Jump to content

NKVD Strongpoint


truganini

Recommended Posts

Är på gång att spela VotG CGI som ryss och har fastnat i reglerna:

 

Under NKVD strongpoints står det: "Broken Russian Personnel stacked with a Good Order NKVD MMC/or in a Location ADJACENT to a Good Order NKVD MMC/Commissar must rally as if they are stacked with a Commissar {EXC: the Morale Level is not increased}."

 

Det kanske låter befängt från min sida, men innebär detta att ryssen kan göra rally helt utan ledare i en NKVD strongpoint? Eller innebär det helt enkelt att man gör self-rally och rally med annan ledare än commisar som om man var stackad med en commisar?

 

Sedan låter det ju i meningen som att man måste ralla på detta sätt även när man inte är i en NKVD strongpoint, så länge man är adjacent till en location med en Good order NKVD MMC/Commissar. Stämmer det?

 

/Lars

Link to comment
Share on other sites

Regeln gäller bara i en NKVD-SP. Det måste finnas en kommissarie och en NKVD MMC för att det ska förbli en NKVD-SP, och man måste routa till dessa. Men sedan behövs alltså ingen ledare, för det står inget om det i regeln. Så oftast har du S-R (utan DM) i en NKVD-SP, eller får direkt hjälp av en kommissarie.

Q&A angående dessa som jag sett, alltid besvarade av Tom Morin:

1: Förlorar NKVD MMC eller kommissarie concealment om de är orsaken till att en broken unit får ralla? Även om de inte är i samma location?

ja. ja.

2: Hur fungerar "som om det var en kommissarie i deras location"?

De får ralla alls, utan DM, men utan höjande av moral för att ha kommissarie i location.

 

Frågan är om denna quasi-kommissarie har högre rang än en riktig ledare som ÄR i location?

Observera då att denna quasi-kommissarie är lika bra på att ralla som en 8+1:a, och att denna rally har en tendens att strippa concealment av dina NKVD-grabbar, om du inte är försiktig.

Janusz

Link to comment
Share on other sites

Tack för svaret. Det förändrar ju en hel del och ställer ryssen inför en del intressanta val. Man kanske inte ställs inför situationen så ofta, men ändå.

 

En följdfråga:

Om jag nu har ett antal Locations adjacent med NKVD trupper i. Då borde jag väl bara behöva strippa concealment på en av dem (eget val misstänker jag)?

Link to comment
Share on other sites

Jag har ingen aning, men att alla skulle förlora concealmnt verkar befängt. Å andra sidan står det ju ingenstans att de ska förlora concealment alls, för det står ju inte att de gör en rally attempt eller så. Det är bara en Q&A.

 

Hur går er kampanj?

Janusz

Link to comment
Share on other sites

Vi är precis i uppstarten och skall göra inköp till första scenariot. Tuff situation för ryssen första dagen. Står inför en del intressanta val med tanke på att flera RGs går förlorade efter första scenariot. NKVD-trupperna är billiga för on-map setup. Å andra sidan har vi den förmodade/fruktade tyska pansarattacken 16 september, vilket gör att man kan överväga att köpa ett TD-batteri eftersom de inte heller finns tillgängliga i ett senare skede.

Vi får se vad det blir. Vill inte avslöja för mycket av mina planer. Robert är här frekvent.

:)

 

Jag har lite svårt att inte tänka Red Barricades som ryss. Men jag kanske sätter mig i fel sits om jag inte tänker lite längre än bara försvar.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...