Jump to content

Kampanjdomare!


Janusz

Recommended Posts

Kampanjer är kul. Skitkul. Men de har ett problem. De har en tendens att tippa över. Naturligt nog. En sida som tar tunga förluster har färre trupper att sätta i frontlinjen nästa dag. En del kampanjer försöker väga upp detta, men det är sällan tillräckligt.

 

Därför avbryts en majoritet av alla kampanjer i förtid. Ja, kanske lite väl fort. Efter att ha läst och förstått reglerna, satt sig in i kartan, gjort plats på bordet och ställt in sig på att leka i fabrikerna/djungeln/Arnhem veckor framöver är det snöpligt att det ofta tar slut efter ett par kampanjscenarion. Långsiktiga planer, som att överflygla utmed floden, att ta DEN byggnaden för framtida spotterposition, eller köpa ingenjörer om två dagar, går om intet i ett par tursamma tärningsslag, ett förhastat motanfall eller en missad personlig moralcheck.

 

Mitt förslag är att använda detta forums samlade erfarenhet och hjälp, för att med lite hjärtmassage få igång "döda kampanjer igen". Jag ska ge ett exempel, eftersom det känns lättare än att förklara i allmänna termer:

Jag och Henrik spelade RBIII. Vi kom typ 9 dagar in innan mina tyska anfall tog stopp. Låg ELR och ryska MG-stackar gjorde att jag inte kom längre. Jag tog 2 idle days, men fick inte upp ELR ändå. Efter den tredje anföll Henriks ryssar och hotade att sopa mig av brädet. Jag gav upp, och därmed var det slut.

 

Men icke så längre!

 

Vi kunde ju ha vänt oss till forumet. Lagt fram situationen, kanske redan innan de desperata 3 idle dagarna, för medling. Om några snälla personer kunde tagit på sig att ta en titt och tillsammans komma med ett domslut, så kunde vi fortsatt på "samma" kampanj. Så här tänker jag mig:

Carlsson, Mattias och Gesar, eller några andra RB-rävar, får allt material av oss, spelarna. Retained trupper, perimeter, kartförändringar. De tar en titt, och vi lägger fram hur vi tycker det ser ut. Fördelar, och svagheter. Det ligger i bådas intresse att kamapnjen kan fortsätta, så det är meningslöst att hålla tyst om sin sidas fördelar.

 

Sedan diskuterar dommarna. En slutsats hade kunnat vara att "tysken får 2 idle dagar samt 10 extra CPP, och ELR går upp ett extra, ryssen får SAN 7 och tar tillbaka det här huset". När domarna enats så lägger de fram sin slutsats, och spelarna förväntas acceptera detta och i alla fall försöka spela vidare från denna punkt.

 

Rent tekniskt kan man ju skriva upp en seger till Henrik, och se detta som en ny kampanj. En RBII eller IV, som startar mitt i, men med mycket mer känsla skulle jag gissa, då man ju spelat fram 50% av styrkorna och hela perimetern själv. Kampanjen får liksom en historik som man annars saknar.

 

Mitt förslag kräver:

1: Att spelare som kör kampanjer tycker det är en bra idé att fortsätta så här.

2: Att det finns folk som vill vara domare, och lägga en stund på att hjälpa sina ASLbröder.

3: Att spelarna litar på att domarna gjort sitt bästa för att räta upp kampanjen till 50/50 igen.

 

Nå, vad tror ni?

Janusz

Link to comment
Share on other sites

Tjena!

 

Tanken är väldigt intressant. Känner igen problemen fast jag inte är någon stor ASL spelare. Har bara spelat ABtF från börgan till slut och skrapat lite på ytan på RB.

Man vill ju spela klart en kampamj, det är ju grundtanken. Det känns ju surt att behöva lägga ner en kampanj som tagit veckor, månader att planera och spela bara för att den blivit väldigt ojämn.

