Jump to content

Le Franc Tireur #11


ragngand

Recommended Posts

I början på nästa år kommer vi att få ett nytt nummer av Le Franc Tireur.

 

"The theme this year will be the French campaign in 1940, and the mag will include the usual 10 scenarios and the mapboard LFT # 1 that you have seen a few days / weeks ago in the forums (depicting a beach and geomorphic on 1 side)."

 

Se länk:

http://www.gamesquad.com/forums/showpost.p...amp;postcount=1

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...
Mitt exemplar kom fram till Linköping idag. Kvaliten på kartan är likvärdig dom ny SK-style

kartorna skulla jag nog säga.

 

Tyvärr så hittade jag några fel i Gun Duel artikeln.

Jag har nyss läst Gun Duel artikeln och mina svaga regelkunskaper sa mig inte direkt vilka fel som finns, skulle du kunna ge exempel på felaktigheter i artikeln?

Link to comment
Share on other sites

Jag har nyss läst Gun Duel artikeln och mina svaga regelkunskaper sa mig inte direkt vilka fel som finns, skulle du kunna ge exempel på felaktigheter i artikeln?

 

Om ATTACKER och DEFENDER har samma Gun Duel Modifier så avgör ju vem som får lägst Final To Hit DR vem som

skjuter först (om Final To Hit DR är lika för båda så skjuter dom samtidigt).

 

Men oavsett vem som vinner en sådan Gun Duel (där bådas Gun Duel Modifier är samma) så sker DEFENDERs eventuella

VCA/TCA ändring innan skotten går. Detta framgår inte av artikeln, utan det står mera som om att om DEFENDERn förlorar

Gun Duel:en så sker hans VCA/TCA vridning inte förens efter ATTACKER skott.

 

 

Sedan i exemplet med Sherman och Pantern så har dom glömt att eftersom Sherman vagnen har en vit bakground i sin

ROF ruta, så gäller en vehicle note som säger att dess totala Gun Duel Modifier är halverad, så texten stämmer inte

riktigt.

 

Jag har meddelat Xavier dessa saker och som sa att dom skulle publicera errata i nästa nummer och även på deras hemsida.

Link to comment
Share on other sites

Är det så, att vid DR-tiebreaker så vrider sig defender i alla fall innan något skott? intresant, visste jag inte.

Just det där att Gun duel inte har något tärningsslag, utan enbart är en ganska komplicerad beräkning, är en svaghet jag inte gillar hos ASL. Hade gärna sett at man lade till 1T3 för attse vem som skjuter först, så att det inte blir så game-igt.

Janusz

Link to comment
Share on other sites

Är det så, att vid DR-tiebreaker så vrider sig defender i alla fall innan något skott? intresant, visste jag inte.

Just det där att Gun duel inte har något tärningsslag, utan enbart är en ganska komplicerad beräkning, är en svaghet jag inte gillar hos ASL. Hade gärna sett at man lade till 1T3 för attse vem som skjuter först, så att det inte blir så game-igt.

Janusz

 

Eller kanske den som har lägst TH DR+DRM vinner? Då slipper man ett extra tärningsslag.

Link to comment
Share on other sites

Just det där att Gun duel inte har något tärningsslag, utan enbart är en ganska komplicerad beräkning, är en svaghet jag inte gillar hos ASL.

Själv skulle jag säga att beräkning är tämligen trivial. Det är ju bara att summera ihop en del DRMs.

Sedan är det ju oftast så att i dom allra flesta fallen vet man innan vem som kommer att vinna en GD. Vet inte om det finns någon annan hemlig

DRM än Armor Leader som jag spela in.

Men vet man som ATTACKER att man kommer att förlorar en GD så är det ju sällen man deklarerar än eftersom man då har bundit upp sig att skjuta

även om DEFENDER missar, etc.

 

En situation där ATTACKER kanske vill deklarera en GD även då han vet att han kommer att förlora den är om DEFENDER t.ex. skulle ha två

vapen som kan skjuta Def. First Fire mot ATTACKERs enhet. Om ATTACKER överlever första attcken får han åtminstone skjuta in BFF attack

innan DEFENDER #2 får skjuta sin Def. First Fire attack.

 

Hade gärna sett at man lade till 1T3 för attse vem som skjuter först, så att det inte blir så game-igt.

