Jump to content

Regelhänvisning till DFF på Vehicle in motion?


Cpt. Hopper

Recommended Posts

Tjena grabbar!

Behöver få en liten regelhänvisning klargjord. Situationen är följande:

 

Min motståndare stannade sitt fordon in motion. Nu är det hans MPh's igen. Kan jag skjuta DFF på honom med min Tiger 2:a innan han spenderar något MP. Han är ju redan i motion då movement Phase börjar. Det känns fel att han skall få köra en ruta bort och att jag därmed går miste om -2 PB, eller?

 

Behöver få detta klargjort och även en regelhänvisning.

 

Ha det gött!

B)

Link to comment
Share on other sites

Öh. Point blank gäller inte om någondera part är i motion.

Och han får definitivt röra sig innan du får skjuta. Du får snällt invänta att en MP spenderas.

Regelhänvisningar är det ont om, men kolla texten om PB i kap.C

Janusz

Link to comment
Share on other sites

Janusz har helt rätt. Du kan inte skjuta förrän fienden har spenderat MP, och man får inte PB om någon av parterna är ett Moving Target (dvs har rört sig under rundan).

 

A8.1 t ex:

"Anytime a unit/stack expends MF/MP in the LOS of one of his units, the DEFENDER has the option to temporarily halt its movement while he fires at it in that Location with as many attacks as he can bring to bear."

 

C.8

Moving Vehicular Target: A vehicle is considered a moving target for To Hit/Effects purposes only if during the current Player Turn it has entered a new hex, or used VBM (D2.3), or began its MPh in Motion (D2.4), or is currently in Motion. A Stopped (D2.13) vehicle is also treated as moving if during the current Player Turn it has entered a new hex, used VBM, or began its MPh in Motion. Thus a Non-Stopped vehicle is a moving, Mobile (D.7) vehicle that has not expended a Stop MP (D2.13) since its last Start MP (D2.12) expenditure. Expenditure of MP for other purposes (such as loading/unloading, Bog Removal attempts, or VCA changes) do not by themselves qualify a vehicle as a moving target although they too allow Defensive First Fire shots vs it.

Link to comment
Share on other sites

och man får inte PB om någon av parterna är ett Moving Target (dvs har rört sig under rundan).

Point Blank modifieraren berörs inte hurvida målet är ett "Moving Target" eller ej.

 

Den gäller som målet är inte är i Motion eller Non-Stopped. Dvs så fort målet spenderar en MP för att stanna

i sin MPh så gäller den. O andra sidan försvinner den så fort målet spenderar 1 MP för att starta.

 

C6.3:

"..unless firing at a Motion/Non-Stopped vehicle..."

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...