Jump to content

RB: Förstörd Bridge, vad händer


carlsson

Recommended Posts

För några dagar sedan så förstördes den södra stenbron på RB-kartan.

 

post-1-1214344012.jpg

 

Efter att bron är förstörd;

1. Ligger det Rubble i hela hex T38, eller är det bara rubble där Bridge Depiction är?

2. Vad kostar det för infanteri att ta sig från S39 till T37?

3. När bron fanns kunde man inte ta sig från Gullyn i T38 tilT37. Kan man göra det nu?

4. Vad är en "Destroyed Bridge Counter" (se regelutdrag från B6.331 nedan (frågan ställs mest av nyfikenhet, den gäller ju inte här))?

5. Gäller sista meningarna i B24.2 (se blå text nedan (frågan uppstår eftersom ett "EXC" avslutar meningen innan))?

6. Om det nu är Rubble i hela T38, har även Cliff-sidorna upphört att existera då?

7. Att bron är förstörd förstör rätt mycket för tyskens avancemang. Finns det nåt sätt att laga den?

 

 

Så som jag tolkar det är att det är Rubble i hela hex T38. Således är mina egna svar:

1. Hela Hexen.

2. T38:3 MF, T37:2 MF = 5 MF

3. Ja

4. En Bridge Counter som man har förstört, t ex med hjälp av tång.

5. Ja.

6. Ja.

7. Nej. Du skulle inte ha lagt en Nebelwerfer på den och slått snakeeyes, puckot!

 

 

Det känns ju inte så logiskt att en bro skulle konvertera hela hexen till Rubble, men rent regeltekniskt hittar jag inget som säger mot det. Någon som vet vad som gäller!? :blink:

 

 

B6.331 Whenever a non-pontoon bridge is destroyed, the bridge is replaced by a rubble counter at the level below it. If in a deep or flooded water hex, the bridge counter is simply removed (or if depicted on the mapboard, covered by a destroyed bridge counter).

 

B24.2 A combination gully-rubble hex is a LOS obstacle at both its Crest (19.) and Depression levels [EXC: rubbled bridge; 6.331]. A unit IN such a hex must expend four MF to enter Crest status in that hex (20.91). A Crest unit in such a hex always receives rubble TEM—not entrenchment benefits. All other Crest rules apply unchanged.

Link to comment
Share on other sites

Tjenare!

 

Är ingen hejare på broar i ASL, men counter-frågan (#4) kanske jag kan svara på.

Visst finns det en Collapsed Bridge-counter? Baksidan av Blazing Building-countern om jag inte missminner mig. Har inte grejerna med mig där jag är, men satt och sorterade counters för några dagar sedan och sprang på en Collapsed Bridge-counter. Känns som att den vore bra att använda i detta läge.

 

Kanske vore en framtida rysk RB-taktik att försöka spränga bron och försvåra för tyskarna att avancera norrut mot fabrikerna.

 

/Lars

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...