Som Mattias nämner ovan så finns ju tärningsslaget (om vem som vinner) inbakat i resp. To Hit DR.

Link to comment
Share on other sites

Hej grabbar,

 

Genomförandet av en gun duel är rena barnleken mot att lyckas beställa något från Le Franc Tireurs hemsida. Jag har försökt i tre veckor, hämtat en uppsjö av lösenord och använt åtminstone ett tiotal olika användarnamn, loggat in, lagt i varukorgen och så vidare - bara för att få beskedet att varukorgen är tom hela tiden, eller att jag inte har loggat in trots att jag har det.

Franska hemsidor är ta mig f-n värre att rådda i än att försöka sig på att reparera franska bilar.

"Fyll i beställningen och klicka på 'order' nedanför". Jag hittar inte ens en order-knapp att klicka på!

Någon som har något tips?

 

Matts

"Tyskarna gjorde rätt 1940"

Link to comment
Share on other sites

Hej grabbar,

 

Genomförandet av en gun duel är rena barnleken mot att lyckas beställa något från Le Franc Tireurs hemsida. Jag har försökt i tre veckor, hämtat en uppsjö av lösenord och använt åtminstone ett tiotal olika användarnamn, loggat in, lagt i varukorgen och så vidare - bara för att få beskedet att varukorgen är tom hela tiden, eller att jag inte har loggat in trots att jag har det.

Jag hade samma problem (och jag vet att det var uppe i en tråd på GS ASL Forumet) men jag lyckades (kommer dock inte ihåg hur jag gjorde) till

slut att få ett email men inloggningsuppgifter och den "magiska" Order knappen uppenbarade sig.

Link to comment
Share on other sites

Eller kanske den som har lägst TH DR+DRM vinner? Då slipper man ett extra tärningsslag.

På 2T6 blir utslaget så stort att de vanligtvis viktiga skillnaderna, som +2 för TCA change+2 för intensive fire eller -1 för AL blir småsaker jämfört med ett bra tärningsslag. Det var inte min avsikt.

Dessutom skulle en så stor diff innebära att man kan ta gun duel på ett helt vanligt "straight up" DFF, dvs +0 för defender och +4 för attacker.

 

Det blir väl mer game-igt om man lägger till tärningsslag?

Med game-igt avser jag att man känner att det är ett spel och inte verkligt, en regel blir direkt påtaglig och bryter det almänna "krigstänkandet".

 

Själv skulle jag säga att beräkning är tämligen trivial. Det är ju bara att summera ihop en del DRMs.

Sedan är det ju oftast så att i dom allra flesta fallen vet man innan vem som kommer att vinna en GD. Vet inte om det finns någon annan hemlig

DRM än Armor Leader som jag spela in.

 

Beräkningen är kanske trivial för en erfaren spelare, men den är för den skull inte enkel. Du ska ta med CA change, BU, case B, men inte rök, motståndarens motion +2 osv. Man måste ha bra grepp på sakerna, och så Shermans med sin vita ROF så.

 

Det är just grejen med att GD avgjort, om det inte finns AL på plan, som stör mig. Väldigt få saker i ASL är säkra på det sättet, DUD gör just att en annan situation som kunde varit 100% inte är det.

 

Hur fungerar egentligen GD och special ammo? A deklarerar APCR-skott, anfallare tar GD, DRM är lika, försvararen får vrida upp, anfallaren slår lägst och immobar försvararen genom fronten, som sedan inte får fram nån APCR. Skottet blev aldrig av. Går vridningen tillbaka, med en kill som följd, eller?

Janusz

Link to comment
Share on other sites

Beräkningen är kanske trivial för en erfaren spelare, men den är för den skull inte enkel. Du ska ta med CA change, BU, case B, men inte rök, motståndarens motion +2 osv. Man måste ha bra grepp på sakerna, och så Shermans med sin vita ROF så.

Beräkningen i sig är enkel, men att veta vilka Case(s) man skall summera är kanske inte helt enkelt för någon som inte har spelar så mycket med

vagnar - det kan jag hålla med om.

 

Hur fungerar egentligen GD och special ammo? A deklarerar APCR-skott, anfallare tar GD, DRM är lika, försvararen får vrida upp, anfallaren slår lägst och immobar försvararen genom fronten, som sedan inte får fram nån APCR. Skottet blev aldrig av. Går vridningen tillbaka, med en kill som följd, eller?

