

Walls och snapshots


Classe

Recommended Posts

Hur funkar det egentligen när man försöker smita in bakom en mur? Om jag fattat det rätt får man skjuta snapshot när någon hoppar över en mur utan att denne får murens skydd (eftersom LOF måste korsa muren på vägen till hexsiden (A8.15)). Dessutom om motståndaren redan står bakom muren och försöker skulka så får man skjuta snapshot då man ser hexsiden på andra sidan även med en mur ivägen (men då får givetvis motståndaren muren). Vad händer om LOF går längs med hexspine där muren är och man vill skjuta snap shot där? Funkar det som jag skrivit ovan?

Link to comment
Share on other sites

Ok, jag kan addera exempel från RR kartan. En 4-6-7 står i E25 och en 4-5-7 går från I25 till J25 (över en häck). Om 4-6-7:an skjuter snapshot på hexsiden I25-J25 så får inte 4-5-7:an skydd av häcken va?

 

Om däremot 4-5-7:an står i J25 och går till K25 så kan 4-6-7:an skjuta snapshot på den hexsiden men med skydd av häcken va?

 

Vad händer om 4-6-7:an står i H25 och 4-5-7 går från J23 till I23 och 4-6-7:an vill skjuta snapshot?

Link to comment
Share on other sites

Classe, låt mig beskriva den för dej:

 

Jo alltså, först, i mitten är det en blå fyrkant. Inte rikitgt blå då, men liksom lite ljus och så. På den är det en bild, av tre figurer. En står upp, eller nä, två står, men en är rak, medan den andre den som är i mitten, jo för det är ju tre och den siste är på knä. Den andre står liksom lite frammåt lutad då.

 

Runt fyrkanten är det en massa färg och sånt. Det är en massa svarta streck, i ett möster då, där de går ihop i korsningar tre och tre. Och såär det en massa grått i ett tjockt svart streck, som ser lite suddigt ut, och ligger under ett svart streck.

 

:P

Jags ser inte heller någon bild.

 

Janusz

Link to comment
Share on other sites

Schysst, fast bilden syns inte på min dator!

 

Nej jag märker att den ibland försvinner. Måste vara något problem med forumet för bilden finns här:

hem.passagen.se/klamal/graphics/rr1.gif

 

Riley's road, verkar inte finnas som VASL-karta, så jag kan inte hjälpa.  :(

 

Jodå, den finns som VASL karta. Bilden jag (försökte) visa är VASL kartan.

Filen heter dock inte RR utan OVHS.

Edited by The Emperor's Finest
Link to comment
Share on other sites

Ok, jag kan addera exempel från RR kartan. En 4-6-7 står i E25 och en 4-5-7 går från I25 till J25 (över en häck). Om 4-6-7:an skjuter snapshot på hexsiden I25-J25 så får inte 4-5-7:an skydd av häcken va?

Nej, häcken är inte emellan på vägen till hexspinen.

Om däremot 4-5-7:an står i J25 och går till K25 så kan 4-6-7:an skjuta snapshot på den hexsiden men med skydd av häcken va?

Exactomundo! K25 är Blind Hex men det går bra eftersom 4-6-7:an har LOS till hela hexsiden.

Vad händer om 4-6-7:an står i H25 och 4-5-7 går från J23 till I23 och 4-6-7:an vill skjuta snapshot?

 

Snap Shot utan mods, eftersom häcken bara finns runt J23.

Link to comment
Share on other sites

Nej, häcken är inte emellan på vägen till hexspinen.

 

Jag har kollat Q&A, och väggen skyddar inte. De är ordet "through" som är avgörande, vilket väl leder till ett problem. Om man går från rubble till rubble, så skyddar rubble om skottet går "through". Men det gör det inte, det går precis som i vårt hedge-exempel längst med rubblen till hela hexside. Är det 0 TEM då?

 

Janusz

Link to comment
Share on other sites

Du tänker om en ryss flyttar som i situationen nedan? (Hoppas bilden syns!)

 

http://www.ktv.nu/~s136a/bilder/snapshot.jpg

 

Jag skulle säga att det är +2 TEM för Snap Shot i detta fall. A8.15 säger ju "a [...]rubble hexside/spine of a hex being entered/ exited can modify a Snap Shot if crossed by the LOF on the way to the target hexside".

 

Target hexside = Z24-Y25.

 

Eftersom LOF korsar Rubble Hexside Y24-Y25 "of a hex being entered" på väg till den Target Hexside ryssen korsar borde TEM räknas in här. Vi får ju komma ihåg att vertex är en del av hexsidan.

Edited by DreadTom
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...