 

Ställer mig positiv till denna idé!

 

Landers

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Förstår vad du menar men håller inte med. Inställningen från alla parter från början måste väl ändå vara att "vi spelar slut oavsett vad som händer"? Så är det iallafall för mig. Även om det går åt h*e för oss just nu i RB så har vi bara spelat en dryg tredjedel av kampanjen och det finns många chanser att det kan vända. Min medspelare däremot är på vippen att lägga ner, och jag har sett samma symtom hur många gånger som helst på spelare som det går dåligt för. Brädet bredvid vårat lade ner efter 3 dagar för att det inte gick som tysken ville. Tråkigt för ryssen kallar jag det.

 

Det KAN inte gå bra hela tiden för båda sidor, då skulle ju liksom inte nån vinna....!? Jag tror på en bättre och starkare moral helt enkelt! Och blir man mosad, då blir man det. Inget att lipa över, det är ju bara ett spel, och att snuva sin motspelare på nöjet att få krossa en, genom att säga att man ger upp tycker jag är taskigt...

 

Tror tyvärr inte att din idé går att genomföra, även om det naturligtvis vore intressant.

Link to comment
Share on other sites

Det som ofta händer är att en sida tillfogas orimliga förluster under en eller ett par kampanjscenarion. Detta innebär att de förstärkningar som köps in slåss ur ett underläga, där även de tar höga förluster. Det är liksom svårt att komma igen när man brottas med bara en arm kvar. Sedan är det ju sant att många spelare inte har den moral, eller tid, som krävs för att spela vidare ur ett underläga där de kanske bara har 20% chans att vinna. I en kampanj talar vi ju om stora mängder tid. En ryss som får tokstryk dag 1 och 2 i RBIII kan nog hålla ut ytterligare 5 dagar innan han formellt har förlorat enligt VCs. Men då talar vi om en 30 turns upprensningsaktion, dvs 60+ timmar. Är det värt besväret? Tycker tysken det är kul att sparka på någon som ligger ner i tre dyngs speltid?

 

Jag håller med om att man inte ska ge upp bara sådär. Det är oschysst mot den sida som det går lite bra för. Jag ger mig inte i en kampanj föränn min motståndare har fått ett scenario där han kan dominera ordentligt, såsom natten i KotH scen 3. Redan inför den insåg jag att det var över, efter depletionslagen. Men jag valde att spela på, ha lite pokerface, och kanske skulle Henrik inte inse hur bra han låg till. Men efter dagen hade jag runt 5 squads kvar, han dryga 15, samt en näve tigrar och kulsprutor. Ett nytt anfall hade bara blivit en massaker, och då gav jag upp.

 

Om vi tar schack, så är det sed att ge sig när man ser att det är över. Man spelar inte de sista 100 dragen när man rensar upp en motståndare som hamnar i ordentligt underläge. Två duktiga spelare vet att den andre inte kommer göra en massa tokmissar, utan snarare spela mer konservativt för att säkra sitt övertag. Förvisso finns inga tärningar som kan ge ett turmoment, men det är inte heller frågan om den mängd av tid som i ASL. Jag skulle inte spela vidare i 5 timmar efter att ha förlorat min dam och löpare mot en jämn motståndare. I 30 min kanske, men inte 5 timmar.

 

Flera kampanjer har skriptade händelser. I PB är det commandos som springer över kartan, i RB är det Stormkanonvagnar och fler ingenjörer som dyker upp, ryssarna gör ett motanfall, o.s.v. Jag tycker det skulle vara kul att uppleva detta, utan att behöva spela t.ex. RBII eller IV. Mitt förslag siktar på sådana mål.

 

Naturligtvis, om man känner att det där med spänning och "fighting chance" inte är så viktigt, så är ju hela mitt resonemang bortkastat. Men min uppfattning var att många lägger ner sina kampanjer på just de grunderna, vilket jag tycker är synd.

 

Janusz

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...