Det mest rimliga (i mitt tycke) är att i och med att ATTACKER har deklarerat en GD så har DEFENDER åtagit sig att skjuta också. Så skjuter DEFENDER och

inte har någon APCR så får han slå om sitt To Hit slag men någon annan ammunition och då kanske han även vinner hela duellen.

Samma sak gäller för ATTACKER om han väljer spec. ammo och sedan inte har någon.

Fast jag tror inte att regel-knåparna har tänkt på denna situation.

Link to comment
Share on other sites

Hej grabbar,

 

Genomförandet av en gun duel är rena barnleken mot att lyckas beställa något från Le Franc Tireurs hemsida. Jag har försökt i tre veckor, hämtat en uppsjö av lösenord och använt åtminstone ett tiotal olika användarnamn, loggat in, lagt i varukorgen och så vidare - bara för att få beskedet att varukorgen är tom hela tiden, eller att jag inte har loggat in trots att jag har det.

Franska hemsidor är ta mig f-n värre att rådda i än att försöka sig på att reparera franska bilar.

"Fyll i beställningen och klicka på 'order' nedanför". Jag hittar inte ens en order-knapp att klicka på!

Någon som har något tips?

 

Matts

"Tyskarna gjorde rätt 1940"

Jag vände mig till Gamers Armory i USA. Billigare trots leverans tillbaka till europa, otroligt.

http://www.gamersarmory.com/catalog/

 

Jörgen

Edited by Jörgen
Link to comment
Share on other sites

Tack för tipsen, Robban och Jörgen.

Jag mejlar Xavier.

Efter kvällens försök står siffran "3" i rutan för beställt antal varenda j-a gång jag går in på hemsidan och den är fullkomligt omöjlig att radera bort. Inte ens omstart och rensning av cookies hjälper.

Fransmän ska enbart ägna sig åt att trampa vin.

Matts

Link to comment
Share on other sites

<gnäll> Jag undrar lite över hur rescensioner förväntas fungera i ASL.

 

När jag läser en rescension inom vilket område som helst utom ASL får jag veta ifall något suger. Varför berättar ingen en sådan sak som att författaren till Scenario Designer's Handbook inte vet vilka typer av squads axis minors och italienare har? Varken FT 11 eller desperationmorale nämner denna brist. Att han dessutom ägnar ett par sidor åt att försvara obalanserade scenarion och ger andra stats i sina egna alternativa regelavsnitt än dem hans counters sedan har är bara ett par till av den stora mängden usla inslag som dominerar nämnda 500kronorsverk. Tänk vad bra ifall en rescensent hade kunnat berätta lite av detta.

 

Varför beskriver inte FT 11 människorna att scenariona i Roman Glory är otroliga hundar som spelas på en tveksam karta?

 

Dessutom tycker jag de kunde gjort två saker bättre i samband med kartan, som dock är snygg:

1. Det borde kommit med mer än ett scenario där kartan används.

2. Ifall kustlinjen längst ute på kanterna hade fått gå en hex längre ut så hade det gått att kombinera kartan med existerande flodbräden, en avsevärd förbättring IMHO </gnäll>

Link to comment
Share on other sites

När jag läser en rescension inom vilket område som helst utom ASL får jag veta ifall något suger. Varför berättar ingen en sådan sak som att författaren till Scenario Designer's Handbook inte vet vilka typer av squads axis minors och italienare har? Varken FT 11 eller desperationmorale nämner denna brist. Att han dessutom ägnar ett par sidor åt att försvara obalanserade scenarion och ger andra stats i sina egna alternativa regelavsnitt än dem hans counters sedan har är bara ett par till av den stora mängden usla inslag som dominerar nämnda 500kronorsverk. Tänk vad bra ifall en rescensent hade kunnat berätta lite av detta.

 

Nu har ju vi andra i alla fall fått ta del av din recension. Men varför inte skapa lite debatt och skriva samma sak på Gamesquad?

Det kunde nog liva upp stämning. :)

 

Mvh Robert

Link to comment
Share on other sites

1. Det borde kommit med mer än ett scenario där kartan används.

Ett Dunkerque scenario kanske, då temat är Frankrike 1940.

 

2. Ifall kustlinjen längst ute på kanterna hade fått gå en hex längre ut så hade det gått att kombinera kartan med existerande flodbräden, en avsevärd förbättring IMHO </gnäll>

Borde väl vara trivalt att fixa med några overlays, eller ?

Link to comment
Share on other sites

Varför berättar ingen en sådan sak som att författaren till Scenario Designer's Handbook inte vet vilka typer av squads axis minors och italienare har? Varken FT 11 eller desperationmorale nämner denna brist.

 

Angående LFT#11 bristande kritik mot Scenario Designer's Handbook, kan det ha ett samband med att det är just författaren till SDH (Michael Dorosh) som har gett oss en inblick i vad produkten innehåller och hur den kom till, tyvärr ser det närmast ut som en recension. Det är dock ingen recension man får, snarare har herr Dorosh fixat sig gratis reklamutrymme.

Link to comment
Share on other sites

Borde väl vara trivalt att fixa med några overlays, eller ?

 

Självklart kan man fixa det med overlays, men jag tycker faktiskt ändå det vore bättre att inte behöva detta.

Om man hårddrar det behöver man ju inte bry sig om var vägar och skog finns längs några boardedges, det går ju ändå att fixa med overlays.

Edited by Erik
Link to comment
Share on other sites

Jag uppfattar LFTs notiser mer som produktinformation än recensioner, men jag håller med om att det borde vara mer tydligt vad det är frågan om.

 

Jag kan tänka mig att LFT-folket tycker det är lite känsligt att ha med objektiva (och således ibland kritiska) recensioner då de själva producerar mycket ASL-material och inte "bara" en tidning. De har ju dessutom ett samarbete med HoB och Bounding Fire, så man kan ju fråga sig hur objektiva de skulle vara, om de försökte. Jag antar att de har någon uppgörelse under bordet med MMP också, då de använder deras counter art.

Link to comment
Share on other sites

<gnäll> Jag undrar lite över hur rescensioner förväntas fungera i ASL.

 

När jag läser en rescension inom vilket område som helst utom ASL får jag veta ifall något suger. Varför berättar ingen en sådan sak som att författaren till Scenario Designer's Handbook inte vet vilka typer av squads axis minors och italienare har? Varken FT 11 eller desperationmorale nämner denna brist. Att han dessutom ägnar ett par sidor åt att försvara obalanserade scenarion och ger andra stats i sina egna alternativa regelavsnitt än dem hans counters sedan har är bara ett par till av den stora mängden usla inslag som dominerar nämnda 500kronorsverk. Tänk vad bra ifall en rescensent hade kunnat berätta lite av detta.

 

Varför beskriver inte FT 11 människorna att scenariona i Roman Glory är otroliga hundar som spelas på en tveksam karta?

 

Dessutom tycker jag de kunde gjort två saker bättre i samband med kartan, som dock är snygg:

1. Det borde kommit med mer än ett scenario där kartan används.

2. Ifall kustlinjen längst ute på kanterna hade fått gå en hex längre ut så hade det gått att kombinera kartan med existerande flodbräden, en avsevärd förbättring IMHO </gnäll>

Vad är Roman Glory?

Har de senaste året spelat två FT scenario den ena hette Savnik och den andra kommer jag inte riktigt ihåg men det var något speciellt med out of gas AFVs om jag minns rätt,

hursomhelst båda var otroligt dåliga hundar , kan det bero på att FT människorna inte känner igen en dålig hund när de ser en.

 

Provence Pack är gjort av en av killarna bakom tidningen (antar jag) har jag nånsin slösat bort så mycket tid på ett enda scenario pack - svar nej?

trodde i min enfald att det skulle vara bättre än det var eftersom det hade blivit godkännt av MMP.

 

Porchey Bridgehead (eller något liknade från Journalen är en annan fruktansvärd hund som borde skjutas) är väl ochså gjort av en av -

som du skriver FT människorna.

Link to comment
Share on other sites

Pro-rysk på gränsen till en hund

 

men hur definerar man en hund ?

 

1/ Det är omöjligt att vinna ( designer har inte ens gjort ett ärligt försök / är för dålig helt enkelt)

hjälper inte ens med balans fördelar.

 

2/ Det finns en pontential att kunna vinna fastän du har oddsen emot dig (=Lenin´s Sons)

och du bör alltid vara beredd att ge den andra sidan balans fördelar.

Edited by CTABKA
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...